رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 483124

برای اصلاح‌طلبی یک کرسی مجلس هم اصالت دارد

ساعت 24-حسن رسولی رئیس ستاد انتخابات شورای عالی :اصلاح‌طلبان
بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل ضرورت مشارکت در انتخابات‌ سراسری، تقویت انسجام سیاسی و قدرت ملی کشوری است که همه ما به آن و اعتلای جایگاهش در جهان تعلق خاطر داریم. اینکه حضرت امام(ره) شرکت در انتخابات را واجب شرعی اعلام کردند و رهبری معظم انقلاب نیز بارها در همین مسیر بیاناتی را ایراد کردند و در آخرین موضع‌شان در این باره گفتند «اگر کسی از من خوشش نمی‌آید به خاطر ایران در انتخابات شرکت کند» موید همین نظر است.

خبر
r /> بی‌راه نیست اگر بگوییم که بخش قابل توجهی از وجهه جمهوریت نظام جمهوری اسلامی در ساختار واقعی قدرت متأثر از نرخ مشارکت مردم در انتخابات‌ سراسری است. طی 10 دوره اخیر مجلس شورای اسلامی متوسط نرخ مشارکت در سراسر ایران 56/50 درصد بوده است. بالاترین نرخ مشارکت در مجلس پنجم با 71 درصد و پایین‌ترین آن با نرخ مشارکت 51 درصد در مجلس هفتم بوده است. بنابر این هدف‌گیری این انتخابات تحقق حد نصابی از مشارکت است و همه دلسوزان انقلاب از مراجع اجرایی و نظارتی و سایر بخش‌های حاکمیتی قوای سه گانه تا احزاب و جریان‌های سیاسی کما فی السابق در تحقق این هدف تعیین‌کننده بوده و هستند.
جریان اصلاحات نیز از مدت‌ها قبل با تصویب شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی تمهیدات لازم را برای کمک به برگزاری انتخابات پرشور و رقابتی آغاز کرد. راهبرد اصلی ما کمک به تحقق مشارکت حداکثری با حفظ هویت اصلاح‌طلبی بوده است و در این راستا سیاست‌ها، شاخص‌ها و مجموعه ضوابطی تدوین و به سازمان اجرایی این جبهه در مرکز و استان‌ها ارائه شد. اما به رغم راهبردهای پیش‌بینی شده متأسفانه در مراحل مختلف رسیدگی و بررسی صلاحیت داوطلبان به طرز ناباورانه‌ای با حذف گسترده نامزدهای خود روبه‌رو شدیم. برای اولین بار رد صلاحیت‌ها در حوزه‌های انتخابیه تک نماینده بیش از تهران بود. به گونه‌ای که به رغم همه پیگیری‌هایی که صورت گرفت و شکایت‌ها و پیگیری‌هایی که کاندیداهای نام آور و رأی آور اصلاح‌طلب به شورای محترم نگهبان ارائه دادند، تعداد بسیار ناچیزی از نامزدهای ما در واپسین روزهای مانده به زمان تبلیغات رسمی اجازه حضور در برخی حوزه‌های انتخابیه پیدا کردند. بیش از 90 درصد دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب که ثبت‌نام کرده بودند؛ رد صلاحیت شدند. بنابر این شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی در مسیر تحقق هدف تعیین شده یعنی کمک به تحقق مشارکت حداکثری با چالش بسیار جدی روبه‌رو شد.
این شرایط نامطلوب در شورای عالی سیاستگذاری مورد بحث قرار گرفت و نتیجه در قالب بیانیه رسمی منتشر شد. اعلام شد که چون امکان ارائه لیست با ابتنا بر همه ظرفیت اصلاح‌طلبی از این جریان گرفته شده است، نمی‌توانیم لیست مورد وفاق و همه شمول به مردم شریف تهران معرفی کنیم. البته پیشاپیش با ارائه راهبردها و شاخص‌ها کار استان‌ها به خودشان واگذار شده بود.
در عین حال مشخص بود که 8 تا 10 حزب از مجموعه احزاب عضو شورای عالی از یک تا نهایت سه یا چهار داوطلب تأیید شده در تهران دارند. به همین دلیل در بند دوم بیانیه از این دسته از احزاب تقاضا شد که با استفاده از حقوق اساسی سیاسی خود به‌عنوان حزب دارای پروانه فعالیت از کمیسیون ماده 10 قانون احزاب به نسبت ظرفیتی که هر کدام دارند در انتخابات شرکت و داوطلب معرفی کنند اما از نام و عنوان شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی استفاده نکنند. چرا که حفظ انسجام و همگرایی بین همه ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی ضرورتی بسیار مهم است.
فراموش نکنیم که اصلاح‌طلبان در سال‌های 92، 94 و 96 با همین سازو کار اجماع ساز در سه انتخابات مهم و سراسری به پیروزی رسیدند. پس بعید نبود اگر امکانات لازم برای عمل به وظیفه انقلابی و ملی در اختیار قرار می‌گرفت و میدان سیاست‌ورزی انتخاباتی متناسب برای اصلاح‌طلبان در مرکز و در حوزه‌های انتخابیه فراهم می‌شد همچنان می‌توانستند نسبت به افزایش مشارکت مردم در انتخابات نقش آفرین باشند. اما از آنجا که این فرصت و امکان از شورای عالی سیاستگذاری گرفته شده شورا نمی‌توانست از احزاب و بدنه اجتماعی و سازمان رأی خود را بخواهد که با دست بسته در عرصه رقابتی حضور پیدا کنند. اما بر خلاف تهران شورای سیاستگذاری در حوزه‌های انتخابیه‌ای که امکان رقابت داشته از جمله سه حوزه انتخابیه در خراسان شمالی فهرست کامل ارائه کرده است. حتی در استان ایلام اگر چه فقط یک نامزد تأیید شده داریم اما برای همان یک نامزد ستاد انتخابات و تبلیغات را فراهم کرده‌ایم. بنابر این در قالب تصمیم استراتژیکی که شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی اتخاذ کرده است تکلیف برای باورمندان به این جریان فکری در سراسر کشور روشن است.
راهبرد جریان اصلاحات کمک به مشارکت حداکثری بوده و هست. صندوق رأی در مرام اصلاح‌طلبی نقش بی‌بدیل دارد و آنچه که می‌تواند هم مصالح ملی کشور را تأمین کند و هم بدخواهان انقلاب اسلامی ایران را ناکام کند، صندوق رأی و برگزاری انتخابات با نشاط است. من از همه اصلاح‌طلبان تقاضا دارم که متناسب با ظرفیتی که در اختیار دارند به انجام این وظیفه ملی و انقلابی و استیفای حقوق اصلاح‌طلبانه خود اقدام کنند. برای اصلاح‌طلبی حتی یک کرسی مجلس اصالت دارد. اینکه با رأی ما حتی یک نفر در جایگاه نمایندگی مجلس قرار بگیرد که صدای مردم باشد و به صفات پاکدستی، ایمان به انقلاب، شجاعت و اشراف به مسائل داخلی و بین‌المللی شناخته شود؛ فرصتی است که نباید آن را از دست داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها