رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 550919

اگر عاشق برنج هستید این مطلب را از دست ندهید

ساعت 24-مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: یکی از نگرانی های مرتبط با سلامت مواد غذایی، میزان باقی مانده فلزات سنگین همچون آرسنیک است.

نسرین علیزاده ادامه داد: در بسیاری از نقاط جهان برنج غذای اصلی و تامین کننده بخش عمده انرژی افراد است و در ایران مصرف برنج 28 کیلوگرم در سال به ازای هر شخص برآورد می شود.

وی بیان کرد: آلودگی برنج با فلزات سنگین یکی از موارد محتمل آلودگی های محیطی است که طی آن تحت شرایط خاصی از قبیل آلودگی آب، خاک و نزدیکی مزارع برنج به مراکز صنعتی و فاضلاب های مربوطه، عناصر سنگین به برنج منتقل شده و در آن تجمع پیدا می کنند.

علیزاده آلودگی برنج با آرسنیک، کادمیم و جیوه و سرب از شایعترین موارد گزارش شده آلودگی برنج خواند و افزود: این عناصر نقشی در رشد و حیات انسان نداشته و دریافت آنها در مدت طولانی، تجمع در ارگان ها (کبد، کلیه، خون و استخوان)، اختلال در عملکرد آن ها، مسمومیت و عوارضی از جمله سرطان زایی و ایجاد نقص مادرزادی در نوزادان را به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده در ایران میزان آرسنیک در برنج های وارداتی بیشتر از برنج های تولید داخل است.

علیزاده ادامه داد: بررسی ها نشان داده که در برنج حدود ده برابر سایر غلات آرسنیک، تجمع می یابد و در دانه های برنج، آرسنیک در لایه سبوس بیرونی اطراف آندوسپرم متمرکز می شود و این بدان معنی است که برنج قهوه ای آرسنیک بیشتری از برنج سفیددارد.

وی با بیان این که فرآیند آسیاب کردن، آرسنیک را از برنج سفید حذف می کند، افزود: با این روش متاسفانه 75 تا 90 درصد از مواد مغذی برنج از بین می رود.

علیزاده با اشاره به این که میزان آلودگی با فلزات سنگین تحت تاثیر روش پخت و اجزا فرایند پخت برنج قرار می گیرد، گفت: برخی از روش های پخت تا حدود زیادی محتوای فلزات سنگین را کاهش می دهند.

وی خاطرنشان کرد: اثر روش پخت بر این نوع آلودگی همواره یکسان نیست و در مطالعات، نوع واریته برنج، محتوای اولیه فلز سنگین، نوع فلز سنگین و آلودگی آب پخت، نوع ظروف مورد استفاده جهت پخت و دمای آب به عنوان عوامل مداخلگر مورد بررسی قرار گرفته اند که بر تغییرات غلظت فلزات سنگین در برنج پخته شده تاثیرگذار هستند.

بهداشت نیوز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها