رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531785

خطیب‌زاده: برای صلح افغاستان سرمایه‌گذاری زیادی کردیم/ گفت‌وگوهای بین الافغانی تنها راه‌حل صلح آمیز برای این کشور

ساعت24- «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران درباره خبر منتشر شده مبنی بر اینکه بایدن تمایل دارد مذاکراتی با ایران انجام دهد و از کمک کشورهای اروپایی استفاده کند و در پاسخ به سوالی درباره آمادگی ایران برای مذاکره با بایدن گفت: این نقل قول را ندیدم، ولی موضع جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن بوده و این است که آمریکا به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام باید به تمام نقض خود پایان دهد و همه تحریم‌هایی که بر ضد ملت ایران اعمال کرده به صورت موثر رفع کند و به ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگردیم روزی که برخی جریانات شروع شد، برگردیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه برای صلح افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی کردیم، اظهار داشت: ملت ایران میزبان بسیاری از افغانستانی‌های عزیز بودند و امیدواریم شرایطی فراهم شود که شاهد افغانستان با ثبات و پر از صلح و آرامش باشیم که تمامی افغانستانی‌ها بتوانند فارغ از قوم و مذهب و نژاد در کنار هم زندگی کنند و آنچه به عنوان دستاورد ملت افغانستان طی این سال‌ها به دست آمده است در پایان این فرآیند حفظ شود.

وی گفت: موضع ایران هیچ وقت به آنچه در واشنگتن اتفاق می‌افتد متکی نبوده است، چه روزهایی که دولت ترامپ سراسیمه در حال برخی اقدامات بود و چه امروز. معتقدیم گفت‌وگوهای بین الافغانی تنها راه‌حل صلح آمیز و پایدار برای افغانستان است و از همین رو فکر می‌کنیم یک افغانستانی که دستاوردهای سال‌های مجاهدت این کشور حفظ شود و تمام گروه‌های افغانستانی بتوانند در آینده آن نقش داشته باشند، تنها راه با صلح و ثبات است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آمریکا چاره‌ای ندارد مگر اینکه به سال‌ها دخالت و تجاوز در این منطقه و افغانستان پایان دهد با خروج مسؤولانه و متعهدانه حداقل کاهش بر بار رنج و اندوهی که بر ملت‌های منطقه داشته است.

خطیب‌زاده درباره سفر هیأت سیاسی طالبان به ریاست معاون سیاسی این گروه ملابرادر عنوان کرد: در این سفر ابعاد مختلف و مسائل مرتبط با مذاکرات صلح در افغانستان و روند دستیابی به صلح پایدار مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها