رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 559053

کاهش شتاب رشد اقتصادی تولید صنعتی درتیرماه

ساعت 24 - تازه ترین آمار ارایه شده از سوی پژوهشکده پولی و بانکی در باره تولید صنعتی ایران با استناد به تولید 250 شرکت فعال در بورس تهران که شاخص مناسبی برای نشان دان وضعیت کل صنعت است نشان می دهد درتیرماه امسال نفس تولید صنعتی به شماره افتاده است. بررسی عملکرد شرکت‌ها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از کاهش رشد تولید در تیرماه به رشد منفی 2.3 درصدی تولید در شرکت‌های صادرات محور برمی‌گردد (این رشد منفی در یک سال اخیر بی‌سابقه بوده است).

جم
html>

به‌علاوه بررسی تغییرات موجودی انبار محصولات نهایی این شرکت‌ها نشان می‌دهد که شاخص موجودی انبار در صنعت در دو ماه تیر و خرداد افزایش در موجودی انبار را نشان می‌دهد که هم‌زمانی این افزایش با روند کاهشی رشد تولید در تیرماه می‌تواند نشانه‌هایی از کاهش بیشتر رشد تولید در ماه‌های آتی باشد.بر اساس این گزارش، شاخص تولید صنعتی در تیرماه 2.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است که کمترین نرخ رشد در ۱۲ ماه اخیر بوده است. با توجه به اینکه این نرخ رشد در خردادماه 7.7 درصد بوده می‌توان گفت که در تیرماه کاهش قابل‌ملاحظه‌ای در رشد این شاخص اتفاق افتاده و روند افزایشی که در ماه‌های اخیر وجود داشت در این ماه دنبال نشده است.مهم‌ترین دلیل مثبت شدن رشد تولید صنعت در تیرماه به رشد بالای صنعت خودروسازی برمی‌گردد. از طرف دیگر صنایع فلزات اساسی و کانی‌های غیرفلزی دو صنعتی بودند که رشد شاخص تولید آنها در خردادماه مثبت بوده ولی در تیرماه منفی شده است و بیشترین سهم را در کاهش رشد تولید صنعت داشتند. البته این کاهش رشد می‌تواند تحت تأثیر محدودیت‌های اعمال‌شده در ماه گذشته بر تأمین برق صنایع فولاد و سیمان (که زیربخش دو صنعت فوق‌الذکر هستند) باشد.همچنین بررسی عملکرد شرکت‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از کاهش رشد تولید در تیرماه به رشد منفی 2.3 درصدی تولید در شرکت‌های صادرات محور برمی‌گردد (این رشد منفی در یک سال اخیر بی‌سابقه بوده است). به‌علاوه بررسی تغییرات موجودی انبار محصولات نهایی این شرکت‌ها نشان می‌دهد که شاخص موجودی انبار در صنعت در دو ماه تیر و خرداد افزایش در موجودی انبار را نشان می‌دهد که هم‌زمانی این افزایش با روند کاهشی رشد تولید در تیرماه می‌تواند نشانه‌هایی از کاهش بیشتر رشد تولید در ماه‌های آتی باشد.

در سال 1400 تولید صنعتی کماکان رشد مثبت خود را ادامه داد و در اردیبهشت‌ماه نرخ رشد به 6.8 درصد و در خردادماه به رشد 7.7 درصد رسید. بررسی عملکرد تیرماه شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد رشد شاخص تولید صنعتی در این ماه با کاهش قابل‌توجهی به 2.5 درصد رسیده است. شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی (سال پایه 1395) در تیرماه 1400 به 104 رسیده است. شاخص تیرماه 1400 تقریباً برابر با شاخص تیرماه 1397 بوده ولی نسبت به شاخص تولید در انتهای سال 1396 (که 110 بوده) 2.7 درصد کمتر است. همچنین مقایسه شاخص تولید شرکت‌های بورسی در تیر 1400 و تیر 97 نشان می‌دهد که تولید در دو صنعت مهم کشور یعنی محصولات پتروشیمی و خودروسازی در تیرماه 99 نسبت به مدت مشابه سال 97 به ترتیب 2.6 و 15.3 درصد کمتر بوده است.

نکات مهمی که از بررسی آمار رشد صنایع در تیرماه استخراج می‌شود عبارتند از: با توجه به محدودیت‌هایی که دولت در تأمین برق بخش خانگی در ماه گذشته داشت، مجبور شد که طی اعلامیه‌ای برای تأمین برق صنایع فولاد و سیمان محدودیت‌هایی اعمال کند. آمار تولید شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد باوجوداینکه صنعت فلزات اساسی و کانی‌های غیرفلزی در خرداد نسبت به مدت مشابه رشد 3.5 و 5.4 درصد را داشتند، به‌یک‌باره این رشد در تیرماه به منفی 2.6 و 2.7 درصد رسید. این کاهش قابل‌توجه رشد می‌تواند تحت تأثیر محدودیت‌های تأمین برق این صنایع باشد.صنعت خودروسازی عامل اصلی مثبت باقی‌مانده رشد شاخص کل تولید صنعت شرکت‌های بورسی در تیرماه بوده است. شاخص تولید این صنعت در تیرماه رشد 20.1 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کرده است که بیشتر از رشد تولید این صنعت در خرداد و اردیبهشت بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها