رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484094

قرنطینه قم و تهران، روی میز وزیر بهداشت

ساعت 24-شیوع کرونا در ایران باعث ترس مردم شده، پزشکان از خطر کمتر کرونا نسبت به آنفلوآنزا N۱H۱ سخن می‌گویند و رئیس سازمان پدافند غیرعامل، وضعیت ایران در برابر کرونا را «زرد» اعلام می‌کند. در روزهای گذشته نیز بحث قرنطینه چند شهر از جمله قم و تهران بر سر زبان‌ها افتاده و در این بین چشم مردم نیز به اخبار و شایعات شبکه‌های اجتماعی دوخته شده و هر لحظه بر این هراس اجتماعی افزوده می‌شود.

خبر
طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان تا روز (یک‌شنبه) تعداد ۱۵ نفر جدید مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد هفت نفر در قم، چهار نفر در تهران، دو نفر در گیلان و یک نفر در استان مرکزی و یک نفر در تنکابن بوده‌اند و سه نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. با این حال و از روز چهارشنبه هفته گذشته در مجموع ۴۳ نفر بیمار مبتلا به ویروس کرونا جدید تشخیص داده شده که هشت نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. مدارس، مهدهای کودک‌ و دانشگاه‌ها نیز در برخی از شهرها تعطیل است و با توجه به خبر ایلنا از سوی یک منبع آگاه، ممکن است تا پایان سال مدارس در شهرهایی که کرونا در آن وجود دارد، تعطیل شوند. از سوی دیگر مسابقات ورزشی، سینماها، کنسرت‌ها، بازدید از موزه‌ها نیز از یک هفته تا ۱۰ روز تعطیل شده‌اند و در این بین مسئولان می‌گویند:‌ بحث قرنطینه چند شهر همچنان وجود دارد.

حسن روحانی، رئیس جمهور که پیش از این به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور تشکیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را داده بود، با صدور حکم و ابلاغ جدیدی به وی ماموریت داد تا ضمن تشکیل جلسات مستمر این ستاد، از تمام توان مجموعه‌های ذی‌ربط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هر چه سریع‌تر این بیماری بهره گرفته و به‌طور مستمر به وی گزارش دهد. در نامه رئیس جمهور به وزیر بهداشت آماده است: با عنایت به ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها در موضوع مقابله و پیشگیری بیماری کرونا، به موجب این ابلاغ به جناب‌عالی ماموریت داده می‌شود، ستادی را به‌عنوان «ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا» تحت نظر خود متشکل از وزرای کشور، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دادستان کل کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان حج و زیارت، سخنگوی دولت و فرمانده نیروی انتظامی تشکیل دهید.

قرنطینه تهران، در شرایط قرمز

در حالی کشور چین این روزها درگیر شیوع ویروس کروناست که مقامات چین اعلام کردند که تاکنون 10 شهر این کشور را برای کنترل سرایت ویروس کرونا قرنطینه کرده‌اند. مقامات چین همچنین حمل‌ونقل از طریق شهر ووهان، مرکز استان هوبی را ممنوع اعلام کردند و تردد اتوبوس‌ها، متروها و کشتی‌ها به این شهر را به حالت تعلیق درآوردند. همچنین تردد با قطار و هواپیما برای مسافران خروجی متوقف شده است. اما هنوز هیچکدام از شهرهای ایران قرنطینه نشده‌اند و تنها راهکار مسئولان برای کنترل کرونا، مانند آلودگی هوا تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بوده است. چندی است که موضوع قرنطینه شدن تهران و قم به گوش می‌رسد و در حالی این شهر به حالت نیمه تعطیل درآمده و همه مدارس، سالن‌های سینما، اماکن ورزشی و... تعطیلی شده، ولی کنترلی بر عبور و مرور صورت نمی‌گیرد. در سکوت مسئولان وزارت بهداشت نیز سودجویان در حال احتکار ماسک هستند و قیمت ژل‌های ضد عفونی و ماسک در بازار و داروخانه به چندین برابر افزایش پیدا کرده است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران که به‌تازگی پاسخ تست کرونای او منفی اعلام شده است، درباره قرنطینه تهران می‌گوید: اگر تعداد مبتلایان در پایتخت زیاد شود، با همکاری و هماهنگی وزارت بهداشت و درمان، شهر را قرنطینه می‌کنیم. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت بااشاره به جلسه شورای عالی امنیت ملی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: در این جلسه اختیار ویژه‌ای به وزارت بهداشت اعطا شد و اگر لازم باشد شهری را به علت شیوع بیماری کروناویروس تعطیل کنیم، اعلام خواهیم کرد.

برنامه‌ای برای قرنطینه کردن قم نداریم

در حالی که آمار مبتلایان به کرونا در ایران از جمله قم در حال ازدیاد است که قرنطینه کردن شهر قم هنوز در حد یک پیشنهاد باقی مانده و هنوز ممنوعیت یا محدودیتی برای حضور در اماکن مذهبی و زیارتی قم صورت نگرفته است. البته وزارت بهداشت در این باره اعلام کرده است که پیشنهاد محدود کردن موقت اماکن مذهبی و زیارتی قم داده شده است، اما استانداری قم باید آن را اعلام کند و هنوز مسئولان در مورد قرنطینه کردن این شهر به جمع بندی نرسیده‌اند.‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، ضمن دعوت مردم به ماندن در خانه، اعلام کرده که برنامه‌ای برای قرنطینه کردن شهر وجود ندارد. دکتر محمدرضا قدیر گفته که تعطیلی روزهای آینده برای ارزیابی درست وضعیت است و مردم نباید درگیر شایعات شوند. محمدرضا قدیر افزود: برنامه‌ای برای قرنطینه کردن شهر وجود ندارد. در بیمارستان‌های کامکار و فرقانی با کنترل دقیق ورود و خروج قرنطینه نسبی ایجاد شده و در حال حاضر نیروهای آموزش دیده با امکانات لازم بیماری را مدیریت می‌کنند. وی بهترین راه کنترل این بیماری را ایزوله خانگی و ماندن افراد در خانه دانست و افزود: تعطیلی موقت و روزانه مراکز آموزشی در روزهای آینده به منظور ارزیابی درست وضعیت پیشنهاد شده، اما بهترین حالت کنترل بیماری، ماندن افراد در خانه است، چراکه بسیاری از افراد ناقل این بیماری‌اند و در تماس با گروه‌های حساس بیماری را به این افراد منتقل می‌کنند.

تابع نظر وزارت بهداشت هستیم

با این حال رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در این رابطه به «آرمان ملی» می‌گوید: این کمیسیون تابع نظر وزارت بهداشت و درمان است و اگر این وزارتخانه به این نتیجه برسد که شهری را قرنطینه اعلام کند، ما مخالفتی در این رابطه نخواهیم داشت. حسینعلی شهریاری در ادامه با اشاره به اینکه بعید می‌دانم که شهری قرنطینه اعلام شود، می‌افزاید: باید نظارت بررفت و آمد مردم تشدید شود و آگاهی‌های لازم را به مردم بدهند. کرونا قابل پیشگیری است و باید مردم مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها