رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507971

واکنش منفی مردم به بدقولی دولت در بورس

ساعت 24 - تغییر چند باره تصمیم درباره شکل واگذاری سهام پالایشی در اختیار دولت طی ایام اخیر به وضوح تاثیر خود را در نوسان شاخص سهام شرکتهای پالایشی حاضر در بورس و تبدیل صف‌های خرید به صف‌های فروش و بالعکس نشان داده است. تغییراتی که بیش از همه، سرمایه سهامداران خرد را تحت تاثیر قرارداده و انتقادات متعددی را نسبت به برنامگی دولت برانگیخته است

an dir="RTL">به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که بازار بورس خود را آماده ورود دومین صندوق ETF می‌کرد، هیئت واگذاری دیروز به یکباره از لغو واگذاری دارا دوم و تغییر شیوه واگذاری به روش بلوکی خبر داد و واکنش منفی سهامداران بورس را برانگییخت. بر اساس تبصره دو لایحه بودجه سال ۹۹، به دولت اجازه داده شده است که واگذاری بنگاه‌های دولتی را پس از احراز صلاحیت حرفه‌ای و اهلیت متقاضی در قالب «ETF» انجام دهد. در همین راستا دولت اولین ETF را در اردیبهشت ماه ۹۹ عرضه کرد که در طی آن باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات به علاوه باقیمانده سهام دولت در بیمه البرز و بیمه اتکایی امین که جمعاً به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود در قالب صندوق واسطه‌گری مالی یکم و با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی به عموم مردم واگذار شد در این واگذاری حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، واحدها و یونیت‌های نخستین صندوق ETF را خریداری کردند.

پس از قابل معامله شدن این صندوق، بلافاصله خبر از ارائه دو صندوق دیگر در تیر و مرداد داده شد. در این باره وزارت اقتصاد در سایت رسمی خود اعلام کرد: طبق اعلام قبلی معاون وزیر اقتصاد قرار است در نیمه اول امسال دو ETF دیگر به نام‌های صندوق واسطه‌گری پالایشی مرکب از باقیمانده سهام دولت در ۴ پالایشگاه تهران، تبریز، بندرعباس و اصفهان و صندوق واسطه‌گری فلزی (شامل باقیمانده سهام دولت در شرکت فولاد مبارکه، ملی مس ایران، ایران‌خودرو و سایپا) با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی به همه دارندگان کدملی ایرانی واگذار شود. این اقدامات در راستای واگذاری تصدی‌های دولتی به مردم و گسترش فرهنگ سهامداری و مالکیت در بین مردم و از طرفی تأمین مالی دولت از طریق بورس انجام می‌شود.در این باره علی ربیعی، سخنگو دولت نیز در ۱۷ تیرماه، گفت: صندوق دارایی دوم به زودی عرضه می‌شود و دارایی‌های دولت در این صندوق نیز عرضه خواهد شد. ETF دوم که پالایشگاه‌ها و فلزی‌ها در آن هستند یک روح جدید به بورس خواهند داد.

ا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها