رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465978

درگیری کارتل‌ مواد مخدر با گارد نظامی مکزیک برای حفاظت از پسر "اِل‌ چاپو"

ساعت24-نیروهای تا دندان مسلح کارتل مواد مخدر مکزیک با محاصره نیروهای امنیتی و ایجاد درگیری و آشوب در شهر "کولیاچان"، پلیس را مجبور به رها کردن پسر "اِل چاپو"، قاچاقچی و رهبر کارتل مواد مخدر مکزیک کردند.

وزیر امنیت مکزیک اعلام کرده در آغاز این آشوب گشت پلیس نظامیِ گارد ملی از سوی خانه‌ای در شهر "کولیاچان"، واقع در ۶۰۰ کیلومتری شمال غربی "مکزیکوسیتی" مورد حمله قرار گرفته است.

نیروهای نظامی پس از ورود به این خانه، چهار مرد از جمله "اوویدیو گُزمن"، پسر "خواکین گزمن" ملقب به "اِل چاپو" را که به قاچاق مواد مخدر در ایالات متحده آمریکا متهم است، پیدا کردند.

با توجه به این که نیروهای کارتل از همان ابتدا بر نیروهای گشت نظامی غلبه کردند، نیروهای نظامی برای حفظ جان گارد ملی و بازگرداندن آرامش به شهری که گانگسترهای کارتل‌ بسیاری از جاده‌های آن را مسدود کرده و تیراندازی‌های بسیاری را ترتیب می‌دهند، تصمیم به عقب‌نشینی کردند.

صحنه‌های آشوب و هرج و مرج در شهر "کولیاچان" که مدت‌هاست مامنی برای "کارتل مواد مخدر سینالوآ" به رهبری "گزمن" است، فشارهای زیادی را به " لوپز اوبرادور"، رئیس جمهور تازه به منصب رسیده مکزیک وارد می‌کند که قول داده تا پس از گذشت بیش از یک دهه از وقوع جنگ‌های وابسته به مواد مخدر، آرامش را به کشور بازگرداند. این در حالی است که رکورد قتل‌های به ثبت رسیده‌ ناشی از این جنگ‌ها در سال جاری میلادی (۲۰۱۹) به بیشترین میزان خود رسیده است.

در اوایل هفته جاری "کارتل سینالوآ" با ایجاد درگیری‌هایی، قتل عام بیش از ۱۲ پلیس را در غرب مکزیک ترتیب داده و روز بعد از آن ۱۴ گانگستر توسط ارتش این کشور از پا درآمدند.

"اِل چاپو گُزمن" به مدت چندین دهه رهبری "کارتل سینالوآ" را بر عهده داشته و پیش از دستگیری و استرداد به ایالات متحده آمریکا دو بار از زندان فرار کرده بود. وی در ماه فوریه در دادگاهی در ایالات متحده به دلیل قاچاق چندین تُن ماده مخدر، گناهکار شناخته و به حبس ابد محکوم شد.

تصور می‌شود "اِل چاپو" ۱۲ فرزند داشته باشد که "اوویدیو گُزمن" یکی از آن‌ها است. وزارت دادگستری ایالات متحده در ماه فوریه از کیفرخواستی علیه "اوویدیو" و یکی دیگر از برادران او پرده برداشت و آن‌ها را به دسیسه برای توزیع کوکائین، مت‌آمفتامین و ماری جوانا در ایالات متحده متهم کرد.

بنا بر گزارش رویترز، طبق این کیفرخواست "اوویدیو گزمن" در حال حاضر ۲۸ سال سن داشته و از زمان نوجوانی در عملیات‌های قاچاق مواد مخدر نقشی پررنگ داشته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها