رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473376

واکنش اردوغان به اهدای جایزه نوبل به میلوشویچ

ساعت24-رئیس‌جمهوری ترکیه اعطای جایزه نوبل به نویسنده اتریشی حامی اسلوبودان میلوشویچ، متهم به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در جریان جنگ بوسنی و هرزگوین در دهه ۹۰ میلادی را "تشویق دشمنان اسلام و بشریت" خواند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت: این مایه شرم و ننگ است که به فردی که مدافع و حامی قاتلی است که خون ده ها هزار مسلمان را ریخته، جایزه بدهیم. اعطای جایزه نوبل ادبیات به پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی که به انکار نسل کشی ۱۹۹۵ بوسنی متهم است، مایه شرم است.

هاندکه به حمایت از اسلوبودان میلوشیوچ، رهبر سابق صرب های بوسنی مشهور است که در سال ۲۰۰۶ و در حالی که به اتهام ارتکاب جرایم جنگی و نسل کشی مسلمانان در دادگاه لاهه محاکمه می‌شد، مرد.

هاندکه در جریان جنگ ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ کوزوو نوشت: اگر شما از صرب ها حمایت می کنید، برخیزید.

وی مدعی شد که مسلمانان بوسنی در سارایوو خودشان را کشته‌اند و گفت که هرگز باور ندارد صرب‌ها نسل کشی در سربرنیتسا انجام دادند.

هاندکه همچنین در زندان با میلوشویچ دیدار کرد و تلاش کرد تا به نفع او شهادت دهد.

اردوغان همچنین از وجدان انسان‌ها خواست تا به اعطای این جایزه به این مرد واکنش نشان دهند و گفت: آنهایی که درباره دموکراسی و اجرای قانون در ترکیه نظر می دهند و برای دیکتاتورها و تروریست‌هایی که ده ها هزار تن را می کشند، فرش قرمز پهن می کنند، باید متوجه باشند.

این صحبت ها از سوی اردوغان در مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد تبعید ترک‌های آهیسکا یا مسختی در آنکارا مطرح شد؛ ۵۵۰ هزار ترک آهیسکا دور از خانه و کاشانه خود زندگی می‌کنند.

اردوغان گفت، دولت شوروی این ترک ها را بدون تمایز بین مرد، زن، پیر و جوان به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاد. در این کمپ‌ها مردان و خواهران آهیسکایی ما قربانی سرمای هوا و رفتاری غیربشری شدند.

در نوامبر ۱۹۴۴، بیش از ۹۲ هزار ترک آهیسکا از سرزمین مادری خود در منطقه آهیسکا در گرجستان به مناطق دور افتاده در شوروی فرستاده شدند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها