رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557622

ایمانی: کابینه رییسی به هیچیک از طیف های اصولگرا تکیه ندارد /شاید مخبر بیشتر نقش اجرایی در دولت داشته باشد

حضور ۵ عضو دولت روحانی در کابینه رئیسی /وزیرخارجه کیست؟

ساعت 24-ناصر ایمانی از چهره های سیاسی اصولگرا بر این باور است که رییسی کابینه ای جناحی تشکیل نخواهد داد بلکه افرادی انتخاب کرده که در درجه اول شایسته هستند و دوم اینکه اشتهار به لحاظ سیاسی و جناحی ندارند.

html>

چند ساعت بیشتر تا سوگند خوردن ابراهیم رئیسی و مراسم تحلیف در مجلس بیشتر باقی نمانده است، مراسمی که شاید رئیسی از کابینه خود رونمایی کند و شاید هم براساس برخی خبرها کابینه روز یکشنبه هفته آینده به صحن مجلس ارائه شود.

در میان گمانه های مطرح شده در روزهای اخیر محمد مخبر شانس بیشتری برای معاون اولی دارد، برخی خبرها نیز حکایت از حضور امیرعبداللهیان در وزارتخارجه دارد. گمانه هایی که ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا تایید می کند و می گوید« رییسی کابینه ای جناحی تشکیل نخواهد داد بلکه افرادی انتخاب کرده که در درجه اول شایسته هستند و دوم اینکه اشتهار به لحاظ سیاسی و جناحی ندارند. »

ایمانی اشاره می کند که رییسی چند نفر از مدیران ارشد دولت روحانی را هم در این دولت ابقاء می کند. او می گوید رییسی باید به مسائل و موضوعات کلان کشور بپردازد از این رو ممکن است مدلی از معاون اولی را بپذیرد که در آن نقش اجرایی بیشتری به معاون اول بدهد.

مشروح گفت و گو با ناصر ایمانی از چهره های سیاسی اصولگرا را می خوانید؛

*****

*آقای ایمانی! پیش بینی و ارزیابی شما از چینش کابینه رییسی چگونه خواهد بود؟ با توجه به گمانه زنی هایی که تا امروز مطرح شده است.

هنوز چینش کابینه رییسی اعلام نشده و فقط معاون اولی مخبر به عنوان شایعه مطرح شده است. همه اینها پیش بینی است اگر آقای رییسی امروز لیست کابینه اش را به مجلس ارائه دهد یقینا اسامی وزرا و کابینه نیز مشخص می‌شود.

کابینه رییسی به هیچ کدام از طیف های اصولگرا تکیه ندارد


با توجه به شایعات و اخبار درباره کسانی که ممکن است در معرض وزارت باشند، فکر می کنم رییسی کابینه ای چیده که از لحاظ سیاسی به هیچ کدام از طیف های مختلف اصولگرا تکیه ندارد این نکته مهمی است چون برخی قبل از اینکه رییسی بخواهد رییس جمهور شود تا بعد از رییس جمهورشدنش، این نگرانی را مطرح می کردند که مثلا کابینه ایشان نزدیک به فلان طیف اصولگرا خواهد بود در حالی که ظاهرا اینطور نیست و به هیچ کدام ازطیف های اصولگرا، ایشان تکیه نکرده است.

لیست کابینه رییسی کاملا آزاد است


لیست کابینه رییسی کاملا آزاد است یعنی حتی انتصاب جناحی هم ندارند. افرادی هستند که از نظر ایشان افرادی کارآمد و معتقد به مبانی نظام و انقلاب هستند اینکه به لحاظ سیاسی اصولگرا محسوب شوند اصلا این گونه نیست یعنی افراد براساس صلاحیت و شایستگی انتخاب می شوند ممکن است رییسی شایستگی را اشتباه تشخیص داده باشد اما ایشان کابینه ای سیاسی به معنای جناحی نچیده است.

۴،۵ نفر از دولت روحانی در کابینه رییسی حضور دارند


نکته دوم با توجه به خبرهایی که شنیده شده، اینکه ایشان تعصب خاصی نسبت به اینکه هر کسی در دولت قبلی بوده است حتما نباید در این دولت باشد، نداشته است از این رو تصور می کنم ایشان از مدیران ارشد دولت قبلی حدود ۴، ۵ نفر را در سمت خودشان حفظ کند.

دلیل تاکیدم بر این موضوع این است که این موضوع بسیار مهم است چون در سال ۹۲ که آقای روحانی به عنوان رییس جمهور انتخاب شد هیچ کدام از اعضای دولت قبلی را به کار نگرفت آنهایی که مدعی بودند دولت نباید اتوبوسی بیاید و اتوبوسی ببرد و فقط نگاهش به مسائل جناحی باشد و اصلا شایستگی را در نظر نگیرد ، وقتی به قدرت رسیدند دقیقا همین کار را انجام دادند.

*شاید وزرای قبلی شایستگی حضور در کابینه را نداشتند که در کابینه قرار نگرفتند...

خیر. این نادرست است به هر حال از میان ۳۰ نفر مدیران ارشد اعم از وزیر و معاون وزیر در کابینه و کسانی که در دولت احمدی نژاد حضور داشتند آیا هیچ کدام این شایستگی را نداشتند؟ از معاونین رییس جمهور گرفته تا دبیر شورای عالی امنیت ملی که آقای روحانی آنها را در کابینه اش به کار گیرد.

اما آقای رییسی این گونه نیست و نه در حد یکی، دو نفر بلکه من پیش بینی می کنم در حد ۵، ۶ نفر از مدیران ارشد دولت قبلی را دوباره در این دولت ابقا می کنند که نکته مهم و قابل توجهی است.

افراد انتخاب شده توسط رییسی جناحی و سیاسی نیستند


*فکر می کنید آقای رییسی در چینش کابینه تسلیم سهم خواهی ها خواهد شد یا ....؟

ظاهرا براساس اخباری که شنیده می شود که روزهای آینده آقای رییسی کابینه را معرفی خواهد کرد خواهیم دید که ایشان به هیچ کدام از طیف ها و مجموع جریان اصولگرا توجهی نکرده بلکه به شایستگی توجه کرده است یعنی کسانی را انتخاب کرده که اصلا نمی بینیم اینها قبل از این صحنه های سیاسی حضور داشته باشند و یا حتی از لحاظ سیاسی اشتهار داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش، وزیر صمت و وزیر ورزش و بسیاری از وزرای دیگر قبل از این به معنای جناحی اشتهار نداشتند که اصولگرا هستند.

وزیر دفاع، وزیر راه و دبیر شورای عالی امنیت ملی ابقاء می شوند


* اشاره کردید به حضور برخی وزرای روحانی در دولت سیزدهم، مدیران ارشد روحانی که ممکن است در این دولت ابقاء شوند چه کسانی هستند؟

احتمالا آقای رییسی وزیر دفاع، وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی امنیت ملی را ابقاء می کند و دو سه نفر دیگری هم مطرح هستند که در مسئولیتشان ابقاء می شوند.

عملکرد مخبر به این بستگی دارد که رییسی چه نقشی به او بدهد


* به نظر می رسد معاون اولی آقای مخبر قطعی شده، با توجه به نقش مکملی که دارند آیا می تواند بازوی اجرایی خوبی برای دولت رییسی باشد؟

در واقع به این موضوع بستگی دارد که آقای رییسی می خواهد چه نقشی به معاون اولش بدهد. ما مدلی از معاون اولی در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی داشتیم که مرحوم آقای دکتر حبیبی مسئولیت اجرایی و عملی نداشت و همه کارها در اختیار مرحوم هاشمی بود و دکتر حبیبی عمدتا به عنوان معاون تشریفاتی ریاست جمهوری بود و این گونه به نظر می رسید.

در دولت های بعد یعنی دولت خاتمی و احمدی نژاد نیز تقریبا کم و بیش از این مدل تبعیت شد. یک مدل معاون اولی این گونه باشد که مثلا آقای رییسی به عنوان رییس جمهور، بسیاری از امور اجرایی مربوط به کابینه اعم از هماهنگی بین وزرا و امور اجرایی مربوط به مسائل کشور را به معاون اول محول کند و شخص رییس جمهور به موضوعات و مسائل کلان کشور بپردازد و خودش را درگیر مسائل اجرایی کابینه نکند چون کابینه کارهای اجرایی جزئی دارد هماهنگی بین وزرا، یک پروسه زمانبری برای رییس جمهور است بنابراین می تواند امور اجرایی و عمده کارهای کابینه را به معاون اول محول کند و خودش به مسائل کلان بپردازد چون رییس جمهور در شوراهای متعددی اعم شورای عالی انقلاب فرهنگی و... و مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارد و باید بین دولت و قوه قضاییه هم هماهنگی ایجاد کند.

جلسه اقتصادی هماهنگی بین سران سه قوه هم دارد. آقای رییسی می تواند مدلی را که در ۳۰ سال گذشته رایج بوده بدین گونه که معاون اول تقریبا کمتر در امور اجرایی دخالت می کرد را انتخاب کند مثل دولت دوم روحانی که آقای جهانگیری نقش چندانی نداشت. بنابراین باید دید آقای رییسی چه مدلی را انتخاب می کند.

امیرعبداللهیان شانس بیشتری برای وزیر امور خارجه شدن دارد


* اسامی کسانی را که برای وزارت خارجه مطرح می شوند را چطور می بینید؟ علی باقری کنی، امیرعبداللهیان و یا صفری ....

فکر می کنم شانس امیرعبداللهیان بیشتر است.

کابینه رییسی کابینه ای معتدل است


*پیام کابینه رییسی به جامعه چقدر مهم است و پیش بینی می کنید کابینه، کابینه ای تندرو، میانه رو و یا یکدست اصولگرا باشد؟

تعابیر زیادی در این باره به کار می رود نمی دانم تندرو، میانه رو چه کسانی هستند من فکر می کنم کابینه ای کاملا معتدل چیده شده به گونه ای که حتی می توان گفت این کابینه، کابینه ای غیرسیاسی است یعنی کابینه ای کاملا اجرایی و به دور از مسائل سیاسی و جناحی است آنطور که از اسامی بر می آید.

کابینه حتی اشتهار به اصولگرا بودن به معنای جناحی ندارد یعنی اکثریت بیش از دو سوم کابینه را نگاه کنیم قبل از اینکه به عنوان وزیر معرفی شوند قبلا آنها را به عنوان یک چهره سیاسی و جناحی نمی شناختیم. ممکن است این گونه آنها را می شناختیم که اصول انقلاب و نظام را قبول دارند یعنی اصلاح طلب نبودند اما اصولگرا هم نبودند یعنی تا این حد کابینه غیرجناحی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها