رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557544

وعده بانک مرکزی محقق نشد/ امکان ثبت و تایید پیامکی چک هنوز فراهم نشده است

ساعت ۲۴-مسئولان بانک مرکزی قول داده بودند تا پایان تیرماه، امکان ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد را از طریق پیامک فراهم کنند، اما با وجود گذشت دو هفته از مردادماه، هنوز این امکان مهیا نشده است.

html>

چکهای صیادی که از ابتدای سال1400 توزیع شده‌اند برای افرادی که با چک کار میکنند چندین مزیت به همراه دارد. از جمله مهمترین مزایای این چکها، فراهم بودن امکان استعلام آنها از سامانه صیاد بانک مرکزی است. بنابراین، گیرنده چکهای جدید می‌تواند از طریق ارسال پیامک به سرشماره701701 یا از طریق سامانههای بانکی و اپلیکیشنهای تجاری، سابقه صادرکننده را بررسی کند. در نتیجه، در قانون جدید چک امکان دسترسی به سامانه صیاد از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا برای کارسازی چکها توسط شعب بانکی، ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد توسط صادرکننده و گیرنده ضروری است.

*تسهیل دسترسی همه افراد به سامانه صیاد ضروری است

در حالی که در قانون جدید چک، دسترسی به سامانه صیاد از اهمیت بالایی برخوردار است اما برخی از صاحبان کسب و کار به دلیل نداشتن گوشی هوشمند، دچار مشکلاتی شدهاند. راهکار مناسب در خصوص حل مشکل این افراد، به خصوص کسانی که در مناطق محروم هستند و با چک کار می‌کنند ایجاد امکان ثبت و تائید چک در سامانه صیاد به وسیله پیامک و خودپردازها است. این راهکار مورد توجه نمایندگان مجلس هم قرار گرفت. علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره ضرورت اتصال خودپردازها به سامانه صیاد گفت: «این اقدام برای صاحبان کسب و کار که در مناطق محروم فعالیت دارند می‌تواند گشایش ایجاد کند. وظیفه بانک مرکزی است که برای این دسته از افراد نیز راهکاری در نظر داشته باشد. امکان ثبت و تائید چک از طریق پیامک نیز می‌تواند در این جهت مفید باشد».

تاخیر بانک مرکزی در اجرای این اقدام، انتقاد نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. نصرالله پژمانفر نائب رئیس کمیسیون اصل90 مجلس درباره حل مشکل مناطق محروم در خصوص ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: «ما مدت‌هاست به بانک مرکزی از اهمیت اتصال خودپرداز به سامانه صیاد گفته‌ایم. به نظر من در این مورد، بانک مرکزی در اقداماتش عقب ماندگی دارد که این تاخیر اصلاً قابل دفاع نیست. به همین دلیل، نامه نگاریهایی صورت گرفت تا بانک مرکزی سر وقت این اقدام را انجام دهد».

نهایتا آمنه نادعلی زاده سخنگوی اجرای قانون جدید چک در برنامه «عیار» شبکه افق سیما در خصوص ایجاد امکان دسترسی همه افراد به سامانه صیاد بیان کرد: «ثبت چک با خودپرداز جزو برنامه بانک مرکزی است اما از نظر فنی پیچیدگی‌هایی دارد؛ با این حال شبکه بانکی تلاش می‌کند تا این امر را محقق کند».

این مقام مسئول بانک مرکزی ضمن بیان اینکه بانک مرکزی برای ثبت و تأیید چک با استفاده از پیامک و کدهای دستوری USSD برنامه دارد، قول داد که تا پایان تیرماه ثبت و تأیید پیامکی چک عملیاتی شود.

*وعده بانک مرکزی درباره ثبت و تأیید پیامکی چک محقق نشد

اما با وجود گذشت دو هفته از پایان تاریخ اعلام شده توسط بانک مرکزی، هنوز این وعده محقق نشده است تا اجرای این بخش از قانون چک هم با تاخیر مواجه شود.

یاسر مرادی کارشناس ارشد حقوق بانکی درباره تاخیر بانک مرکزی در اجرای تکالیف خود در اجرای قانون جدید چک در گفتوگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: «به نظر میرسد در خصوص اجرای قانون جدید چک، علی‌رغم اینکه زمان کافی از سال 1397 تا 1400 برای تهیه‌ی زیرساخت‌ها وجود داشت، اما همه‌ی امور به چند ماه آخر موکول شد و عملاً فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت نگرفت. به همین علت، شبکه‌ی بانکی و صاحبان کسب و کار در اجرای این قانون با مشکلاتی روبرو شدند و رضایت کافی بین طرفین وجود ندارد. هم بانک‌ها رویه‌ی واحدی در نحوه‌ی برخورد با مشتریان خود ندارند و هم یک نوع سردرگمی عمومی در میان مردم و شبکه‌ی بانکی وجود دارد که باعث گلهمندی صاحبان کسب و کار از اجرای قانون چک شده است».

با توجه به تاثیر مثبت قانون جدید چک بر کاهش آمار چکهای برگشتی، لازم است تا مسئولین بانک مرکزی که قول داده بودند تا پایان تیر ماه امکان ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد را از طریق پیامک فراهم کنند، هر چه زودتر این وعده مهم را اجرایی کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها