رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 466633

دولت تصمیمی برای محدود کردن هنرمندان ندارد

ساعت 24-شهرام کرمی ،مدیرکل هنرهای نمایشی:دستورالعمل صدور پروانه اجرای نمایش انتقادهای زیادی را همراه داشته و هنرمندان تئاتر آن را محدودکننده می‌دانند. اما دولت معتقد است که هدفش تنها تعیین یک چارچوب اصولی بوده است.

خبر
دستورالعمل صدور پروانه اجرای نمایش شیوه نامه‌ای است که با استناد به یک سند بالادستی یعنی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شده و اصول آن سند را تشریح می‌کند. این دستورالعمل صرفاً به‌دنبال شفاف سازی، تبیین و روشن شدن اصول و ضوابط و مراحل اخذ مجوز است. در آن نکاتی ذکر شده برای اینکه گروه‌های هنری بخصوص کارگردان‌ها بتوانند در چارچوب مشخصی برای اجرای کارشان اقدام کنند. یکی از بندهای این شیوه‌نامه که بیشترین انتقادها متوجه آن شده درباره شرایط لازم کارگردانی است. این شیوه‌نامه با استناد به سه نکته مهم تنظیم شده که همه این نکات متکی به نظر هنرمندان و توانایی‌های فردی آنهاست و قرار نیست حقی را سلب کند. دولت نمی‌خواهد دخالت کند و هویت یا صلاحیت هنری کسی را تأیید کند. این شیوه نامه برای ایجاد یک چارچوب است؛ چیزی که در سایر هنرها هم وجود دارد. در سینما هم اصول و چارچوبی وجود دارد که هرکسی که می‌خواهد فیلم بسازد باید آن ضوابط را رعایت کند.
در این سند به صراحت سه نکته برای کسی که می‌خواهد کارگردانی کند ذکر شده است. اول دانش و تحصیلات و دوم صنوف هنری. نگاه دولت این است که صنوف هنری را تقویت کند. در اینجا هم به صراحت ذکر شده صنوف هنری می‌توانند به‌عنوان مراکزی فعالیت کنند که هنرمندان چه عضو آنها باشند و چه مورد تأیید آن صنف باشند، می‌توانند شرایط لازم کارگردانی را داشته باشند. سومین نکته به نگاه خود هنرمندان اشاره دارد. کسانی که برای اولین بار می‌خواهند کارگردانی کنند باید هویت هنری‌شان توسط سه نفر از هنرمندان شناخته شده مورد تأیید قرار بگیرد و در واقع از سوی آنها معرفی شوند. این شیوه پیش از این هم بوده و در واقع محدودیتی برای کسی ایجاد نمی‌کند. با این سه نکته که در این شرایط لحاظ شده همه هنرمندان در هر شرایطی می‌توانند کار هنری‌شان را ارائه دهند ولی ضوابطی در نظر گرفته شده که ضوابط بدیهی و شایسته‌ای است و در صنوف دیگر هم در نظر گرفته شده است. مگر کسی که در حوزه پزشکی سررشته ندارد می‌تواند وارد طبابت شود؟
در تئاتر هم چیزی که خواست همه هنرمندان تئاتر بود و به آن اعتراض داشتند، این بود که چرا هر کسی به راحتی می‌تواند کاری را کارگردانی کند؟ در صورتی که چیزی که به صراحت در قانون ذکر شده و در همین شیوه نامه هم در بند 9 سایر مقررات آمده این است که باید برای هر کسی که شایستگی و توان و خلاقیت هنری دارد امکان بروز استعدادش مهیا شود. ضوابط تعیین شده یک ضوابط قابل دسترس است. اگر کسی دانش و تحصیلات مرتبط با کارگردانی تئاتر نداشت می‌تواند از طریق یک صنف و سندیکا عمل کند و اگر هیچ کدام از این دو بند مقدور نبود در رابطه با هنرمندان شناخته شده می‌تواند مورد تأیید قرار بگیرد و کار کند. این شیوه‌نامه در عمل هیچ محدودیتی برای هیچ کدام از هنرمندان فعال ایجاد نمی‌کند چون تقریباً همه هنرمندان فعال ما که متقاضی کار هستند به یکی از این سه مرحله به شکلی دسترسی دارند.
این اصول و ضوابط با استناد به سند بالادستی تنظیم و در یک شورای مرکزی مصوب شده و در این شورا افراد هنرمند و با تجربه‌ای حضور داشتند که با رعایت همه جوانب این مصوبه را تأیید کردند. این شیوه نامه قرار است در عمل منجر به ایجاد یک چارچوب علمی و قاعده‌مند برای فعالیت تئاتری شود برای حفظ حرمت هنرمندان و کرامت مخاطبان. با این حال اگر در عمل احساس کنیم محدودیتی ایجاد می‌کند، چنانچه در بند پایانی شیوه نامه ذکر شده، امکان اصلاح و بازنگری آن با پیشنهاد هنرمندان وجود دارد. ما نظرات هنرمندان را جمع‌آوری می‌کنیم و در مرحله عملی هم این را در نظر می‌گیریم و اگر احساس کنیم در عمل محدودیتی برای فعالیت هنرمندان ایجاد می‌کند برای اصلاحش اقدام می‌کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها