رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 556957

جنجال بر سر جزایر مرزی بین قطر و بحرین

ساعت24- ادعاهای قطر و بحرین درباره حق حاکمیت خود بر جزایر حوار و الزباره، موجب بالاگرفتن جنجال بین دو طرف شده است.

به گزارش میدل ایست نیوز، در جنجالی تازه درباره اختلاف بین بحرین و قطر بر سر جزایر مرزی، مشاور پادشاه بحرین بر حاکمیت کشورش بر جزایر حوار و حق حاکمیت آن را بر جزایر الزباره قطر تاکید کرد.

دو کشور دهه‌ها بر سر مرزهای دریایی اختلاف دارند اما در سال ۲۰۰۱ دیوان بین‌المللی دادگستری، به حاکمیت بحرین بر جزایر حوار و منطقه جراده و حاکمیت قطر بر جزایر الزباره، جنان و فشت الدبیل حکم داد.

«خالد بن احمد»، مشاور پادشاه بحرین و وزیر امور خارجه سابق این کشور در توئیتی گفت: جزایر حوار متعلق به بحرین و جزایر الزباره متعلق به مردم بحرین است و حقوق آنها از بین نخواهد رفت.

وی افزود: ۸۳ مدرک جعلی داریم که ادعاهایی دارند اما دیوان بین المللی دادگستری حکم به بحرینی بودن جزایر حوار داد اما جزایر الزباره باقی مانده که مردم آن، چه ادعا کنندگان بخواهند یا نه، بحرینی هستند و هر چقدر زمان نیز بگذرد حقوق آنها ضایع نخواهد شد.

پیشتر برخی فعالان قطری موجی در توئیتر تحت عنوان جزیره حوار قطری است راه انداخته بودند و خواستار لغو حاکمیت بحرین از آن و الحاق آن به قطر شده بودند.

بحرین در سال ۲۰۱۷ همراه با عربستان، امارات و مصر، روابط خود با قطر را قطع کرد اما در ژانویه ۲۰۲۱ در شهر العلا بر سر از سرگیری روابط با قطر به توافق رسید.

بحرین اعلام کرده است که چندین بار از قطر به صورت رسمی برای اعزام هیئت به منامه برای رفع اختلافات موجود دعوت کرده است اما قطر پاسخی نداده است.

جماران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها