رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 557083

مرگ یک تبعه ترکیه در مرز؛ کاردار یونان احضار شد

ساعت 24-وزارت خارجه ترکیه در اعتراض به کشته شدن یک تبعه این کشور در تیراندازی نظامیان یونانی، کاردار آتن در آنکارا را احضار کرد.

به رغم بهبود نسبی روابط ترکیه و یونان طی هفته‌های اخیر بعد از تنش‌ها بر سر مسائلی از قبیل شرق دریای مدیترانه، منابع رسانه‌ای در ترکیه از کشته و زخمی شدن دو تبعه این کشور در مرز یونان خبر دادند.

«مته سوهتا اوغلو» خبرنگار ارشد پیشین رسانه‌هایی چون شبکه «ان تی وی» و «سی ان ان تُرک» در صفحه توییتر خود خبر داد، در نتیجه تیراندازی سربازان ارتش یونان در منطقه مرزی «ادیرنه»، یک تبعه ترکیه‌ای کشته و یک نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته این فعال رسانه‌ای ترکیه‌ای، «مهمت دورگون» شهروند اهل این کشور بر اثر این تیراندازی که شامگاه شنبه (دیشب) انجام شد، جانش را از دست داد.

مته سوهتا اوغلو همچنین خبر داد، وزارت خارجه ترکیه روز یکشنبه (امروز) کاردار سفارت یونان را برای ابلاغ مراتب اعتراض آنکارا به این وزارتخانه احضار کرد.

احضار کاردار یونان در ترکیه در شرایطی انجام شده که طی هفته‌های اخیر تنش‌ها در روابط این دو کشور عضو ناتو بر سر مسائل اختلافی از قبیل فعالیت‌های اکتشافی و حفاری آنکارا در شرق مدیترانه کاهش یافته بود.

به رغم کاهش تنش‌ها بر سر شرق دریای مدیترانه، اختلافات ترکیه با آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر قبرس ادامه دارد.

اختلافات میان دو طرف به دنبال رد پیشنهاد اخیر رئیس‌جمهور ترکیه درباره منطقه «اروشا» از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا بار دیگر شدت گرفته است.

اروشا منطقه‌ای در جنوب شهر فاماگوستای قبرس است. این منطقه پیش از حمله ترکیه به قبرس در سال ۱۹۷۴ یکی از مناطق مهم برای گردشگری در این کشور به شمار می‌آمد اما پس از این حمله و فرار ساکنان، از آن زمان این شهر به منطقه متروکه تبدیل شده است.

«آرسین تاتار» رهبر بخش ترک‌نشین قبرس که از حمایت آنکارا برخوردار است، ۲۹ تیر ماه از بازگشایی و آغاز مرحله دوم توسعه واروشا خبر داد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در یک سخنرانی به مراسم چهل و هفتمین سالگرد حمله ترکیه به قبرس در ارتباط با واروشا گفت که زندگی در این محله از سر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش‌های ناکام سازمان ملل برای حل مشکل تقسیم قبرس و ایجاد اتحاد میان قسمت یونانی‌نشین و ترک‌نشین این جزیره افزود: «ما پنجاه سال دیگر وقت در اختیار نداریم که تلف کنیم. بدون پذیرفتن اینکه دو مردم با دو دولت با وضعیت‌های برابر وجود دارند هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نخواهد شد
».

ترکیه سال ۱۹۷۴ وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد و این بخش را به کنترل خود در آورد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس‌جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین‌کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک‌نشین و یونانی‌نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی‌ترین بحران‌های میان دو طرف محسوب می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها