رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503413

ترانزیت ریلی کالا بین هند و روسیه از طریق ایران

ساعت 24-مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اتصال ریلی چابهار به زاهدان گفت: ایران می‌تواند از این مسیر برای انتقال بار کشورهای حوزه سی. آی. اس به دریای عمان و همچنین ترانزیت ریلی هند و روسیه بهره بگیرد.

روز سه شنبه عملیات ریل‌گذاری راه آهن زاهدان به چابهار با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. این خط ریلی در مسیر خود از بندر چابهار، شهر جدید تیس، بخشی از شهرستان کنارک، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور می‌کند و پس از آن قرار است یک خط به زابل و میلک در مرز افغانستان و استان‌های خراسان جنوبی و رضوی متصل شود.

زیرسازی راه آهن زاهدان - چابهار، در بخش‌های زیادی از مسیر به اتمام رسیده و عملیات ریل‌گذاری آن روز سه شنبه آغاز شد و تا پایان امسال به ایستگاه خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر می‌رسد. قرار است روزانه یک کیلومتر از این مسیر ریلی ساخته شود و آنطور که وزیر راه و شهرسازی عنوان می‌کند، از سمت چابهار نیز به زودی عملیات ریل‌گذاری آغاز خواهد شد.

دولت در برنامه خود افزایش ظرفیت بندر چابهار را از ۲.۵ میلیون تن به۸.۵ میلیون تن را در دستور کار دارد که برای جابجایی بار بندر تکمیل کریدور ریلی شرق کشور به عنوان هدف نهایی دنبال می‌شود. این هدف، منهای برنامه اصلی دولت برای اتصال بندر چابهار به آسیانه میانه و بازپس‌گیری سهم خود از جابجایی بار در منطقه است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در خصوص اهمیت ترانزیتی محور ریلی چابهار- زاهدان به خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: این محور ریلی که با تدبیر دولت دوازدهم عملیات ریل‌گذاری آن آغاز شد، یکی از قطعات مهم شبکه ریلی کشور است که علاوه بر نقش منطقه‌ای و ملی، به عنوان قطعه‌ای از کریدور شمال به جنوب منتهی به بندر چابهار اهمیت بسیار بالایی دارد.

به گفته سعید رسولی تاکنون به دلیل عدم اتصال بندر اقیانوسی چابهار به شبکه ریلی، کمتر توانستیم در حمل بار از این بندر مهم بهره‌مند باشیم و در واقع ترانزیت بار را در این محور از دست داده بودیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، ضمن اشاره به دستور رهبر انقلاب اسلامی در استفاده ٣٠٠ میلیون یورویی از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین اعتبار این پروژه، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم افتتاح و بهره‌برداری از این مسیر با توجه به تامین اعتبار انجام شده طبق برنامه اعلامی باشد.

به گفته رسولی این مسیر ریلی به طول ٦٢٨ کیلومتر چابهار را به زاهدان و شبکه ریلی متصل می‌کند و راه آهن جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از این مسیر برای برخورداری از سهم جابجایی بار ترانزیتی کشورهای حوزه سی. آی. اس (اتحادیه کشورهای مستقل) به دریای عمان استفاده کند.

وی اضافه کرد: همچنین از این مسیر می توان برای ترانزیت بارهایی که به دریای عمان می‌آید از جمله بار هند به روسیه که عدد قابل توجهی است بهره بگیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در بند ٢٥ سیاست‌های کلی برنامه ششم، شاهد تاکید بر توسعه کریدورهای ترانزیتی هستیم که اقدام چند روز گذشته یکی از مهم‌ترین تلاش‌های دولت برای عمل به این توصیه است.

رسولی به برنامه همزمان دولت برای اتصال رشت به آستارا اشاره کرد و گفت: ١٦٨ کیلومتر مسیر برای اتصال این محور در حال عملیاتی‌شدن است که در نهایت امیدواریم این محور هم روزی به ریل چابهار متصل شود و در ادامه با اتصال خواف به هرات که امسال به بهره‌برداری می‌رسد و مرز سرخس، اینچه برون و اتصال میرجاوه به پاکستان، صادرات و واردات کالا از طریق شبکه ریلی به اهداف کلان اقتصادی نزدیک شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در خصوص اینکه تکمیل شبکه ریلی در محور شرق کشور تا چند درصد منجر به افزایش ترانزیت از مسیر ایران می‌شود، گفت: واقعیت این است که ترانزیت تنها به تکمیل زیرساخت مربوط نمی‌شود و به تقاضای حمل بار و عناصر دیگر نیز مربوط است.

وی ادامه داد: حجم باری که اکنون از چابهار با کامیون جابجا می‌شود عدد قابل توجهی است که به دلیل پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در این بندر اقیانوسی و جذب سرمایه‌گذار در این بندر تحقق یافته است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه شبکه ریلی در سراسر جهان بر پایه حمل بار توجیه می‌شود، گفت: تلاش دولت در این سال‌ها این بوده است که چشمه‌های بار را به ریل متصل کرده و با انتقال بار از جاده به ریل، بهره‌وری شبکه ریلی کشور را ارتقا دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها