رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 539479

میوه را به جای شیرینی در تعارف‌ها انتخاب کنید

ساعت24- رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه بهتر است در تعارف ها میوه را به جای شیرینی و شکلات انتخاب کرد گفت: با توجه به قند موجود در میوه ها، زیاده روی در مصرف آنها هم در بروز اضافه وزن و چاقی موثر است.

منیره امینیان با بیان اینکه در تعطیلات عید نوروز تغییرات گسترده و مهمی در تغذیه ی افراد پیش می آید که این تغییرات می توانند بر سلامتی آنان اثرگذار باشد اظهار کرد: اگرچه آئین های سنتی مثل مسافرت ها و دید و بازدیدهای نوروزی تحت تاثیر شرایط شیوع ویروس کرونا قرار گرفته، اما لازم است توصیه های تغذیه ای مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز بهتر است مانند سایر مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه های غذایی ( نان و غلات، شیرو لبنیات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه ها ، سبز ی ها و میوه ها) در برنامه غذایی استفاده شود گفت: در وعده ناهار و شام، برای جلوگیری از دریافت زیاد کالری که با مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می شود سعی گردد نیمی از بشقاب با سالاد و سبزی پر شود.

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این موضوع که سالاد و سبزی به دلیل داشتن فیبر جذب چربی ها و مواد قندی را کاهش داده و بدین ترتیب از اضافه وزن و چاقی جلوگیری می کند افزود: توصیه می شود بیشتر از خوراک های آب پز و بخار پز استفاده شود.

امینیان در خصوص نکات تغذیه ای کودکان تصریح کرد: خانواده ها به وعده صبحانه خصوصا در کودکان اهمیت بیشتر داده و حتما گروه لبنیات و نان و غلات را در آن بگنجانید تا علاوه بر این که مواد مغذی مورد نیاز برای رشدشان تأمین می شود از پرخوری در میان وعده آن هم از مواد غیر مغذی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه میوه ها دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر و آنتی اکسیدان بوده و در تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله حفظ بدن در برابر ابتلا به ویروس کرونا موثر هستند گفت: همچنین نقش آنها در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان شناخته شده است.

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه بهتر است در تعارف ها میوه را به جای شیرینی و شکلات انتخاب کرد گفت: با توجه به قند موجود در میوه ها، زیاده روی در مصرف آنها هم در بروز اضافه وزن و چاقی موثر است و براساس هرم راهنمای غذایی مصرف 4تا 2 واحد میوه در روز توصیه شده است.

امینیان با بیان اینکه میوه های تازه مواد مغذی بیشتری دارند ادامه داد: میوه های خشک اگرچه برای نگهداری در درازمدت مناسب ترند ولی به نسبت واحد حجم کالری بیشتری دارند و از میوه های تازه چاق کننده ترند. لذا تعادل در مصرف آنها باید رعایت گردد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف بیش از حد میوه جات میتواند باعث بی اشتهایی خصوصا در کودکان و همچنین افزایش قندخون افراد دیابتی (به دلیل داشتن قندهای ساده) شود. بنابراین مصرف میوه جات در کودکان به دو واحد در روز پیشنهاد می شود.

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآور شد: برخلاف گروه شیرینی ها و چربی ها، انواع آجیل جزو گروه گوشت طبقه بندی شده و غنی از مواد مغذی است که می توانند میان وعده مغذی خصوصا در کودکان خردسال باشد.

امینیان تاکید کرد: به دلیل بالا بودن درصد چربی (معمولا بیش از 50 درصد در انواع آجیل )، این گروه کالری بالایی دارند. به همین دلیل افرادی که در معرض چاقی هستند، یا به دیابت، فشارخون و بیماری های قلبی مبتلا هستند، باید با احتیاط بیشتری از این گروه مصرف کنند.

وی با اشاره به وجود مقادیر بالای چربی در انواع تخمه ها گفت: تخمه ها ارزش کالری زایی بالایی دارند و در افراد چاق و افراد با بیماری های چربی خون و فشارخون باید در حداقل مقدار مصرف شود.

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد: در ایام نوروز بهتر است برنامه غذایی مانند سایر زمان ها تنظیم شود و مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده و در مقدار متعادل باشد. و در کنار آن می توان حجم مواد غذایی را در هر یک از وعده های اصلی کاهش داد. به ویژه شام را بسیار مختصر میل کرد.

امینیان با بیان اینکه هنگام خرید آجیل باید به تازگی آن توجه داشت تا حد امکان آجیل بسته بندی و از فروشگاه های معتبر خریداری شود افزود: از خرید
خشکباری که علائم کپک زدگی در آن ها مشاهده می شود و یا در فرآوری آن رنگ استفاده شده است خودداری شود.

وی در پایان اضافه کرد: زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز هم مانند سایر مواقع می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها