رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484289

درمان پارگی شبکیه چشم با جراحی شبکیه توسط متخصص

رپورتاژ تبلیغی / پارگی شبکیه چشم عارضه است که در اثر جدا شدن زجاجیه از شبکیه چشم اتفاق افتاده و بیشتر در افراد مسن رخ می دهد. شبکیه چشم لایه ای از بافت های عصبی است که در انتهای حفره چشم قرار گرفته و وظیفه ایجاد تصاویر و در واقع عمل بینایی را برعهده دارد.

dir="RTL" style="text-align:justify">در جلوی شبکیه لایه ژله مانند به نام زوجی وجود دارد که در اثر مرور زمان و بالا رفتن سن بین این دو فاصله ایجاد می گردد. ایجاد فاصله بین این دو لایه در سنین بالا امری طبیعی بوده و در دراز مدت به چشم آسیبی وارد نمی کند اما در صورتی که فاصله ایجاد شده بین شبکیه و زجاجیه باعث کشیدگی بیش از حد و ایجاد پارگی در شبکیه چشم گردد، می‌تواند خطرناک بوده و بینایی را از بین ببرد.

در مواردی که همراه با پارگی شبکیه چشم ، رگ های خونی نیز پاره شوند می توانند منجر به خونریزی داخلی چشمی نیز گردد و در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند باعث کاهش شدید بینایی شود. در نتیجه برای بهبود و برطرف کردن این عارضه حتماً باید عمل شبکیه چشم انجام گیرد.

عوامل ایجاد پارگی شبکیه چشم

همانطور که گفتیم ایجاد پارگی شبکیه در سنین بالا امری طبیعی محسوب می‌شود اما عوامل دیگری نیز باعث بروز این عارضه می گردد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افرادی که نزدیک بین هستند و نمی تواند اجسام دور را به خوبی ببینند.
  • افرادی که جراحی های چشمی مانند آب مروارید انجام داده اند.
  • افرادی که سابقه پارگی شبکیه چشم و عمل شبکیه چشم داشته اند.
  • افرادی که در سابقه خانواده آن ها پارگی شبکیه چشم رخ داده است.
  • افرادی که در گذشته دچار آسیب فیزیکی در ناحیه چشم و سر شدند.
  • افرادی که سن آنها بالا بوده و به دلیل کهولت سن و فرسایش چشم دچار پارگی شبکیه چشم شده اند.

علائم پارگی شبکیه چشم

پارگی شبکیه ی چشم می تواند علائم مختلفی از خود بروز دهد و بستگی به شدت پارگی این علائم متفاوت است. اما تمامی این علائم و در کل آرزوی پارگی شبکیه بدون درد بوده تنها می‌تواند چشم درد جزئی به همراه داشته باشد. از جمله مهمترین علائم این عارضه عبارت است از:

  • دیدن اجسام شناور یا مگس پران چشم در تصویر
  • رویت نقاط نورانی و چشمک زن
  • به وجود آمدن اشکال شبیه به طور عنکبوت در تصویر
  • حرکت نقطه های سیاه از بالا به پایین در تصویر

در بیشتر افراد مبتلا به پارگی شبکیه، دیدن نقاط چشمک زن معمولا در تاریکی و در شب برای آنها رخ می‌دهد و در برخی اوقات نیز میزان آن با حرکت دادن چشم نیز شدیدتر می شود و به وضوح می‌توان آنها را مشاهده کرد.

اجسام شناور یا مگس پران چشم نیز معمولاً در محیط های روشن و نور شدید بسیار قابل توجه بوده و افرادی که دچار این عارضه هستند بسیاری از مواقع دچار این حالت می شوند. رویت اشکال شبیه به تار عنکبوت نیز بیشتر در محیط های روشن رخ می دهد.

راه های درمان پارگی شبکیه چشم

به طور معمول با استفاده از عمل شبکیه میتوان عارضه پارگی شبکیه چشم را برطرف کرد، البته انجام این کار بسته به میزان پاره ای دارد که در چشم فرد ایجاد شده است. در بیشتر مواقع پارگی ها و سوراخ های کوچک شبکیه را با استفاده از دستگاه لیزر و به صورت سرپایی و همراه با بیهوشی موضعی در مطب درمان میکنند.

در این روش، از لیزر جهت سوزاندن نقاطی از شبکیه استفاده شده و عمل شبکیه چشم به گونه ای انجام می گیرد که در واقع با استفاده از لیزر بین لبه های پارگی نوعی اتصال ایجاد کرده و از پارگی بیشتر جلوگیری می کنند.

زمانی که پارگی شبکیه با استفاده از دستگاه لیزر درمان شود، نقاط زرد رنگ کوچکی در اطراف پارگی ایجاد شده که نشان از درمان موفق پارگی می دهد. اما در مواردی جهت درمان پارگی شبکیه نمی توان از دستگاه لیزر استفاده کرده و به همین منظور باید از روش های فریز کردن یا انجماد استفاده کرد که به این روشها کرایوپکسی گفته می شود. استفاده از این نوع روش های درمان نیز می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد.

تزریق آواستین در داخل چشم نیز یکی دیگر از روش‌های عمل شبکیه چشم و درمان پارگی شبکیه چشم محسوب شده و به وسیله تزریق مستقیم دارو به داخل چشم انجام میگیرد.

جهت انجام این روش، پزشک داروی آواستین را به درون زجاجیه و نزدیک شبکیه و در پشت چشم تزریق می کند. در واقع استفاده از این دارو و تزریق آن باعث می شود که عوامل خواصی که باعث ایجاد فاصله بین زوجین و شبکیه شده از بین رفته و از پارگی بیشتر و از بین رفتن بینایی جلوگیری شود. در واقع این دارو به منظور کمک به آهسته کردن روند کاهش بینایی در اثر افزایش سن و بیماری دیابت تزریق می گردد.

حتما جهت درمان عارضه پارگی شبکیه به فوق تخصص شبکیه مراجعه نمایید. دکتر محمد باقر رجبی فوق تخصص شبکیه و لیزر در تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران - بیمارستان فارابی می باشند که در این زمینه می تواند به بیماران کمک نمایند.

مراقبت های بعد از درمان پارگی شبکیه چشم

در صورتی که جهت درمان پارگی شبکیه از دستگاه لیزر استفاده شده باشد، ممکن است طول درمان با استفاده از این روش حدود یک هفته زمان برده و بعد از یک هفته پارگی شبکیه به طور کامل ترمیم می گردد.

به همین جهت بعد از انجام عمل شبکیه چشم با استفاده از لیزر بهترین راه این است که به مدت دو هفته از انجام فعالیت‌های شدید فیزیکی اجتناب کرده در محیط های بسیار روشن و زیر نور آفتاب قرار نگیرید.

توجه داشته باشید که بعد از درمان پارگی چشم با این روش، ممکن است هنوز نقاط نورانی چشمک زن و اجسام شناور تیره یا مگس پران چشم در میدان دید شما وجود داشته باشد که این عوارض در اکثر موارد بعد از چند هفته یاد در موارد شدید بعد از چند ماه از بین خواهد رفت.

مشاهده این علائم بعد از انجام عمل شبکیه چشم دانلود عادی است اما در صورت بیشتر شدن رویت این علائم و یا بزرگتر شدن آن ها در دید بهتر است هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کرده تا بررسی های لازم انجام گیرد.

زیر ممکن است یک پارگی دیگر در شبکیه ایجاد شده باشد یا پارگی به درستی ترمیم نشده و دوباره به حالت اولیه برگشته باشد. در چنین شرایطی جراحی دوباره باید از اول انجام گیرد.

اثرات بلند مدت پارگی شبکیه چشم

در بسیاری از موارد پارگی شبکیه در اطراف شبکیه و در نواحی کناری آن رخ می‌دهند و تاثیر چندانی در بینایی فرد نخواهند داشت، زیرا نواحی اطراف شبکیه معمولاً جهت بینایی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

در چنین حالاتی درمان پارگی شبکیه با استفاده از دستگاه لیزر نمی تواند تغییر قابل توجهی در میدان دید شما ایجاد کرده و دید شما را بهتر کند.

علاوه بر این در زمان پارگی چشم اجسام شناور یا مگس پران چشم و همچنین نقاط نورانی چشمک زن در میدان دید ایجاد می شود که در صورت بروز پارگی در اطراف شبکیه، درمان آن نیز نمی‌تواند تاثیر روی علائم پارگی داشته باشد.

این الان در بیشتر موارد به صورت خود به خود و در مورد مدت زمان طولانی برطرف می شوند و نمی توان با انجام جراحی آنها را بهبود بخشید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها