رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461992

درمنطقه چه می گذرد؟

پرواز جغد جنگ و سناریوهای خطرناک برای ایران

ساعت 24 -پس از آنکه مقامهای آمریکایی از احتمال اقدام نظامی علیه ایران به تلافی و به بهانه دست داشتن ایران در یورش به آرمکو سخن گفتند محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران هشدار داد هراقدام جنگی علیه ایران می تواند به جنگی تمام عیار تبدیل شود و ایران درهرجا بتواند تلافی خواهد کرد. نیروهای ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز پس از یک سکوت نسبی درروزهای تازه سپری شده به میدان آمده و می گویند ایران می تواند بر هراقدام نظامی غلبه کند.

ججججنننگگگ
dir="RTL">با توجه به اینکه نیروهای حوثی در یمن نیز از دردسترس بودن دهها محل درامارات برای حمله سخن گفتند حالا به نظر می رسد جغد جنگ باردیگر برفرازخلیج فارس و خاورمیانه دیده می شود و البته سایه آن تیره تر و گسترده تر از هرزمان دیگر شده است. احمد زید ابادی در صفحه تلگرامی خود نوشته است " مقام‌های آمریکایی در مورد نقش ایران در عملیات موشکی و پهپادی علیه شرکت نفتی آرامکو لحظه به لحظه بر صراحت و دامنۀ ادعاهای خود می‌افزایند.مایک پمپئو وزیر خارجۀ آمریکا در سفرش به عربستان با قاطعیت ایران را مسئول حمله دانسته و آن را "اقدام جنگی" توصیف کرده است.پس از آن، شبکۀ خبری سی بی اس به نقل از یک مقام رسمی آمریکایی مدعی شده است که تصمیم حمله به تأسیسات نفتی آرامکو به تأیید عالی‌ترین سطح رهبری در ایران رسیده است به این شرط که نقش ایران در حمله قابل انکار باشد.این مقام آمریکایی در عین حال ادعا کرده است که عکس‌های ماهواره‌ای افشا نشده‌ای وجود دارد که از آمادگی سپاه پاسداران برای حمله به آرامکو از پایگاهی در اهواز پرده برمی‌دارد.در واقع همۀ این بحث‌ها نوعی زمین‌ سازی برای بالا بردن سطح رویارویی با ایران است. ظاهراً دونالد ترامپ شخصاً در مورد کشاندن سطح درگیری به حوزۀ نظامی مردد و دودل است و دستور او برای وضع تحریم‌های تازه علیه ایران نشان از همین امر دارد.با این حال، در آمریکا همۀ امورضرورتاً به میل رئیس جمهور پیش نمی‌رود. سناتورهای متنفذ و قدرتمندِ حزب جمهوریخواه، ترامپ را تحت فشار گذاشته‌اند تا واکنش نظامی قاطعی علیه ایران نشان دهد. از نگاه آنها تردید در چنین امری، صرفاً سبب سوء تفاهم مقام‌های ایرانیاز موقعیت خود و خدشه‌دار شدن اعتبار و حیثیت آمریکا در صحنۀ بین‌المللی می‌شود.مشخص نیست که ترامپ تا چه اندازه قادر است در مقابل این نوع فشارها مقاومت کند. او همانطور که تاکنون نشان داده است با زبانی مبهم و چند پهلو بعضاً تمایلات واقعی خود را پنهان می‌کند و بعد ناگهان تصمیمی می‌گیرد که همه را به حیرت می‌اندازد.در این میان، طرف ایرانی تنها به تلافی‌جویی و فراگیر شدن بروز هر نوع جنگی تهدید می‌کند و اقدام دیگری بخصوص در حوزۀ دیپلماتیک از آن دیده نمی‌شود. آیا این رفتار ناشی از اطمینان به عدم وقوع جنگ در این شرایط است و یا اینکه وضع چنان رو به وخامت گذاشته که از دیپلماسی کاری برنمی‌آید؟

سناریوهای خطرناک برای ایران

سایت دیپلماسی ایران که دیدگاههای صادق خرازی از دیپلماتهای سابق و از مردان نزدیک به مقامهای سیاسی را بازتاب می دهد به نقل از اکبر مختاری یک تحلیلگر نه چندان نام آشنا می نویسد" یادداشتی اوضاع منطقه خاورمیانه به غایت پیچیده است. اوضاعی که دائما میان "خوشبینی مفرط" و "بدبینی مفرط" جابه‌جا می‌شود. خوش‌بینی مفرطی که ما را به‌سمت دیدار ترامپ و مقامات ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل می‌برد و بدبینی مفرطی که هرچه بیشتر احتمال یک نبرد نظامی میان ایران و آمریکا (اگرچه محدود) را محتمل می‌کند.درحالی که جان بولتون، بازوی قدرتمند جنگ‌طلب کابینه ترامپ برکنار شده؛ اما تفسیرهای متفاوت از زدن مغز و قلب اقتصاد عربستان سعودی می‌رود که مشکل‌آفرین شود.درحالی که حوثی‌ها مسئولیت حمله به بزرگترین شرکت نفتی جهان در عربستان را برعهده گرفته‌اند؛ تفسیرهایی مبنی بر عدم شلیک پهپادها از کشور یمن و احتمال حمله از عراق و یا ایران را می‌توان "سناریوسازی خطرناک" جنگ‌طلبان کنار ترامپ و اسرائیل و عربستان دانست. وقت آن رسیده که ایران تصمیمات سخت بگیرد. تصمیماتی که بیشتر میل به بیشینه‌سازی منافع ملی ایران داشته باشد تا ایجادکننده نگرانی‌های مفرط از آینده نامشخص.اگرچه ترامپ نشان داده که علاقه‌مند به جنگ نیست و ممکن است پیروزی و شکستش در انتخابات۲۰۲۰ به این رویداد گره بخورد؛ لیکن نباید فراموش کرد که اگر به او بقبولانند که ممکن است عدم رویایی با ایران ضرر بیشتری به‌جای رویایی با ایران برای آینده سیاسی‌اش داشته باشد، او هم ممکن است وارد این بازی خطرناک شود.

ورود پنتاگون

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پنتاگون روز جمعه طیفی از گزینه‌های نظامی برای مواجه احتمالی با ایران را در اختیار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار خواهد داد.این خبرگزاری به نقل از مقامات آمریکایی نزدیک به کاخ سفید نوشته است در جلسه روز جمعه امنیت ملی در کاخ سفید، مقامات پنتاگون گزینه های متعددی برای پاسخ به ایران از جمله لیستی از اهداف بالقوه‌ جهت حملات هوایی را به رئیس جمهوری ارائه می کنند. این مقام ناشناس آمریکایی همچنین گفته است که مقامات پنتاگون به ترامپ هشدار خواهند داد که اقدام نظامی علیه ایران می تواند به جنگ منتهی شود.این جلسه احتمالا نخستین فرصت برای تصمیم گیری درباره این مسئله است که آمریکا به چه صورتی به حملاتی که به عربستان سعودی صورت گرفته است، پاسخ خواهد داد.هرگونه تصمیمی برای مواجه به ایران احتمالا بستگی به این دارد که چه شواهدی از سوی ایالات متحده و عربستان سعودی برای اثبات اینکه حملات موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی کار ایران بوده است، ارائه شود.واکنش آمریکا به این حملات می‌تواند طیفی از اقدامات سیاسی، اقتصادی تا نظامی از جمله حملات هوایی به اهداف ویژه ای در ایران یا حملات سایبری را در برگیرد حمله به پالایشگاه آبادان و جزیره خارک

در حالی که حمله به تأسیسات نفتی عربستان تمامی منطقه را دوباره با تنشی خطرناک مواجه ساخته و بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران به عنوان متهم اصلی نام برده می‌شود،

حمله به پالایشگاه آبادان و جزیره خارک

روزنامۀ آمریکایی نیویورک تایمز نوشت که ارتش آمریکا فهرستی از مکان‌هایی تهیه کرده که در صورت آغاز عملیات نظامی، باید در خاک ایران هدف قرار گیرند.روز پنجشنبه ١٩ سپتامبر/٢٨ شهریور، نیویورک تایمز نوشت که از جمله اهداف تعیین شده در خاک ایران، پالایشگاه آبادان است که همچنان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های جهان به شمار می‌آید. جزیرۀ خارک نیز که مهم‌ترین پایانۀ صدور نفت ایران را در خود دارد یکی دیگر از اهداف است. همچنین مراکز پرتاب موشک و پایگاه‌های سپاه پاسداران و پایگاه‌های نظامی خوزستان – که به گفتۀ آمریکایی‌ها منشأ حمله به عربستان بوده – در فهرست ارتش آمریکا قرار دارند. به نوشتۀ روزنامۀ آمریکایی این فهرست از خیلی وقت پیش تهیه شده و سه ماه قبل نیز که پهپاد تجسسی آمریکایی توسط سپاه سرنگون شد، مورد نظر ترامپ قرار گرفت اما در نهایت رئیس جمهوری آمریکا از واکنش نظامی صرف نظر کرد و حملۀ سایبری به ایران را ترجیح داد.نیویورک تایمز می‌نویسد که هرگونه عملیات نظامی علیه ایران به احتمال بسیار زیاد با شلیک موشک‌های کروز از کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا آغاز خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها