رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461189

دستاوردهای سفر سرلشکر باقری به چین چیست؟

ساعت 24- سفر سردار سرلشکر «محمد حسین باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به چین در راس یک هیات بلند پایه به اذعان مقام های ارشد نظامی دو کشور باعث تقویت دیپلماسی دفاعی، مناسبات زیربنایی، گسترش همکاری ها در عرصه های مختلف و پیشبرد مناسبات راهبردی جامع مشارکتی پایدار در درازمدت خواهد شد.

style="text-align:justify"> سردار باقری در شرایطی از روز چهارشنبه به چین سفر کرد که این دیدار از طرف مقام های وزارت دفاع و ارتش آزادیبخش خلق و همچنین کمیسیون مرکزی نظامی (فرماندهی کل قوا) چین بسیار با اهمیت بوده و نقش بسزایی در تعاملات نظامی و دفاعی دو کشور در آینده دارد.

به غیر از دیدارهای مهمی که میان طرفین صورت گرفت آنچه بسیار با اهمیت می نماید اینکه دو کشور تمایل خود را برای ارتقا سطح روابط و پیشرفت به مرحله ای نوین با تبادل تجربیات اعلام کردند.

برگزاری دوره های آموزشی، افزایش مبادلات و دید و بازدیدهای بلند پایه، برگزاری تمرینات مشترک، تبادل تجربیات میان نیروهای مسلح و پیشبرد توافقات در چارچوب مناسبات راهبردی مشارکتی جامع پایدار دو کشور که از سال ۲۰۱۶ میلادی برقرار شده است از اهم موضوعات مطرح شده در نشست های سرلشکر باقری با مقامات پکن در سفر به چین بود.
بازدید سرلشکر باقری از پایگاه دریایی شانگهای

خبرگزاری رسمی چین شینهوا که این روزها به طور مرتب اخبار این سفر را پوشش داده است در این باره می نویسد: از دیدگاه روسای ستاد نیروهای مسلح چین و ایران، دو کشور دارای روابط دوستانه با زمینه های فراوان همکاری و اساس محکمی از مناسبات هستند.

گزارش می افزاید در جریان سفر سرلشکر باقری به چین و دیدار وی با مقام های ارشد نظامی از جمله رییس ستاد کل نیروهای مسلح و معاون فرماندهی کل قوای این کشور، طیف وسیعی از مناسبات از جمله در عرصه های دفاعی و نظامی مورد رایزنی قرار گرفته است.

بنا به این گزارش طرفین بر این اعتقادند که اساس روابط دوستانه موجب نزدیکی تاریخی این دو کشور شده است و چین و ایران در بسیاری از عرصه ها با هم همکاری گسترده دارند و در زمینه نظامی و دفاعی نیز تبادل تجربه می کنند.
دیدار سرلشکر باقری با رییس دانشگاه دفاع ملی چین

روزنامه ارتش چین هم با استقبال از این سفر نوشته است: از دیدگاه «شو چیلیانک» معاون کمیسیون مرکزی نظامی چین، این کشور همواره روابط راهبردی را با ایران حفظ کرده است و این روابط را برای تعمیق همکاری ها، تامین امنیت و صلح منطقه ای مناسب و مفید می داند.

سردار باقری دیدار مهمی نیز با «لی شو چنگ» رییس ستاد کل نیروهای مسلح چین داشت و به او یاد اوری کرد که چهار دهه روابط بسیار قوی میان دو کشور ، زمینه ای مناسب برای روابط قوی و دوستانه ارتش های دو کشور فراهم کرده است.

مقام چینی نیز به سردار باقری گفت که سفر فرمانده ایرانی در راس یک هیات بلند پایه مسلما روابط راهبردی دو کشور را به شکلی سوق می دهد که باعث تعمیق مناسبات شود.

وی ادامه داد این سفر یک فصل جدید در روابط چین و ایران گشوده است.


رشد کم سابقه روابط دو کشور ایران و چین

طبق اظهارات سردار باقری، ایران و چین می روند تا در آینده ای نزدیک توسعه چشمگیری را در روابط دو کشور با هدف تقویت صلح و ثبات، امنیت و آرامش برای دو ملت و دو کشور شاهد باشند.

او که دیدارهایش را با مقام های ارشد از جمله معاون کمیسیون مرکزی و رییس ستاد کل نیروهای مسلح چین بسیار مفید دانسته است، بر این باور است که ظرفیت های بالقوه فراوانی برای گسترش روابط در عرصه های مختلف برای طرفین وجود دارد.

در واقع این باور بوجود آمده است که روابط نظامی و دفاعی چین و ایران در کنار مناسبات وسیع اقتصادی دو کشور بسرعت رشد می کند و طبق اظهارات مقام های دو کشور در سال های اخیر این روابط با سرعتی کم نظیر توسعه یافته و پا به پای بخش های دیگر در حال رشد است.
مراسم استقبال رسمی از سرلشکر باقری در پکن

رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوعات مطرح شده در نشست ها را چگونگی برگزاری کمیسیون مشترک فنی و صنعتی ایران و چین که با محوریت وزارت دفاع انجام می شود اعلام کرد و گفت: قرار شد در این کمیسیون که در آینده نزدیک با حضور مقامات دو کشور در پکن برگزار می شود موضوعات متعددی در ابعاد مختلف تحقیقاتی، تولیدی و کار مشترک روی محصولات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی یکی دیگر از موضوعات مورد بحث را برگزاری کمیسیون مشترک نظامی دو کشور عنوان کرد و گفت: در این کمیسیون نیز که با حضور نمایندگان دو کشور در آینده نزدیک در تهران برگزار می شود موضوعات متعددی مانند مسایل آموزشی، تبادل بیشتر اساتید و دانشجو و شرکت ناو چینی در رزمایش مشترک سه جانبه ایران، چین و روسیه در آب های دریای عمان مورد بررسی قرار گرفت.
سخنرانی سرلشکر باقری در دانشگاه دفاع ملی چین

این مقام بلند پایه نظامی جمهوری اسلامی افزود: همچنین در نتیجه این سفر قرار شد تجربه های ارزشمندی که نیروهای نظامی ایران در نبردهای دریایی در دفاع از فضای کشور در خلیج فارس و دریای عمان و یا نبرد با تروریست ها در سوریه و عراق دارند توسط اساتید ایرانی برای دانشجویان چینی تشریح و منتقل شود.

سرلشکر باقری در مورد بازدید از دانشگاه عالی دفاع چین هم گفت در این دانشگاه راهبردها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد امنیت مناطق مختلف و مباحث راهبردی دفاعی برای دانشجویان این دانشگاه که از مسئولان ارتش چین هستند تشریح شد همچنین توافق شد در مورد انتقال تجربه و تبادل استاد و دانشگاه با یکدیگر کار کنیم.


تبادل تجربه بین ایران و چین
یکی از مهمترین دستاوردهای دو کشور به دنبال این سفر این است که دو طرف موافقت کردند تبادل تجربه کنند تجربیاتی که دو کشور در زمینه ارتقای توان نظامی و دفاعی دارند و در زمینه های امنیتی و مبارزه با تروریسم بدست آمده است و می تواند به گفته آنها برای حراست از امنیت منطقه ای بسیار مفید فایده باشد.

سردار سرلشکر «محمد باقری» به دنبال دیدار از مراکز دفاعی چین از جمله دانشگاه دفاع ملی این کشور گفت که دانشگاه دفاع ملی ایران در راستای تقویت روابط دفاعی با چین، آماده انتقال تجربیات خود به دانشگاه دفاع ملی چین است.

سردار باقری در دیدار رییس دانشگاه عالی دفاع چین در پکن تصریح کرد: در ظرف چند سال گذشته روابط چین و ایران به سمت روابط راهبردی تغییر کرده و روز به روز در حال بهبود است و نیروهای مسلح دو کشور هم در زمینه های مختلف به ویژه در زمینه مسایل آموزشی و علمی روابط خوبی با یکدیگر دارند.

وی با بیان اینکه جهان در حال تحول است و چالش های مختلفی پیش روی کشورها وجود دارد که باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرند تصریح کرد دانشگاه بهترین گزینه برای انجام فعالیت های پژوهشی در این زمینه است.
دیدار سرلشکر باقری با رییس ستاد ارتش چین

رییس دانشگاه دفاع ملی چین هم در این دیدار گفت: روابط خوب و سالم دو جانبه ایران و چین باعث صلح و ثبات منطقه می شود روابط خوب به نفع منافع مشترک دو کشور است و چین هم بر همین اساس به دنبال توسعه این روابط است.

«وو جیمینگ» گفت: با توسعه و تقویت روابط سیاسی دو کشور روابط نیروهای مسلح دو کشور هم به صورت مناسبی توسعه یافت به طوری که در سال های گذشته نیروهای مسلح دو کشور در زمینه های مختلف از جمله مسایل فنی و آموزشی مبادلات بسیار خوبی داشتند.

سرلشکر باقری در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه قرار شد طرف چینی هم تجربیات ارزشمند خود را به دانشجویان ما ارایه کند گفت: در موضوعات مختلف بین دو نیروی مسلح بحث و تبادل نظر و توافقات زیادی شد و قرار است گروه های کاری متعددی این موضوعات را با جزییات ادامه دهند.

وی در مورد بازدید از دانشگاه عالی دفاع چین هم گفت در این دانشگاه راهبردها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد امنیت مناطق مختلف و مباحث راهبردی دفاعی برای دانشجویان این دانشگاه که از مسئولان ارتش چین هستند تشریح شد همچنین توافق شد در مورد انتقال تجربه و تبادل استاد و دانشگاه با یکدیگر کار کنیم.
دیدار سرلشکر باقری با جانشین فرمانده کل قوای چین


دیدار از پایگاه دریایی شانگهای
رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در روز جمعه هم از پایگاه دریایی منطقه شانگهای بازدید کرد در این بازدید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه با حضور در پایگاه دریایی شانگهای مورد استقبال «سرهنگ یائو» سرهنگ ارشد دریایی، فرمانده و کارکنان این پایگاه قرار گرفت.

او ضمن بازدید از تجهیزات در ضیافت فرمانده نظامی شهر شانگهای شرکت کرد و در باره تحولات منطقه، تعمیق روابط دو جانبه دفاعی و گسترش همکاری ها با وی گفت و گو و رایزنی کرد.

سرلشکر باقری در جریان این بازدید از تجهیزات و شناورهای این پایگاه دریایی بازدید کرد.
دیدار سرلشکر باقری با فرمانده نظامی شانگهای

در مجموع، سفر سرلشکر باقری به چین با توجه به وسعت موضوعات مورد رایزنی و اشتراکات دو کشور در مقابله با برتری خواهی های استکبار و با تمرکز بر تبادل تجربیات و برگزاری رزمایش های مشترک، مسلما آثار خیر فراوانی برای دو کشور دارد و همان طور که مسئولان ارشد نظامی دو کشور می گویند باب تازه ای از مناسبات راهبردی دفاعی را به روی آنها باز خواهد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها