رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465810

مرکل و مکرون در مورد برجام بیانیه مشترک صادر کردند

ساعت 24-سران کشورهای فرانسه و آلمان در بیانیه ای مشترک ضمن اعلام حمایت دو کشور از توافق هسته ای ایران، درعین حال خواستار پایبندی تهران به تمام تعهداتش در ذیل این توافق بین المللی شدند.

خبر
فرانسه و آلمان درحالی از ایران خواستار پایبندی به تعهدات برجامی شده اند که خود، تحت فشارهای دولت دونالد ترامپ، تا کنون به تعهدات خود در قبال این توافقنامه عمل نکرده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز براساس بندهای 26 و 36 برجام و با هدف ترغیب دیگر طرف های این توافق بین المللی برای پایبندی و حفظ آن، برخی تعهدات خود در قبال برجام را کاهش داده و در صورتی که دیگر طرف اقدام عملی برای اجرای تعهدات خود انجام ندهند، گام های ایران در مسیر کاهش تعهدات برجام ادامه خواهد یافت.

به گزارش نشریه "اکتوالیته" فرانسه، سران فرانسه و آلمان در این بیانیه که پس از دیدارهای دوجانبه و نشست وزرای دولت های آلمان و فرانسه در شهر تولوز صادر شد اعلام کردند که "آنها می خواهند ایران یک بار دیگر به تعهدات خود در مورد توافق هسته ای عمل کند."

این دو رهبر اروپایی همچنین نگرانی خود را از افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس به دنبال حمله به زیرساخت های سعودی و علیه آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز اعلام کردند.

نشست وزیران کابینه های دو دولت فرانسه و آلمان، با هدف تعمیق روابط دوجانبه و در آستانه اعمال تعرفه های جدید گمرکی از سوی آمریکا بر صادرات محصولات اروپایی برگزار شد.

دو کشور از سیاست های اروپایی در مقابل تحریم های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا حمایت کردند.

در حاشیه این نشست، رهبران آلمان و فرانسه از شعبه مرکزی شرکت هواپیمایی ایرباس در تولوز فرانسه دیدن کردند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: این کشور همچنان به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای ایران متعهد بوده و از ایران می خواهیم به تمام تعهدات برجامی خود عمل کند.

«اگنس واندر مول» تاکید کرد: ایران باید از ورود به یک مرحله جدید در چارچوب کاهش تعهدات برجامی خوددداری کند که این اقدام چیزی جز افزایش تنش ها به دنبال نخواهد داشت. او افزود: ایران باید با آژانس بین المللی هسته ای هم در چارچوب توافق هسته ای و هم در چارچوب دیگر تعهدات هسته ای اش به طور کامل همکاری کند.

سخنگوی وزارت خار جه فرانسه تاکید کرد: این کشور بر اساس چارچوب های مشخص شده توسط رئیس جمهوری در بیاریتز و نیویورک به طور کامل به تعهدات خود در خصوص کاهش تنش ها متعهد است.

جمهوری اسلامی ایران بعد از آنکه آمریکا در اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته ای ۱+۵ با ایران خارج شده و همه تحریم ها را بازگرداند، هشدار داد که اگر دیگر کشورهای عضو توافق بویژه اروپایی ها به تعهدات خود عمل نکنند، تعهدات هسته ای اش را طبق برجام کاهش می دهد.

در این چارچوب و بعد از بی عملی اروپا، ایران در سه مرحله تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داده و تاکید کرده که در صورت عدم اقدام عملی اروپا برای فراهم کردن امکان فروش نفت، مرحله چهارم را عملی خواهد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها