رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503396

دستور رئیس قوه قضائیه برای توزیع ماسک رایگان

ساعت 24-رئیس قوه قضائیه گفت: باید تمام اقدامات و تمهیدات انجام شود؛ به نحوی که هم جان همکاران و هم ارباب رجوع در امان باشد؛ لذا استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مورد تاکید است. به مسئولان مربوطه هم تاکید کرده‌ایم که سیستان و بلوچستان در اولویت باشد و به صورت رایگان توزیع ماسک و مواد ضدعفونی و کارهایی که مورد نیاز است، انجام شود. حتی شهرستان‌های بسیار دور از مرکز استان نیز باید به وسایل بهداشتی مجهز شوند تا از شیوع بیماری پیشگیری شود؛ لذا در قضیه کرونا باید از همکاران و مراجعین صیانت شود.

style="text-align:justify">به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رییسی در جلسه پیگیری مصوبات سفرهای استانی با روسای کل دادگستری استان‎های آذربایجان شرقی، کردستان و سیستان و بلوچستان، در جریان آخرین وضعیت اجرای مصوبات سفرهای استانی در این استان‌ها قرار گرفت.

رییس قوه قضاییه در این ارتباط ویدئو کنفرانسی با اشاره به این که هدف اصلی در سفرهای استانی، اجرای مصوبات این سفرها است، گفت: در سفرهایی که انجام می‌دهیم، بنای ما بر انجام مصوبات و پیگیری آنهاست که به مراتب مهمتر از دید و بازدیدها است. مردم انتظارشان این است که پس از این سفرها اتفاقی بیافتد که در جهت تسهیل دسترسی آن‌ها به عدالت و گره گشایی از کارشان باشد.
تحقق 10 میلیارد تومان برای رسیدگی به مشکلات آذربایجان شرقی

در این نشست، موسی خلیل اللهی رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی با اشاره به سفر آبان ماه ۱۳۹۸ رییس قوه قضاییه به این استان گفت: استان آذربایجان شرقی ۲۰ سال منتظر حضور ریاست قوه قضاییه در استان بود که این مهم در دوره جدید صورت گرفت و آثار بسیار مهمی را بر جای گذاشت که از جمله آن تصویب مبلغ ۶۱ میلیارد تومان برای رسیدگی به مشکلات استان بود که حدود ۴۱ میلیارد تومان از محل اعتبارات خاص در نظر گرفته شد و تاکنون ۱۰ میلیارد تومان از این عدد محقق شده است.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی، از جمله نتایج این سفر را تکمیل برخی پروژه‌های ناتمام در این استان عنوان کرده و افزود: در نتیجه این سفر ۵ پروژه ناتمام با مساحت ۶ هزار متر مربع در کمتر از ۸ ماه به اتمام رسید و در هفته قوه قضاییه افتتاح شد. همچنین ساختمان بخش ترکمانچای که وضعیت نامناسبی داشت تعویض شده و همکاران در محل جدید پاسخگوی مراجعه کنندگان هستند.
آموزش‌های فنی و حرفه‌ای زنان زندانی

خلیل ‎اللهی یکی از موارد مورد تاکید در سفر استانی آذربایجان شرقی را پیگیری امور ثبتی عنوان کرده و از تشکیل جلسات هفتگی حدنگار خبر داد و افزود: به دنبال فعال شدن این جلسات، در سطح استان حدود ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی دولتی و ملی تثبیت مالکیت شده که بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از این اراضی در هفت ماهه اخیر تثبیت مالکیت شده اند.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی به سیاست سالم سازی بخش‎های اداری قوه نیز اشاره کرده و گفت: متاسفانه بخشی از تخلفات در بحث زمین و ثبت در دفاتر ثبت اسناد اتفاق می‌افتد که در سال ۹۸، تعداد ۷۰۶ مورد تخلف توسط هیات نظارت رسیدگی و در سه ماهه اول ۲۲ مورد رای صادر شده است.

خلیل اللهی به پیگیری یکی از مصوبات سفر استانی درباره زنان زندانی استان نیز اشاره کرده و از اجرای عملیات احداث بند زنان با با ۸۱۳ مترمربع خبر داد که فضای لازم برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای زنان زندانی در آن پیش بینی شده است.
اعتراض به اراضی ملی اسکو در شعب تجدید نظر

رییس دادگستری آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به پیگیری آیت الله رییسی درباره تعیین تکلیف اراضی اسکو و ملکان گفت: راجع به موضوع ملکان که ۳۵۰۰ واحد را در معرض تخلیه و خلع ید قرار داده است، پس از به دست آمدن مدرک جدید، درخواست اعمال ماده ۴۷۷ ارائه شده است که هفته آینده در حضور معاون قضایی قوه قضاییه این پرونده طرح موضوع خواهد شد.

وی در خصوص رفع تعارض اراضی اسکو در شهر جدید سهند نیز گفت: دادگستری ورود خوبی در این مورد داشته و قضات آرای لازم را صادر کردند و در آن بخشی که نظر قضات بر این بود که اراضی جزو اراضی ملی است، افرادی اعتراض کردند که اعتراض آن‌ها در حال حاضر در شعب تجدید نظر تبریز در حال رسیدگی است.

رییس دادگستری آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت کارخانه ماشین سازی تبریز پس از سفر استانی آیت الله رییسی بیان کرد: شما بازدیدی از کارخانه داشتید که آثار بسیار خوبی داشت که با ورود دادگستری استان، از طرف هیات عامل، مدیرعامل تعیین و مقدمات تعیین هیات مدیره فراهم شد؛ اما متاسفانه به دلیل اختلاف سازمان گسترش و صندوق بازنشستگی فولاد، هنوز هیات مدیره انتخاب نشده است. البته کارخانه مشغول کار و کارگران در حال فعالیت هستند و مشکلات کارگری و مواد اولیه وجود ندارد، اما درخواست ما ورود شما برای حل این موضوع است.
10درصد پرونده های قضایی قابلیت مختومه شدن ندارند

خلیل اللهی در خصوص رسیدگی به پرونده‌های معوق بیان کرد: آذربایجان شرقی با رسیدگی به ۸۲ درصد از پرونده‌ها در رتبه دوم کشور قرار دارد که تا بزودی به رقم بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید و بقیه پرونده‌ها پرونده‌هایی هستند که به لحاظ ماهیت آن‌ها قابلیت مختومه شدن ندارد.

وی همچنین از برگزاری ۵۶ جلسه عمومی با حدود ۴ هزار نفر از مراجعین، ۲۰ جلسه در مساجد و همچنین جلسات نقد آرا با حضور نخبگان، اساتید دانشگاه و وکلا و کارشناسان خبر داد.
ایجاد شغل برای زندانیان

رییس قوه قضاییه ضمن تشکر از رییس دادگستری آذربایجان شرقی و کارکنان دستگاه قضا در این استان گفت: ارتباط با مردم از برنامه‌های مورد تاکید رهبری معظم انقلاب است. کاهش چشمگیر پرونده‌های معوق در استان و تثبیت مالکیت ۴۰۰ هزار هکتار نیز اتفاقات شایسته‌ای بود که جای تقدیر دارد.

آیت ‎الله رییسی موضوع بازاجتماعی کردن زندانیان را یکی از دغدغه‎ های جدی دستگاه قضا عنوان کرده و گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما مسئله بازاجتماعی کردن زندانیان و بازسازی شخصیت آنهاست. این مهم است که زندانیان در زندان مشغول کار و تولید باشند چرا که یکی از نکات محوری برای اصلاح مجرمانی که در زندان‌ها نگهداری می‌شوند این است که بیکار نباشند و حتما مشغول کار شوند.

رییس قوه قضاییه با اظهار تاسف در خصوص عدم تعیین هیات مدیره کارخانه ماشین سازی تبریز گفت: ماشین سازی تبریز بعد از اقدامات قضایی با همت کارگران و کارشناسان برپا شد، اما الان به خاطر اختلاف دو سازمان دولتی و اداری، تعیین هیات مدیره به تاخیر افتاده که اصلا به صلاح نیست. این موضوع را دنبال می‌کنیم تا از سوی دولت هیات مدیره به زودی تعیین شود چراکه این امر موجب تسهیل و رونق تولید می‌شود.
مختومه شدن بیش از 15هزار پرونده در استان کردستان

محمدرضا مترقب، رییس کل دادگستری استان کردستان نیز در این نشست تصویری به ارائه گزارشی از مراحل اجرای مصوبات سفر استانی رییس قوه قضاییه به استان کردستان پرداخت.

مترقب با اشاره به مختومه شدن ۱۵ هزار و ۸۹۲ پرونده در سال ۹۸ گفت: در این سال مشکلات ۶۰ واحد تولیدی بررسی و از تعطیلی ۳۴ واحد جلوگیری شد. همچنین در جهت سالم سازی فضای اداری استان با تعدادی از مدیران کل و کارکنان متخلف ادارات، برخورد قضایی لازم توسط دادستان مرکز استان انجام شد که بخشی از آن مرتبط با اراضی ملی و دولتی بود و پرونده‌های متعددی تشکیل شده است.

رییس دادگستری استان کردستان درباره وضعیت زندان‌های استان نیز گفت: عملکرد همکاران در اعطای مرخصی‌ها چشمگیر بود؛ به طوری که به بیش از ۱۴۰۰ نفر مرخصی اعطا شده و ۴۰۰ نفر نیز در سال گذشته مشمول اعطای عفو و آزادی مشروط، شدند.

رییس دادگستری استان کردستان با اشاره به تصویب ۳۰ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان طرح در جریان سفر استانی رییس قوه قضاییه به استان کردستان، از تخصیص ۱۱ میلیارد اعتبار تا کنون خبر داد.
دستور رسیدگی به وضعیت نایسر

آیت الله رییسی نیز با اشاره به گزارش رییس کل دادگستری استان کردستان، دستور رسیدگی به وضعیت منطقه «نایسر» در اطراف سنندج را صادر کرده و تاکید کرد: این منطقه که محل زندگی مردم محروم و مستضعف منطقه است باید تعیین تکلیف شده و هر چه سریعتر به نتیجه قطعی برسد.

رییس قوه قضاییه همچنین از بررسی وضعیت کوله‌‎بری در دولت خبر داده و ابزار امیدواری کرد با تصمیمات جدید وضعیت این قشر از مردم کردستان نیز سامان بگیرد.

آیت الله رییسی به موضوع زندان سقز نیز اشاره کرده و گفت: حادثه زندان سقز تاسف آور بود؛ اما همت دستگاه‎ های مسئول برای بازگرداندن همه زندانیان قابل توجه و تقدیر بود و نشان از اقتدار و امنیت نظام در آن منطقه دارد.
شیوع کرونا مشکل این روزهای سیستان و بلوچستان

در بخش پایانی این نشست تصویری، حجت الاسلام مصطفوی نیا رییس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان به ارائه گزارشی از مصوبات سفر استانی رییس قوه قضاییه به استان سیستان و بلوچستان پرداخته و از تخصیص ۷ میلیارد تومان از مصوبات سفر استانی برای تامین کمبودهای موجود در این استان پرداخت.

حجت الاسلام مصطفوی نیا گسترش شیوع کرونا در این استان را یکی از مشکلات این روزها عنوان کرده و خواستار حمایت بهداشتی از کارکنان استان در مقابله با این بیماری همزمان با خدمت رسانی به مردم شد.
تخصیص دو برابری اعتبار به سیستان و بلوچستان

آیت الله رییسی نیز ضمن تشکر از تلاش‌های مجموعه قضایی استان سیستان و بلوچستان گفت: در شرایط کرونا حفظ جان همکاران و مردمی که با دادگستری و سازمان‌های تابعه در ارتباط هستند، یک ضرورت قطعی است.

رییس قوه قضاییه گفت: باید تمام اقدامات و تمهیدات انجام شود؛ به نحوی که هم جان همکاران و هم ارباب رجوع در امان باشد؛ لذا استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مورد تاکید است. به مسئولان مربوطه هم تاکید کرده‌ایم که سیستان و بلوچستان در اولویت باشد و به صورت رایگان توزیع ماسک و مواد ضدعفونی و کارهایی که مورد نیاز است، انجام شود. حتی شهرستان‌های بسیار دور از مرکز استان نیز باید به وسایل بهداشتی مجهز شوند تا از شیوع بیماری پیشگیری شود؛ لذا در قضیه کرونا باید از همکاران و مراجعین صیانت شود.

آیت الله رییسی با اشاره به اولویت ویژه استان سیستان و بلوچستان در طرح‎های تحولی قوه قضاییه اشاره کرده و گفت: استان سیستان و بلوچستان به دلیل محرومیتی که دارد، در اولویت است و با افزایش تخصیص اعتبار دو برابری برای استان سیستان و بلوچستان امیدواریم پروژه‌های مناطقی نظیر دلگان، خاش و سراوان زودتر انجام شود.

رییس قوه قضاییه بر رسیدگی ویژه به همکاران دستگاه قضایی که مبتلا به ویروس کرونا شده اند افزود: نگاه ویژه‌ای برای درمان همکارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، مورد نیاز است تا وضعیت شخص و خانواده آن‌ها بررسی شود. کار در سیستان و بلوچستان توسط همکارانی که با کمبودها مواجه اند، ارزش والایی دارد

رکنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها