رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 496742

چگونه بعد از ماه رمضان به تغذیه روزانه برگردیم؟

ساعت 24 - خوزستان رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم حفظ سلامت دستگاه گوارش بعد از ماه مبارک رمضان، گفت: حتما باید سه وعده اصلی غذا پس از ماه مبارک رمضان صرف شود و دو تا سه میان‌وعده نیز بین سه وعده اصلی غذا مصرف شود.

style="text-align:justify">مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نحوه تغذیه بعد از ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان دستگاه گوارش یک ماه استراحت کرده است و بعد از این ماه، با برگشتن به مصرف غذاهای معمولی باید به سلامت دستگاه گوارش که سالم‌تر و حساس‌تر شده است، دقت شود و سلامتی آن حفظ شود.

وی افزود: در این زمینه توصیه می‌شود تعادل و تنوع تغذیه رعایت شود. یعنی باید از ۶ گروه اصلی تغذیه‌ای در طول روز و به میزان تعادل استفاده کنیم. ۶ گروه غذایی اصلی و جایگزین‌های آن‌ها شامل نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه باید از یک گروه غذایی انواع آن مصرف شود، اظهار کرد: مثلا از گروه شیر و لبنیات تنها یک ماده خاص مصرف نشود بلکه باید در گروه غذایی تنوع داشته باشیم.

صاحبدل گفت: در طول روز باید از همه گروه‌های غذایی استفاده کنیم. از مواد غذایی گروه متفرقه نیز مانند انواع شیرینی‌ها، روغن‌ها، شوری‌ها، ترشیجات و سس‌ها تا حدامکان کمتر استفاده شود.

وی با اشاره به چگونگی صرف وعده‌های غذایی بعد از ماه مبارک رمضان، بیان کرد: حتما باید سه وعده اصلی غذا پس از ماه مبارک رمضان صرف شود و دو تا سه میان‌وعده نیز بین سه وعده اصلی غذا مصرف شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: صبحانه به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی باید مصرف شود؛ متاسفانه بسیاری از افراد صبحانه مصرف نمی‌کنند که اشتباه بزرگی است.

وی گفت: تعدد وعده‌ها به افزایش متابولیسم بدن و پیشگیری از چاق شدن کمک می‌کند.

صاحبدل با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد بزرگسالان و ۷۰ درصد میانسالان خوزستانی اضافه وزن دارند، تصریح کرد: برای تغییر این حالت و سوق دادن افراد به سمت وزن طبیعی باید به تعدد وعده‌های غذایی دقت و غذا در ساعت های مشخصی مصرف شود. نامنظم بودن وعده‌های غذایی باعث می‌شود متابولیسم بدن به هم بریزد و تنظیمات متابولیسم از بین برود.

وی گفت: بدترین روش پخت غذا، سرخ کردن است زیرا بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی غذا در جریان سرخ کردن از بین می‌رود و به کالری غذا نیز اضافه می‌شود بنابراین تا حد امکان باید تهیه و مصرف غذاهای سرخ‌کردنی کاهش یابد و اگر ناچار به سرخ کردن غذا شدیم، حتما از روغن مخصوص سرخ‌کردنی استفاده شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: حتی روغن‌های زیتون و کنجد نیز برای سرخ کردن در حرارت بالا مناسب نیستند بنابراین پس از ماه مبارک رمضان بیشتر از روش‌های بخارپز و آب‌پز استفاده شود.

وی گفت: تا حد امکان باید از نان‌های سبوس‌دار استفاده شود. افراد دارای اضافه وزن و چاقی می‌توانند سبوس برنج یا گندم را از مراکز مورد اطمینان تهیه و به غذاهای خود مانند کوکو و ماست مقدار کمی سبوس اضافه کنند تا فیبر مورد نیاز بدن‌شان تامین شود.

صاحبدل اظهار کرد: سبوس از یبوست و مشکلات دیگر پیشگیری و به سیرتر شدن و کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا، به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس همچنان بر مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها تاکید می‌شود. روزانه باید ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات سالم مصرف شود و نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی نیز به هیچ عنوان مصرف نشود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه غذا باید در آرامش صرف شود، عنوان کرد: برای بسیاری از افراد، غذا خوردن تبدیل به رفع تکلیف شده و می‌خواهند سریع‌تر سیر و از سر سفره بلند شوند. این تند خوردن غذا عوارض زیادی روی بدن می‌گذارد. در حال تماشای تلویزیون یا گوش دادن به اخبار نیز نباید غذا بخوریم زیرا ممکن است عصبی یا هیجان‌زده شویم.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها