رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530321

سیاست‌های ترامپ بر یک نسل تاثیرگذار خواهد بود

ساعت 24 -دوران ریاست جمهور ترامپ به زودی به پایان می‌رسد، اما تاثیر سیاست‌های او تا دهه‌ها بر حوزه قضایی، تجارت و رسانه‌ها احساس خواهد شد.پس از چهار سال آشفته، دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ روز چهارشنبه هفته آینده (۲۰ ژانویه) پایان می‌یابد. میراث او شاید بیش از هر رئیس‌جمهوری دیگری ایالات متحده را قطبی کرد.

نسل
dir="RTL">نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد در حالی که محافظه کاران، طبقه ثروتمند و راست مذهبی احتمالا از او به عنوان یکی از بزرگترین روسای جمهوری زمان خود یاد می‌کنند، اکثریت آمریکایی‌ها به او پشت کرده‌اند. براساس این نظرسنجی، ترامپ با محبوبیتی ۲۹ درصدی از کاخ سفید خارج می‌شود که بدترین میزان در کل دوران ریاست جمهوری او بوده است.از مهم‌ترین عوامل کاهش شدید محبوبیت ترامپ واکنش کند او به شیوع ویروس کرونا در آمریکا، نقش او در حمله خشونت‌آمیز به کنگره در ششم ژانویه و دومین استیضاح او در دوره چهارساله ریاست جمهوری‌اش هستند. با این حال اقدامات او تاثیراتی عمیق بر زندگی اجتماعی و سیاسی شهروندان ایالات متحده خواهد گذاشت.

قضات محافظه‌کار و مادام‌العمر

نفوذ ترامپ در نظام قضایی آمریکا مطمئنا ماندگارترین میراث وی خواهد بود. ترامپ در کل بیش از ۲۰۰ قاضی فدرال را منصوب کرد که احتمالا در طول حیات خود به نفع جمهوریخواهان و محافظه‌کاران رای خواهند داد.او سه قاضی مادام العمر را در دیوان عالی کشور منصوب کرده است که جهت‌گیری محافظه‌کارانه در دادگاه عالی را تقویت می‌کنند. این انتصاب‌ها تقریبا در همه زمینه‌ها تاثیر دارند؛ از زندگی افراد هم‌جنس و دوجنس یا ترنس جندر (LGBTQI) و امکان ازدواج یا داشتن فرزند برای آنها تا زنان، جوانان و بخش‌های غیرمحافظه‌کار جامعه و نیز سیاست‌های بهداشتی، قوانین مهاجرت و کار.

مالیات کمتر برای ثروتمندان

ترامپ اولین سال کار خود را با امضای قانونی به پایان رساند که نرخ مالیات شرکت‌های بزرگ ایالات متحده را از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد کاهش داد. کاهش مالیات یک مزیت بزرگ مالی برای ثروتمندترین افراد در آمریکا و صاحبان شرکت‌های بزرگ بود. بسیاری از آنها به جای افزایش دستمزد برای کارمندان خود، پول اضافی را برای خرید سهام و پاداش‌های کلان مدیران استفاده کردند.این هدیه مالیاتی برای ثروتمندان به شدت برای فقیرترین شهروندان آمریکایی گران تمام شد. دفتر بودجه غیر حزبی کنگره تخمین زده است که کاهش مالیات ۱،۹ تریلیون دلار به کسری بودجه کشور طی ۱۰ سال خواهد افزود. منتقدان ترامپ نگرانند که ضعیف‌ترین اقشار جامعه مجبور به پرداخت هزینه ناشی از این کسری بودجه نجومی شوند، زیرا محافظه کاران می‌خواهند سیستم‌های تامین اجتماعی را برای تعادل بودجه قطع کنند.

یک قرارداد تجاری جدید به جای نفتا NAFTA

میراث ترامپ در زمینه توافق‌های بین‌المللی تنها منفی نبود. ترامپ با شعار «اول آمریکا» وارد صحنه شد و از جمله وعده‌های او شکستن توافق‌های تجاری قدیمی میان ایالات متحده و سایر کشورها و مذاکره مجدد بر سر آنها بود. او موفق شد پیمان مهم تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) را که به دوره بیل کلینتون برمی‌گردد، منقضی کند و توافقنامه‌ای را جایگزین آن کند که حتی منتقدان و مخالفان سرسخت او آن را بهتر می‌دانند.توافقنامه جایگزینی که نام «توافقنامه‌ ایالات متحده آمریکا، مکزیک و کانادا» را گرفت و توسط کانادا و مکزیک امضا شد، شامل مقررات زیست محیطی و حقوق کارگری است که بسیاری از منتقدان چپ ترامپ نیز خواهان آن بودند.ترامپ همچنین نحوه نگرش به نقش واشنگتن را تغییر داد. او هنجارهای قدیمی دیپلماتیک را شکست. او در سال ۲۰۱۷ و با این شعار که توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس "در بالاترین سطح نسبت به ایالات متحده ناعادلانه" است، از این توافقنامه خارج شد.او همچنین از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، سفارت آمریکا و اسرائیل را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد و تلاش کرد با کیم جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی روابط دیپلماتیک برقرار کند.

رسانه های اجتماعی

حتی اگر اکنون حساب توییتر ترامپ مسدود شده باشد، او نشان داد که چگونه می‌توان از شبکه‌های اجتماعی در کارزارهای انتخاباتی و به نفع خود استفاده کرد. ترامپ از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ نام تجاری ـ سیاسی خود استفاده کرد، به مخالفان خود حمله کرد، مقامات دولتی را اخراج کرد و مستقیما با طرفداران وفادار خود ارتباط برقرار کرد. ترامپ "رئیس توئیتر" بود. در یک کلام ترامپ توانست "ائتلافی" را حول خود گرد آورد که پیش از او هرگز دیده نشده بود.

دویچه وله

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها