رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535327

خطر جهش ویروس و سفر

ساعت24- درواقع می‌توان گفت هنوز در روزهای ابتدایی پیک چهارم قرار داریم و ویروس هنوز در تمام کشور گسترده نشده یا دست‌کم ما هنوز نتوانسته‌ایم، این گستردگی را شناسایی کنیم.

رئیس تیم واکنش سریع کووید-۱۹/ آخرین آمارها از ابتلای ۲۴ نفر به ویروس جهش‌یافته حکایت دارد. درواقع می‌توان گفت هنوز در روزهای ابتدایی پیک چهارم قرار داریم و ویروس هنوز در تمام کشور گسترده نشده یا دست‌کم ما هنوز نتوانسته‌ایم، این گستردگی را شناسایی کنیم.

بنابراین می‌توان گفت نقشه پراکندگی‌ شیوع ویروس جهش‌یافته در کشور وجود ندارد، چراکه تست‌های اندکی برای شناسایی مبتلایان به کرونای انگلیسی گرفته شده و براساس ‌آزمایش‌های انجام‌شده نیز تعداد مبتلایان‌ اندک است. این‌که تعداد مبتلایان اندک است و هنوز گستردگی ویروس جهش‌یافته در کشور وجود ندارد، خوشحال‌کننده است، اما این‌که هنوز نقشه پراکندگی دراین خصوص وجود ندارد، ایجاد نگرانی می‌کند. براساس گزارش‌هایی که داریم، شرایط ویروس جهش‌یافته در شهرهای قزوین و خوزستان نگران‌کننده است. البته چون اطلاعات دقیقی درباره شهرهای دیگر نداریم، نمی‌توانیم به طور قطع درباره ویروس جهش‌یافته صحبت کنیم.

در تیم واکنش سریع کووید-۱۹ اما تلاش‌ها برای کنترل شرایط انجام می‌شود. چند هفته پیش شاهد افزایش آمار ابتلا در شهرهای استان خوزستان بودیم، پس از آن به صورت میدانی، اطلاعات را بررسی و از مسؤولان استانی درخواست کردیم محدودیت‌هایی اعمال کنند.‌

به‌جز استان خوزستان، در شهرهای دیگر هم شاهد طغیان‌هایی هستیم. تیم واکنش سریع، به طور معمول، سعی در کنترل اپیدمی دارد.‌ اعضای تیم تلاش می‌کند با بررسی اطلاعاتی که از استان‌های مختلف در اختیار ما قرار می‌گیرد. طغیان‌های احتمالی را پیش‌بینی کنند، اما شهروندان باید آگاه باشند که در برابر این ویروس فقط رعایت پروتکل‌هاست که می‌تواند اثر بخش باشد. بنابراین بهترین کاری که می‌توان انجام داد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور است، چراکه روش‌ مقابله با ویروس جهش‌یافته نیز در همین مهم خلاصه می‌شود.

البته که این روزها برخی از شهروندان و مدیران به فکر سفرهای نوروزی هستند، ولی نباید فراموش کرد که ‌سفر، به آتش کرونا می‌دمد. شهروندان باید آگاه باشند که‌ ویروس جهش‌یافته انگلیسی تنها خطر جدی این روزها نیست، چراکه نمی‌توان تضمین کرد که ویروس دوباره جهش پیدا نکند. به این ترتیب می‌توان گفت افزایش سفرها می‌تواند ویروس را گسترش داده و شرایط را برای جهش دوباره ویروس فراهم کند.

لازم به یادآوری است که در همه اپیدمی‌ها، استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند زنجیره انتقال را قطع کند.

افزون براین شاید برخی با توجه به آغاز واکسیناسیون احساس امنیت کنند و مانند گذشته نسبت به رعایت پروتکل‌ها سختگیری نکنند، این گروه از شهروندان بیشتر از سایرین شاید به فکر برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی باشند. اما آنها باید بدانند که اثربخشی واکسن‌ها به طور قطع مشخص نیست و رعایت پروتکل‌ها فعلا اثربخش‌ترین اقدام دربرابر کروناست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها