رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557992

۱۹ مظنون به ارتباط با کودتای ترکیه بازداشت شدند

ساعت24-نوزده مظنون به همکاری با عوامل کودتای نافرجام پنج سال پیش ترکیه که سعی داشتند شبانه به یونان بگریزند، توسط نیروهای مرزبانی این کشور بازداشت شدند.

html>

در ادامه اقدامات دولت ترکیه علیه مخالفان و پاکسازی این کشور از اعضای گروه وابسته به «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین، ۱۹ نفر شامگاه شنبه بازداشت شدند.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد ۱۹ مظنون به همکاری با سازمان گولن و دست‌داشتن در کودتای نافرجام پانزدهم جولای ۲۰۱۶ را در حالی که تلاش داشتند از طریق مرز زمینی به‌صورت غیرقانونی به یونان بگریزند، بازداشت کرده است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» این افراد را که سعی داشتند شبانه از مرز استان «ادرنه» به یونان فرار کنند، توسط نیروهای مرزبانی ارتش ترکیه بازداشت شدند.

این افراد به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند. در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

روز چهارشنبه نیز نیروهای امنیتی ترکیه ۳۹ نفر را به اتهام ارتباط با عاملان کودتای نافرجام پنج سال پیش بازداشت کرده بودند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها