رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503653

دکتر عباس ملکی یاد آوری کرد

قابل توجه مدیران ایرانی: گاز به سوی ال ان جی

ساعت 24 - دکتر عباس ملکی تحلیلگر ارشد انرژی درایران در گزارش هفتگی خود که به طور منظم از بازار انرژی جهان برای دانشکده انرژی دانشگاه شریف تهیه می کند به این نکته مهم اشاره کرده است که سرمایه گذاری بر روی ال ان جی نسبت به گاز طبیعی جذابیت بیشتری دارد و ایران نباید از این روند دور بماند. گزارش وی را می خوانید:

ملکی
dir="RTL">پویایی بازار انرژی

قیمت نفت در روز جمعه ٢٠ تیر ماه ١٣٩٩ مجددا سقوط کرد. نگرانی حاصل از ظهور مجدد سیکل بیماری کووید-١٩ و بیشتر شدن مقدار انبارهای نفت خام باعث تردید در بهبود تقاضای جهانی برای نفت خام شد. در آمریکا در روز پنج شنبه بیشتر از ٦٠ هزار نمونه جدید کرونا گزارش شد. قیمت نفت برنت دریای شمال با ٧١ سنت کاهش به 41.64دلار هر بشکه رسید. قمیت نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با ٧٧ سنت کاهش به قیمت 38.58 دلاردر بازار نیویورک فروخته شد. به این ترتیب در ظرف یک هفته برنت ٣ درصد و تگزاس 4.5 درصد کاهش داشتند. انبارهای فرآورده نیز همچنان لبریز است. تقاضا برای بنزین، نفت گاز و سایر فرآورده ها مطابق پیش بینی ها در فصل تابستان بیشتر نشد. در پس از تحریم برخی از مقامات چینی توسط واشنگتن به دلیل بدرفتاری با نژاد اویغور در استان غربی سین کیانگ در چین، چین بلافاصله تهدید به عمل متقابل کرد. تصور می شود مرافعه بین چین وآمریکا به این زودی خاتمه نیابد.

تفسیر هفته

١ -با شیوع بیماری کووید-١٩ ،حدود ١١ تریلیون دلار از فعالیت های اقتصادی در سطح جهان کاسته شد. مطابق نظر شرکت درجه بندی ریسک براداستریت، وضعیت اقتصاد جهانی به این زودی ها به دوران پیشاکرونا باز نخواهد گشت. شاید تا ٢٠٢٢ فعالیت ها به سطح قبل از کرونا برسد. مطابق گزارش صندوق بین المللی پول، علاوه بر مبارزه با ویروس کرونا، سیاست گذاری اقتصادی باید به سمت و سویی باشد که درآمد خانوار کمتر از حد متعارف نشود، و بخش های بزرگ تجاری و صنعتی به سمت ورشکستگی نروند. بدهی عمومی در ٢٠٢٠ از همه سالهایی که آمار آن در دست است بیشتر شده و از کل تولید ناخالص داخلی در سطح جهانی گذر کرده است.

بدهی تجمعی جهانی 101.5 درصد جی دی پی جهانی است. در ٢٥ کشوربا اقتصاد پیشرفته و ٢٧ کشور با اقتصاد نوظهور در نظر گرفته شده است. در این میان کشورهای درحال توسعه مجبورند مجددا به سمت گرفتن قرض و وام از کشورهای ثروتمند و یا نهادهای مالی جهانی رو آورند. هرناندو دسوتو از پرو پیشنهاد می کند که این گونه کشورها مناسب است که به جای بیشتر کردن تعهدات خود، به سمت جذب ثروت های استفاده نشده در اقتصاد جهانی بروند. طرفداران محیط زیست از هم اکنون تلاش می کنند که اقتصاد پساکرونا در جهان سبز باشد و نه قهوه ای. در اثر شیوه ویروس کرونا انتشار گازهای گلخانه ای در نیمه اول ٢٠٢٠ معادل17درصد نسبت به نیمه اول ٢٠١٩ کاهش نشان می دهد. اما نگرانی از این است که با باز شدن بازارها و شروع تولید در همه سطوح و راه افتادن حمل و نقل مجددا تولید دی اکسید کربن افزایش یابد. اروپا یک چهارم بسته محرک اقتصادی برای رفع آثار منفی کرونا به مبلغ کل 850 میلیارد دلار را به اولویت های محیط زیستی و تغییر اقلیم قرار داده است. چین و هند ب هدنبال آن هستند که صنایع انرژی بر خود را مانند گذشته توسعه ندهند.

٢ -چین در بعد از کرونا مجددا در حال تحریک و سرعت دادن به اقتصاد خویش است. انستیتو مالیه بین المللی (IIF (خاطر نشان کرده که منحنی بهبود چین یک منحنی خورجینی (v شکل) است و در سه ماهه دوم ٢٠٢٠ به طرز قابل توجهی اقتصاد چین فعال شده است. در بخش اقتصادی به خصوص تولیدات صنعتی و کارخانه ای، بازگشت به قبل از کرونا در حال تحقق است، اما دربخش خرده فروشی همچنان نبض اقتصاد چین آهسته تر می تپد. در بخش انرژی دولت چین برنامه های وسیعی را برای ظرفیت سازی بخش انرژی جهت در اختیار گذاردن مقدار مورد نیازانرژی شروع کرده است. از جمله برنامه های مسلط در چین پساکرونا، تقدم برقی سازی بر دیگرحامل های انرژی است. در تولید برق نیز چینی ها به دنبال حل تناقض های مربوط به حامل های سبز انرژی برای تولید برق در برابر حامل های قهوه ای انرژی هستند. چین به صورت عادی هم اکنون از حامل های قهوه ای انرژی مانند نفت خام، ذغال سنگ و گاز طبیعی به مقدار معتنابه و متنوع دراختیار دارد. گرایش به انرژیهای خورشیدی، بادی، زیست توده، و ز مین گرمایی و کمترکردن هزینه آنها نیز به چشم می خورد.

٣ -بریتیش پترولیوم و شرکت نفت چینی سینوپک در یک پروژه مشترک ارائه کننده نفت کوره با ولفور بالا و کم در بندر فجیره امارات هستند. این دو شرکت از ٢٠١٥ این پروژه را شروع کردند و هم اکنون در بنادر مختلف این نوع سوخت را به کشتی ها و تانکرها ارائه می دهند. روتردام،سنگاپور، آنتورپ، آمستردام، فجیره و چند بندر در چین برای ارائه چنین سرویسی از سوی این سرمایه گذاری مشترک هدفگذاری شده است. سینوپک بزرگترین دارنده ظرفیت پالایشگاهی درجهان است. با توجه به سیاست های سازمان دریانوردی جهانی، قیمت نفت کوره با سولفور کم از ابتدای سال بالا رفته است.

۴ -دبیر کل مجمع کشورهای صادر کننده گاز می گوید که رشد تجارت در بازار گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) در ٢٠٢٠ محدود به ٣ درصد است. این مقدار در ٢٠١٩ ،١٣ درصد نسبت به ٢٠١٨ بود. ال ان جی در ٢٠٢١ برابر٧ درصد رشد خواهد داشت. در ٢٠٢٢ و ٢٣ مجددا ٢ درصد کاهش نشان خواهد داد. دلیل آن کمتر سرمایه گذاری کردن در ال ان جی در سالهای ٢٠٢٠ و ٢١ است. او ادعا کرد که این مجمع از یک قیمت عادلانه برای گاز طبیعی دفاع خواهد کرد. گاز طبیعی بنا بر نظر دبیر روسی مجمع در ٢٠٢٠ ،٦ درصد نسبت به ٢٠١٩ کاهش نشان خواهدداد.

نیروی پیشران این کاهش کووید-١٩و زمستان معتدل در ٢٠٢٠ است. صنایع گاز به شدت سرمایه بر هستند. در عین حال ریسک سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز در این سالها افزایش یافته است. بانک ها و موسسات مالی این روزها کمتر پیشنهاد سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز می دهند. مجمع کشورهای صادرکننده گاز متشکل از ١١ عضو و ٩ ناظر است. مجموعا ٧٢ درصد از ذخائر اثبات شده گاز طبیعی و ٤٦ درصد از تولید گاز و ٥٥ درصد از خطوط لوله گاز و صادرات ٦١ درصد از ال ان جی در اخیتار کشورهای این مجمع است.

۵ -انستیتو نفت آمریکا (API (در مطالعه خود در مورد مزیت گاز طبیعی به نتایج قابل توجهی رسیده است. این موسسه که ١٠٠ سال پیش تشکیل شده در مطالعه جدید خود به این نتیجه رسیده که اگر آمریکا گاز طبیعی خود را به کشورهای دیگر صادرکند، با این کار می تواند بخش قابل توجهی از انتشار گازهای گلخانه ای را متوقف سازد. این گزارش خاطر نشان می سازد که در ٢٠١٩ چین همچنان ٦٦ درصد از برق خود را از ذغال سنگ تولید کرده است. هند ٧٤ درصد، آلمان ٣٠ درصد، و در آمریکا ٢٤ درصد از تولید الکتریسیته به ذغال سنگ وابسته اند. اگر به جای ذغال سنگ کشورهای مزبور از گاز استفاده نمایند، در چین انتشار گازهای گلخانه ای به مقدار ٤٨ درصد نسبت به انتشار ناشی از مصرف ذغال سنگ در تولید الکتریسیته کمتر می شود. در آلمان و هند نیز به ترتیب ٤٩ درصد و ٥٣ درصد گازهای گلخانه ای به نسبت مقدار انتشار آنها در سناریوی ذغال سنگ کمتر می شود. این مطالعه برای ال ان جی تولیدی توسط آمریکا انجام شده است و فاصله جغرافیایی بین آمریکا و این کشورها را در این زمینه بی تاثیر دانسته است. قابل توجه مسئولین ایرانی که بر روی دومین دریای گاز جهانی نشسته اند.

۶ -مسئولین بانک ملی دوبی (NBD Emirates (در آخرین اظهار نظر خود پیش بینی کرده اند که قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم ٢٠٢٠ حدود،٤٢ دلار هر بشکه و در سه ماهه سوم ٤٤ دلار و برای کل ٢٠٢٠ برابربا٥٥.٤٢ دلار خواهد بود که نسبت به ٢٠١٩ ،٣٤ درصد ارزانتر شده است. این بانک پیش بینی می کند کاهش عرضه ١٢ میلیون بشکه ای در سه ماهه دوم با تولید اضافه ١٣ میلیون بشکه در روز در سه ماهه سوم ٢٠٢٠ جایگزین خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها