رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479899

اگر جنگ شود، روسیه و چین کنار ایران خواهند ایستاد؟

ساعت24-کارشناس ارشد مسائل هسته ای در گفت و گویی به پیش بینی روابط ایران و اتحادیه اروپا پس از فعال سازی مکانیسم حل اختلاف پرداخت.

حسن بهشتی پور در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه امکان دارد مذاکرات ما با طرف اروپایی در روند ساز و کار ماشه به نتیجه برسد گفت: متاسفانه باید بگویم ایران از طریق مذاکره با اروپا به جایی نمی‌رسد. اروپایی‌ها اگر قرار بود از راه مذاکره با ما به جایی برسند، همان ۱۳۸۲ به توافق رسیده بودند. چرا ما در آن سال با اروپا به تفاهم نرسیدیم و نتوانستیم کاری انجام دهیم؟ چون قدرتی به نام آمریکا کار شکنی می‌کرد و اجازه نمی‌داد توافقی میان ایران و اروپا شکل بگیرد. و متاسفانه آمریکایی‌ها به ما ثابت کرده‌اند که اساسا مداخله‌گرند و منافع را بر اساس منافع خودشان تعریف می‌کنند نه منافع جمعی و طرف اروپایی هم قدرت کافی برای مقابله با این سیاست آمریکا را ندارد و در عمل هم این ناتوانی را اثبات کرده است.

وی درباره واکنش چین و روسیه نسبت به این موضوع گفت: کشور چین و روسیه هم نه مدعی هستند که از ایران با قدرت بمب هسته‌ای حمایت می کنند و نه مایل هستند که ایران در برابر آمریکا و یا اروپا قرار گیرد. این به آن معنا است که چین و روسیه تا آن جایی در کنار ما هستند که سمت و سوی ‌مان، به دست آوردن انرژی صلح آمیز هسته‌ای است. اما اگر بخواهیم به سمت ساخت بمب حرکت کنیم، آن‌ها نه بخاطر وابستگی شان به آمریکا، بلکه به دلیل تصور تهدید امنیت خودشان از ما فاصله خواهند گرفت. دقیقا به همین دلیل به هر شش قطعنامه تحریمی علیه ایران رای می دادند . اما زمانی که ایران پذیرفت در چارچوب برجام به فعالیت خود ادامه دهد این دو کشور تا آنجایی که امکانش را داشتند از ایران در برابر فشار غرب حمایت کردند.

بهشتی پور در پاسخ به این سوال که آیا بمب اتمی می تواند امنیت ایران را تضمین کند گفت: به اعتقاد عده‌ای از دوستان ، بمب هسته‌ای برای ما فضای حاشیه امن ایجاد می‌‍کند که لازم است من به این دوستان دو مورد را متذکر شوم. نکته اول، ساخت بمب هسته‌ای یک سطح از دانش است اما، نگه داری امن از بمب اتمی، به سطح مهم‌تر و بالاتری از دانش فنی هسته ای نیاز دارد است . سطح بالاتری از این دو مرحله بکاری گیری بمب اتمی در زمان و مکان مشخص علیه دشمنان است.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت ساخت بمب هسته‌ای یک فناوری مهم است اما بسیار آسان‌تر از نگه داشتن امن آن است و فناوری نگه داشتنش هم بسیار ساده‌تر از به کارگیری در زمان و مکان مناسب است. درنهایت این که بمب هسته‌ای یا با موشک پرتاب می‌شود یا با هواپیما که در هر دوحالت باید علیه دشمن به کارگرفته شود و در این میان هیچ نقص فنی‌ای به وجود نیاید که اگر یک هزارم درصد هم رخ دهد بسیار خطرناک است .کشور باید به قدری از لحاظ علمی پیشرفته شده باشد که شما دیگر موقع استفاده هیچگونه تردیدی نداشته باشید. من در تلاش هستم تا به مردم بگویم داشتن بمب اتمی یک فناوری و دست آورد بزرگ است. اما نقش بازدارنگی برای ایران بوجود نمی آورد .

این کارشناس در پایان گفت: در اصل اگر روی صحبت ما این است که بمب اتم بازدارندگی می‌آورد باید این سه مرحله را داشته باشیم و اینکه این بازدارندگی را زمانی استفاده کنیم که اگر دشمن خواست به ما حمله کند دچار تردید شود و زمانی این هدف شکل می‌گیرد که شما به اندازه کافی فرصت و بمب برای استفاده کردن علیه دشمن خود داشته باشید. برای این موضوع بسیار باید فکر و برنامه ریزی کرد در اصل اینگونه نیست که شما بخواهید میانه راه بازگردید اگرهم بخواهید نمی‌توانید چون مسیری است که اگر وارد آن شدید باید تا انتهای آن پیش روید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها