رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531947

موضع روسیه در مورد بازگشت امریکا به برجام

ساعت24-مواضع وزارت امور خارجه روسیه با تاکید بر پیروی جدی از متن توافق هسته‌ای، درباره بازگشت آمریکا به توافق هسته ای اعلام شد.

به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای درباره بازگشت آمریکا به توافق هسته ای اعلام کرد: موضع ما این است مادامی که آمریکا به پایبندی به تعهداتش تحت برجام بازگردد، این اقدام نه باید به عنوان ابزاری برای چانه زنی و نه دستاویزی برای بازبینی توافق قرار بگیرد. تعهدات اضافه ای نباید بر ایران و دیگر اعضای توافق اعمال شود. هیچ احتیاجی به بیش از حد پیچیده کردن و اصلاح چیزی نیست. ما باید با جدیت از متن برجام پیروی کنیم.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین درباره دوام توافق هسته‌ای نوشت: علیرغم هجوم آوردن منظم تحریم ها از سوی آمریکا، توافق هسته ای پابرجا ماند.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره فعالیت های هسته ای اخیر ایران آمده است: تمام اقداماتی که اخیرا توسط ایران انجام شده، از جمله غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد و آماده سازی زیرساخت ها برای تولید اورانیوم فلزی تحت نظارت سرسختانه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده است. ایران می گوید که برنامه هسته ای اش منحصرا صلح آمیز است. بازرسی های آژانس این امکان را فراهم می سازد که برای معلوم شدن این موضوع، راستی آزمایی شود.

بر اساس این گزارش، اظهارات وزارت امور خارجه روسیه در پی این مطرح می شود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از آن خارج شده و تحریم های متعددی بر ایران اعمال کرد.

ایران با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه عادی سازی روابط اقتصادی با ایران و کاهش تاثیر تحریم های آن، اعلام کرد که تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای را کاهش می دهد. البته به گفته مقامات ایران، این اقدامات در صورت عملی شدن تعهدات تمامی اعضای برجام، بازگشت پذیر خواهند بود.

جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا در وعده های انتخاباتی اش گفته بود که در صورت«بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهداتش» ، به توافق هسته ای هسته ای باز می گردد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها