رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484830

مجلس یازدهم؛ درگیر اختلافات داخلی- حمله به دولت روحانی

ساعت 24- بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان بدین امر معتقدند که مجلسی می‌تواند در راس امور باشد و در اوضاع کشور و تصمیمات کلی تاثیرگذار ظاهر شود که از همه تفکرات و جریان‌های سیاسی بهره‌مند باشد و هر کدام از این جریانات درصدی از مجلس را در اختیار خود داشته باشند.

مجلس
اینگونه مجلسی می‌تواند بیش از هر چیز به اولویت‌ کشور بپردازد و آنها را مدنظر قرار دهد. این در حالی است که منتخبان مجلس یازدهم صرفا با یک دیدگاه و نگرش انتخاب شده‌اند و از هم اکنون مشخص است که رویکرد آنها به مسائل و اولویت‌های کشور چگونه است و چگونه مواجهه‌ای با رئیس جمهور و دولت متبوعش خواهند داشت. آنچه مسلم است آرایش و صف‌بندی مجلس آینده بیش از پرداختن به مسائل کشور و مردم درگیر اختلافات درونی، وزن‌کشی سیاسی و صد البته حمله به روحانی خواهد بود. در این راستا صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید:«اصولگرایان بعد از شروع به کار مجلس آینده در هفتم خرداد 99 خیلی بیشتر به دولت روحانی حمله می‌کنند. ای‌بسا مساله استیضاح آقای روحانی را کلید بزنند.

مواجهه مجلس یازدهم با دولت

انتخابات مجلس یازدهم و نتایج آن نشان دادکه سمت گیری و آرایش و چینش مجلس آینده و نمایندگان حاضر در آن به کدام سمت و سو خواهد بود. اصولگرایان در انتخاباتی با مشارکت نسبی و عدم حضور اصلاح‌طلبان پیروز میدان شدند. لذا همانطور که پیش‌بینی می‌شود پیش از هر برنامه و مدلی در جهت تحقق منویات خود در خصوص رویارویی با دولت خواهند پرداخت و به عبارت دیگر ابتدا به تسویه حساب سیاسی با دولت خواهند پرداخت و سپس آنطور که گفته می‌شود برنامه‌های اقتصادی خود را به مرحله اجرا در آورند. هر چند آنچه که از ترکیب راه‌یافتگان به مجلس حداقل نمایندگان تهران دیده می‌شود به‌نظر نمی‌رسد که این افراد در مواجهه با دولت رویکرد همراهی را پیش بگیرند. شاید بتوان گفت آنها در بهترین حالت در مقام مقابله با دولت در آیند و مثل مجلس نهم هر هفته چند تن از وزرا برای پاسخگویی به سوال یا استیضاح به مجلس فراخوانده شوند. البته این مساله نیز دور از انتظار نیست که آنها درصدد استیضاح رئیس جمهور باشند. چرا که در بیان برخی از منتخبان این مساله به وضوح دیده می‌شود. با این حال آنچه مسلم است اصولگرایان در مجلس یازدهم دیگر نه در مقام ناظر بیرونی و منتقد که در مقام عمل، قانونگذاری، نظارت و پاسخگویی هستند. لذا دیگر نمی‌توانند دولت یا جریان اصلاح‌طلب را برای برخی امور جاری یا تقنینی کشور مورد هجمه و تخریب قرار دهند. چرا که مجلس در اختیار آنها است و به جای انتقاد باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

اصولگرایان واقعیت‌ها را ببینند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص عملکرد اصولگرایان در مجلس آینده اظهار داشت: اصولگرایان از همین الان باعث و بانی همه مشکلات و مسائل 20 سال اخیر کشور را دولت روحانی معرفی می‌کنند. صادق زیبا کلام گفت: اصولگرایان بعد از شروع به کار مجلس آینده در هفتم خردادماه 99 خیلی بیشتر به دولت روحانی حمله می‌کنند. ای بسا مساله استیضاح روحانی را کلید بزنند. البته خیلی بعید می‌دانم استیضاح روحانی را به اجرا در بیاورند یا حتی اگر استیضاح را انجام دهند استیضاح رأی بیاورد اما خیلی جدی و شدید موضوع استیضاح رئیس جمهور را دائم در رسانه‌ها مطرح و پیگیری می‌کنند. وی افزود: معتقدم اصولگرایان تا آخر دنیا نمی‌توانند بار مشکلات و بحران‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، که کشور را فرا گرفته بر سر دولت روحانی بریزند. مجلس دهم تا 3 ماه دیگر به پایان می‌رسد، بعد از آن عمر دولت روحانی یک سال دیگر تمام می‌شود و یک دولت کاملا اصولگرا سرکار می‌آید بنابراین از 12 مرداد 1400 کل ارکان حاکمیت در اختیار اصولگرایان قرار می‌گیرد. سوال من این است که بعد از آن اصولگرایان می‌خواهند بار مشکلات و بحران را به گردن چه کسی بیندازند؟ معتقدم آن زمان اصولگرایان مجبور خواهند بود واقعیت‌ها را ببینند و قدم‌های عملیاتی برای حل مشکلات بر دارند. استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: من معتقدم اصولگرایان هیچ چاره‌ای ندارند که بی سروصدا با گفت‌وگو کنار بیایند. والا تورم، بیکاری و وضعیت کسری بودجه تشدید خواهد شد. زیبا کلام تصریح کرد: امکان دارد وقتی تمام قدرت دست اصولگراها باشد یک نور امیدی در انتهای تونل ظاهر شود.

نمی‌شود مجلس با دولت بجنگد

یک نماینده تهران در خصوص مواجهه مجلس یازدهم با رئیس جمهور و دولت بیان کرد: مجلس یازدهم در همان آغاز راه مشکلات بزرگی خواهد داشت که باید برای آنها دست پری داشته باشد اما با توجه به چیدمان نمایندگانی که در مجلس قرار خواهند گرفت به‌نظر نمی‌آید که اینها برنامه‌ای‌ جدی که بتواند با مشکلات عظیم فعلی مقابله کند در اختیار داشته باشند. پروانه‌مافی به «آرمان ملی» گفت: اصولگرایان فکر می‌کردند که با شعار، صحبت‌ها و غوغاسالاری می‌توان مشکلات را حل کرد اما من بعید می‌دانم اگر بخواهند با همان فرمانی که به مجلس آمده‌اند ادامه دهند بتوانند مشکلات را حل‌کنند. نماینده اصلاح‌طلب تهران تصریح کرد: مجلس یازدهم باید دولت را کمک کند چرا که دولت از مجلس جدا نیست و نمی‌شود مجلس علیه دولت بجنگد و دولت کار خوبی برای مردم انجام دهد. مجلس یازدهم اگر علم جنگ با دولت را بر دارد طبیعتا وضعیت از آنچه که اکنون هست بدتر خواهد شد و کمتر بهبودی در مسیر زندگی مردم شکل خواهد گرفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها