رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508092

فرارهبر اپوزیسیون بلاروس به لیتوانی

ساعت 24 -هزاران نفر در بلاروس به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کردند. حکومت بلاروس به ریاست جمهوری آلکساندر لوکاشنوکو با خشونت به معترضان واکنش نشان داده است. تیخانوفسکایا رهبر معترضان به لیتوانی گریخت.

فرار
dir="RTL">صبح روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد (۱۱ اوت) وزیر امور خارجه لیتوانی، لیناس لینکویسیوس در توییتر خود اعلام کرد که سوتلانا تیخانوفسکایا رقیب آلکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که خود را برنده انتخابات اعلام کرده به لیتوانی آمده است.وزیر خارجه لیتوانی در توییتر خبر داد که او در جایی "امن" در لیتوانی به سر می‌برد.

سوتلانا تیخانوفسکایا پس از خروج از بلاروس اعلام کرد که به خاطر "حفظ جان فرزندانش" مجبور به ترک کشورش شده است. خانم تیخانوفسکایا پس از ورود به لیتوانی با انتشار پیامی ویدیویی اعلام کرد، تصور می‌کرده مبارزات انتخاباتی او را به حدی قوی کرده باشد که بتواند هر فشاری را تاب بیاورد. این زن پیش‌تر خانه‌دار ادامه داده است: «اما شاید من از ابتدا زنی ضعیف بودمتیخانوفسکایا گفته که این تصمیم را به تنهایی گرفته و تحت تاثیر هیچکس نبوده است: «خیلی‌ها مرا درک خواهند کرد، خیلی‌ها قضاوتم خواهند کرد و حتی شاید از من متنفر شوند، اما خدا نکند کسی مجبور به انتخابی شود که من شدماو در پایان گفته است: «مردم! مراقب خودتان باشید. زندگی ارزش آن چیزهایی را که در حال رخ دادن هستند ندارد، بچه‌ها مهم‌ترین چیزها در زندگی هستند

تیخانوفسکایا پیش از عزیمت به لیتوانی دو فرزند خود را به این کشور فرستاده بود. همسرش سرگئی تیخانوفسکی، وبلاگ‌نویس بنام بلاروس، از اواخر مه سال جاری به اتهامات مختلفی در مینسک زندانی شده است.تلویزیون دولتی بلاروس شامگاه دوشنبه ۲۰ مرداد خانم تیخانوفسکایا را به برنامه‌ریزی "ناآرامی‌های گسترده" در این کشور متهم کرده بود.

ستاد انتخاباتی تیخانوفسکایا در ابتدا درباره خروج او از کشور اظهار نظر نکرد. این موضوع اما پس از شکایت رسمی تیخانوفسکایا در کمیسیون مرکزی انتخابات علیه نتیجه رسمی این انتخابات آشکار شده است. تیخانوفسکایا پس از انتخابات ریاست جمهوری خود را پیروز این انتخابات دانست.سخنگوی تیخانوفسکایا قبلش گفته بود که او تصمیم گرفته به مکانی نامعلوم برود. صبح سه‌شنبه ستاد انتخاباتی تیخانوسکایا خواستار اعتصاب عمومی شد. در کانال تلگرامی تیخانوفسکایا آمده است که هدف او به عنوان رئیس جمهور جدید بلاروس آزادی همه زندانیان سیاسی و برگزاری انتخابات جدید و عادلانه است.در دومین شب اعتراض‌ها در مینسک، پایتخت بلاروس اولین شرکت‌کننده در تظاهرات علیه نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری کشته شد.

وزارت کشور شامگاه دوشنبه ۲۱ مرداد (۱۱ اوت) اعلام کرد، "مردی که کشته شده سعی کرده است یک وسیله انفجاری را به سمت نیروهای امنیتی پرتاب کند. اما این ماده انفجاری در دست او منفجر شده است". روزنامه‌نگارانی که در غرب شهر مینسک شاهد صحنه بودند نسبت به ادعای وزارت کشور تردید نشان دادند. آنها گفتند نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان بمب‌ صوتی پرتاپ کردند و این معترض مورد اصابت قرار گرفته و جان باخته است.

تنها در میسنک هزاران نفر گردهم آمدند تا علیه لوکاشنکو اعتراض کنند. لوکاشنکو که به عنوان "آخرین دیکتاتور اروپا" شناخته می‌شود، بیش از یک ربع قرن در بلاروس حکومت می‌کند. طبق گزارش‌هایی که می‌رسد علاوه بر ماموران پلیس، نیروهای ویژه ارتش نیز در دستگیری تظاهرکنندگان دست داشته‌اند. وزارت کشور بلاروس هشدار داده است که "هرگونه نقض قانون" تحت پیگرد حقوقی به دنبال خواهد داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها