رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 523190

وزیر بهداشت نسبت به پیک زمستانی کرونا هشدار داد

دورخیز دوباره ویروس برای روزهای زمستان

ساعت 24- هنوز کادر درمان نفس راحت نکشیده و سه روز از اعلام آمار مرگ‌ومیر زیر 400 نفر نمی‌گذرد که وزیر بهداشت خبر داد پیک زمستانی کرونا در راه است. سعید نمکی با اشاره به پیک اخیر بیماری کرونا در کشور و با بیان اینکه توفان سهمگینی بود و خوشبختانه در اکثر استان‌ها داریم به تعادل جدید بازمی‌گردیم، گفت: مردم به تله قدیمی عادی‌انگاری شرایط نروند و با تصور اینکه شرایط بهتر شده، ما را از اجرای دقیق پروتکل‌ها دور نکنند.

خبر
هر میلی‌متری از این منحنی‌ها که به سمت پایین خم می‌شود، پشت عزیزان بردبار ما در مراکز بهداشتی درمانی به شدت خمیده می‌شود. من شاهد تلاش شبانه‌روزی شما عزیزان بودم، توفان سهمگینی بود و با اطلاعاتی که از شما می‌گیرم خوشبختانه در اکثر استان‌ها داریم به تعادل جدید برمی‌گردیم. دیروز هم از مردم خواستم این کاهش مرگ‌ومیر را به پای بهترشدن اوضاع و عادی‌انگاری نگذارند و به تله قدیمی عادی‌انگاری شرایط نبرند و با تصور اینکه شرایط بهتر شده است، ما را از اجرای دقیق پروتکل‌ها دور نکنند. او افزود: «اگر توانستیم تعداد مرگ‌ومیر و موارد بستری را کاهش دهیم فقط در سایه رعایت دقیق پروتکل‌ها و زحمات کادر بهداشت و درمان کشور است. خوشبختانه برخلاف پیش‌بینی‌های سازمان‌های علمی جهانی که در این ماه و ماه آینده مرگ بالای ۸۰۰ تا هزار نفر را برای ما پیش‌بینی کرده بودند و پیش‌بینی آنها در مورد آمریکا و کشورهای اروپایی درست از آب درآمد، اما این پیش‌بینی‌ها به دلیل مداخلات به‌موقع در کشور ما در حال عکس‌شدن است. ما اثرات محدودیت‌ها و طرح جدید را در هفته‌های آتی خواهیم دید. این کاهش‌ها اثراتی است که از قبل همکاران ما در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها اجرا کردند و نیز به ‌دلیل سایر محدودیت‌هایی است که در کشور اعمال کردند».
او با تأکید بر لزوم نظارت مستمر بر اجرای پروتکل‌های ضدکرونا، اظهار کرد: «در این مرحله با هیچ‌کس مماشات نکنید. ما پیک زمستانه‌ای را مانند تمام جهان پیش‌روی خود داریم. در استان‌های جنوبی الان هوا معتدل‌تر است، ولی با پیشروی به سمت سرما مردم به داخل خانه‌ها رفته و درها و پنجره‌ها را می‌بندند و شیوع بیماری بالا می‌رود».
نمکی درباره داروهای مورد نیاز برای درمان بیماری نیز گفت: «قرار شد داروهایی را که برای درمان سرپایی نیاز است، حتما تأمین کنیم. هر استان باید یک متولی برای موارد مذکور در نظر گیرد و آن را به دکتر کولیوند و دکتر شانه‌ساز انتقال دهند. لوازم حفاظت فردی باید به شکل مناسب فراهم شود تا آلودگی جدید نداشته باشیم. تردید ندارم در پایان این طرح دستاورد بسیار خوبی خواهیم داشت، ما ایستادیم تا باز هم به مرگ‌های دورقمی و تک‌رقمی کرونا بازگردیم و با همت شما و مقامات ارشد نظام این هدف محقق می‌شود».
بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، ایران روزهای 9 و 10 آذر را با مرگ 371 نفر دیگر بر اثر کرونا گذراند. به گفته سیماسادات لاری، مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۸ هزار و ۲۴۶ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۶۶۸ هزار و ۱۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته او، پنج‌هزارو ۸۵۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون شش‌میلیون‌و ۱۲۵‌هزارو ۳۴۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.
۳ درصد مردم درگیر کرونا هستند
روز گذشته نیز وزیر کشور از درگیری سه درصد مردم کشور با کرونا خبر داد. وزیر کشور در حاشیه نشست کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مبارزه با کرونا و قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا گفت: در بالاترین تخمین و بدترین و پرریسک‌ترین نگاه به این موضوع مجموع مبتلایان شامل سه درصد مردم ما می‌شوند.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه خوشبختانه روند بیماری در کشور در مسیر کنترل و بهبود قرار دارد، گفت: «جلسه روز گذشته قرارگاه با کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات و آموزش مشترک بود. این جلسات را با کمیته‌های دیگر هم داریم. هماهنگی‌ها و پیگیری مصوبات در این جلسات بررسی می‌شود و اگر تصمیم اجرائی باشد برای اجرا ابلاغ و اگر تصمیم‌گیری باشد برای تصمیم، به ستاد ملی ارجاع می‌شود تا در آنجا تصمیم‌گیری شود. در بالاترین تخمین و بدترین و پرریسک‌ترین نگاه به این موضوع مجموع مبتلایان شامل سه درصد مردم ما می‌شوند و واقعیتش کمتر از این است اما عدد را بالا می‌گیریم و این به آن معناست که ۹۷ درصد مردم در این خصوص هیچ‌گونه نگرانی‌ ندارند، سالم هستند و فقط سه درصد هستند که به‌نوعی درگیر این موضوع شده‌اند».
او دراین‌باره گفت: «تمام هم‌وغم ما باید این باشد که این سه درصد را مراقبت کنیم و خود این سه درصد هم از خودشان مراقبت کنند تا آن ۹۷ درصد بتوانند به‌راحتی به زندگی خود ادامه دهند و بدون دغدغه و نگرانی زندگی کنند.
ما به خاطر این سه درصد مجبور می‌شویم ۹۷ درصد مردم را در شرایط خاص قرار دهیم، مغازه‌ها را می‌بندیم و فعالیت‌ها و ترددها و تجمعات را محدود می‌کنیم که نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد می‌کند. خواهش ما از همه مردم و کسانی که مبتلا شدند این است که خودمراقبتی داشته باشند و قرنطینه را رعایت کنند و درمانشان را پیگیری کنند و از تماس و ارتباط با دیگران حتما پرهیز کنند و به آن ۹۷ درصد مردم عزیزمان هم می‌گوییم ساده‌ترین، کوتاه‌ترین و مؤثرترین راه برای طرد کرونا این است که ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند و حتی‌الامکان در تجمعات شرکت نکنند».
او گفت: «کرونا موضوع جدید و درعین‌حال اجتناب‌ناپذیری است. ابعاد مختلفی در حوزه اقتصادی، انسانی، روانی و بهداشتی و درمانی پیدا کرده است. آگاه‌سازی، اقناع‌سازی و همراه‌سازی مردم در این شرایط به جز با کمک رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست. مجموعه اصحاب رسانه الحمدلله خوب کار کردند و امید داریم با تجربیات اندوخته‌شده گام‌های بلندتری برداریم».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها