رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 558944

ساعت 24 : خاندوزی در رویای فرماندهی کل اقتصاد

ساعت 24 - احسان خاندوزی وزیر معرفی شده برای وزارت اقتصاد د و دارایی در دوره ای که از مدیران مرکز پژوهش های مجلس بود پای برخی اقتصاددانان مخالف آزادی اقتصادی را به این مرکز بازکرد واین گروه از اقتصاددانان نیز اورا یکی از سخنرانهای اصلی موسسه دین و اقتصاد کردند. به این ترتیب این اقتصاددان جوان که در دانشگده اقتصاد علامه طباطبایی فعالیت دارد در داد و ستد با گروهی از اقتصاددانان ضد آزادی اقتصادی قرار گرفت و نامدارتر شد.

خاندوزی
html>

خاندوزی یک شخصیت سیاسی اصولگرا به حساب می آید که با لیست این جناح وارد مجلس یازدهم شد و دراین مجلس بود که طرحهای مالیاتی مشهوررا ارایه داد. وی از سوی رییسی برای تصدی وزارت اقتصاد معرفی شده است و می گوید بخشی از برنامه هایش را بعد ازاخذ رای اعلام خواهد کرد. سخنان وی دراین روزها و برتامه ارایه شده اش ونیز برنامهای که می گوید با گروهی به دستور رییسی تهیه شده و او در تهیه ان دخالت دارد یک نقط مشترک دارند . خاندوزی رویای فرماندهی کل اقتصاد در دولت سیزدهم را در ذهن پرورش داده و امیدوار است با توجه به اینکه رییس سازمان برنامه و بودجه اقتصاددان نیست و نفر مورد نظر برای بانک مرکزی نیز شخصیت و نیروی ورزیده ای به حساب نمی آید این رویایش اجرایی شود. او در گفت وگو با دنیای اقتصاد با صراحت به چند نکته در همین مسیر و خواست خودش اشاره کرده است.

میرکاظمی زیر بلیت

خاندوزی دربخشی از گفته هایش صراحت دارد یک سند تهیه شده و او به رییس جمهورگفته است اجماع میان مسوولیت‌های اقتصادی، حول و حوش همین سند تحول صورت گیرد . خاندوزی ابایی ندارد بگوید میر کاظمی یعنی رییس سازمان برنامه و دیگر ارکان تصمیم‌گیری اقتصادی از همین ابتدا باید خود را حول همین سند تحول هماهنگ شوند . درحال حاضر هماهنگ شدن وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه مهم است، بنابراین جلساتی بین بنده با ریاست محترم سازمان در حال برگزاری است تا برنامه‌ها پخته و دقیق شود.خاندوزی در جای دیگری از حرفهایش به میر کاظمی هشدار می دهد: "وزارت اقتصاد در برابر دولت دو مساله کلی دارد؛ اول تامین مالی دولت برای کسری بودجه که از همین زاویه باید با سازمان برنامه مسائل را حل کند چون سازمان برنامه نمی‌تواند به عنوان موتور خلق هزینه کار کند"

بانک مرکزی خاندوزی

خاندوزی با تفسیری وسیع از وظایف وزارت اقصاد این نهاد را کانون قدرت تصمیم گیری اقتصادی می داند و می گوید : " وزیر اقتصاد طبق ماده یک قانون شرح وظایف وزارت اقتصاد، هماهنگ ‌کننده سیاست پولی و مالی و به یک معنا نقطه مرکزی تیم اقتصاد است که به عنوان پاسخگوترین فرد این تیم، در مقایسه با رئیس بانک مرکزی، مشاور اقتصادی، معاون اقتصادی یا رئیس سازمان برنامه به مجلس و افکار عمومی باید پاسخگو باشد" .بنابر این تفسیر وسیع است که خاندوزی بدون پرده پوشی خود را در انتخاب رییس بانک مرکزی شریک رییس دولت کرده وحتی فراتر رفته و صحبت از قانع کردن رییس دولت می کند واین یعنی رییسی راضی نبوده و با توضیح متقاعد شده است. خاندوزی گفته است " آقای رئیس‌جمهور را قانع کردیم که رئیس کل بانک مرکزی با هماهنگی وزیر اقتصاد منصوب شود. بنابراین احتمالا رئیس کل بانک مرکزی تا پایان تعیین کابینه تعیین نمی‌شود.

رودررو با رییس دولت ؟

تجربه نشان داده است دولتهای 4 گانه از 1368 تا امروز با وجود آنقددر اعتماد به نفس دارد که برای حضور وادامه کارش در دولت سیزدهم وحتی شخص رییس دولت شرط و خط قرمز تعیین و تصیح می " اولین مورد این است که زیر بار پولی کردن کسری بودجه جاری نروم. همچنین زیر بار افزایش فشار بر بخش‌های شفاف و شرکتی در اقتصاد ایران نخواهم رفت. حتما در موضوع کسب و کار هر آن چیزی که بخواهد عدم‌شفافیت اطلاعات اقتصادی را و درجه اقتصادی بودن بازارها را بدتر از این کند، حتما زیر بار آن نخواهیم رفت. زیر بار تعارض منافع مدیران ذیل وزارت اقتصاد و شرکت‌های دولتی و سازمان‌ها و دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد نخواهم رفت. عدم‌تعارض منافع و شفافیت را از خود وزیر آغاز خواهیم کرد."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها