رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502827

خدایی:در بین شخصیت ها کسی نیست که در حد ظریف بتواندپیام ایران را به گوش جهان برساند

ساعت 24-ظریف از تمام فرصت های دیپلماتیک علیه خواسته های زیاده خواهانه کاخ سفید استفاده می کند. در مقابل دولت ترامپ هم در صدد است تا از فرصت باقی مانده برای ثبت یک پیروزی به نام خود استفاده کند

ظریف هفته گذشته حاضران در جلسه مجازی شورای امنیت را با سخنرانی اش میخکوب کرد. او هر چند در داخل از کشور مورد انتقاداتی از سوی مخالفانش قرار می گیرد، اما در خارج از آن هنوز می تواند با بیان مواضع ایران در راستای منافع کشور قدم بردارد. او که از ابتدای خروج آمریکا از برجام در منزوی کردن رئیس جمهور آمریکا نقش فعالی داشته، در این جلسه هم در همین مسیر قدم برداشته و موفق شد تا بار دیگر کشورها را با خود هم صدا کند. اما کار وزیرخارجه ایران هنوز تمام نشده. اختلافات میان تهران و واشنگتن تمامی ناپذیرند و با روحیه ناپایداری که ترامپ دارد، ظریف کار ساده ای در پیش ندارد. در خبرآنلاین با اسفندیار خدایی، کارشناس امور آمریکا به گفتگو نشستیم که مشروح این گفتگو را می توانید اینجا بخوانید:

ظریف در هفته گذشته در شورای امنیت، کشورهای عضو را با خود همراه کرد. به نظر می رسد که وزارت خارجه کشورمان، دیپلماسی خود را به شدت فعال کرده است. شما رفتار وزیر خارجه کشورمان در این جلسه مجازی را چطور توصیف می کنید؟

کشورها در قبال هم سه ابزار قدرت دارند. اول دیپلماسی، دوم پول و سوم قدرت نظامی است. ایران در شرایط فعلی از قدرت دیپلماسی و اثرگزاری بر رسانه است که در قبال قدرتهای غربی استفاده می کند. در قضیه اخیر ایران با شش کشور قدرتمند نشسته و برجام را امضا کرده اند و بر اساس آن توافق تحریم ها باید برداشته شوند و حق کاملا با ایران است که زیر بار زور آمریکایی ها نمی رود. ما نمی توانیم پیش داوری کنیم که در جهان گوش شنوایی نسبت به مطالبات ما وجود ندارد و همه چیز تحت سیطره ایالات متحده است، چون در این صورت باخته ایم. به جای آن باید تلاش کنیم تا بر افکار عمومی جهان و رسانه ها تاثیر بگذاریم. این وضعیتی است که ما به آن نیاز داریم و البته می دانیم که صداهایی در جهان هستند که طرف ما ایستاده اند.

بسیاری معتقدند ظریف بهترین شخصی است که در شرایط فعلی می تواند با اقتدار از مواضع ایران دفاع کند. چرا این دید به وزیرخارجه ایران وجود دارد؟

شخص ظریف کسی است که از اول انقلاب در زمینه دیپلماسی فعال بوده و تجارب ارزنده ای دارد و در قضیه برجام از ابتدا در متن موضوع حضور داشته است و به تمام جنبه های آن احاطه دارد. در مقابل چنین شخصی دولت ترامپ وجود دارد که برخی تردید دارند که حتی وزیرخارجه آمریکا برجام را از رو خوانده باشد. ظریف در عرصه دیپلماسی یک سردار به حساب می آید و فرد دیگری را بین شخصیت ها سراغ نداریم که در حد ظریف بتواند پیام ایران را در مجامع جهانی به گوش همگان برساند. ظریف حالا وظیفه دارد تا صدای مردم و نظام را به رسانه ها و افکار عمومی برساند که این توافقنامه و لغو تحریم ها مورد حمایت است.

چطور ایران می تواند از فرصت پیش آمده برای دفاع از خود بهترین استفاده را داشته باشد؟

واقعیت این است که بخش مهمی از مسائل به انتخابات آمریکا بر می گردد. انتخابات این کشور معمولا بر معادلات جهانی تاثیرگذار است. اما برای ایران اینکه چه اتفاقی در مورد برجام و لغو تحریم های تسلیحاتی می افتد، اهمیت دارد. در واقع آنچه در ماه اکتبر در آمریکا اتفاق خواهد افتاد بی اهمیت تر از خود انتخابات ایران نیست. برای اروپا هم وضع به همین منوال است، آنها هم نمی خواهند که در آمریکا ترامپ بار دیگر انتخاب شود و وضعیت در مجامع بین المللی به شکلی فعلی پیش برود. برای همین است که تهران باید از این شرایط استفاده کند و حرفش را بزند و از فرصت پیش آمده که جدایی بین آمریکا و اروپاست استفاده کند.

به نظر می آید کشورهای شورای امنیت، همه چیز را از دریچه دوربین انتخابات آمریکا می بینند. آنها می دانند که تهران و واشنگتن اختلافات زیادی دارند و برای آنها بهتر است که ترامپ موفق نشود تا از خروج خود از برجام برگ برنده ای برای انتخابات پیش رو بسازد. چرا که این خروج تا کنون برای ترامپ دستاوردی نداشته است و بیشتر این کشور را منزوی کرده. در این فرصت باقی مانده هم اگر به همین شیوه جلو برود، کماکان نمی تواند از خروج از برجام به عنوان برگی مهم در سیاست خارجی خود نام ببرد. اما اگر تحریم های تسلیحاتی ایران تمدید شود، ترامپ می تواند در مقابل جمهوری خواهان و لابی های صهیونیستی و ... سرش را بالا بگیرد و بگوید که اینکار را انجام داده است. این چیزی نیست که اروپائی ها مایل به اتفاق افتادن آن باشند و ترجیح می دهند بدون آنکه نیاز داشته باشند با ترامپ در بیفتند، برجام حفظ شده و لغو تحریم ها بر اساس قطعنامه 2231 و طبق برنامه پیش برود.

همانطور که گفتید، خروج از برجام برای ترامپ سودی نداشته است. به نظر می رسد که وزارت خارجه این کشور به دنبال راهی است که بتواند کشورها را علیه ایران با خود همراه کند. به نظر شما این تلاشی که توسط هوک و پمپئو کلید خورده تا چه اندازه می تواند موثر باشد؟

اگر پایان تحریم های تسلیحاتی ایران رغم بخورد، برای ترامپ یک شکست است. همانطور که گفتم خروج ترامپ از برجام منافعی برای آمریکا نداشت. برخلاف خواسته ترامپ حکومت ایران پابرجاست. برجام با حمایت اروپائی ها و چین و روسیه حفظ شده و محدودیت های نظامی هم در حال برداشته شدن است. همه اینها ضربه سختی به ترامپ حساب می شود. به همین دلیل است که جمهوری خواهان می خواهند هر طور شده این شکست را ترمیم کنند. پس به دنبال تمدید تحریم های تسلیحاتی است که یا لغو آن را به طور کلی منتفی کند و یا حداقل به تعویق بیندازد.

این طبیعی است که دولت آمریکا سعی کند تا کشورهای عضو شورای امنیت را با خود همراه کند. به سراغ کشورهای منطقه آمده چون می داند برخی از این کشورهای عربی با تهران خصومت دارند و تحت نفوذ آمریکا هستند. در منطقه وضع روابط با کشورها عادی نیست و رقابت های منطقه ای تبدیل به دشمنی های واقعی شده اند. آمریکا از همه این موارد استفاده می کند که بازنده این بازی نباشد. اگر ایران بتواند در مقابل برخی از مشکلات با کشورها را تبدیل به رقابت کرده و آنها را حل و فصل کند، به موفقیت خوبی دست پیدا کرده است. چرا که ترامپ و دولت او از نظر دیپلماسی چندان قوی نیستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها