رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 588975

جذب 20 میلیارد سرمایه خارجی از سوی امارات

ساعت 24 - کشورهای جای گرفته در منطقه خاورمیانه در حالی که تضاد و تعارض های سیاسی پرشماری دارند و آرزوها و امیدهایشان برپایه اراده و خواست قانون اسیاسی ونیز مدیران تراز نخستشان باهم تفاوت های بنیادین دارند اما بیشترین رقابت آنها را باید در حوزه اقتصاد جستجو کرد. حقیقت تلخ این است که مناسبات جهانی ایران گره بر دست و. پای اقتصاد زده و در حالی که همسایه ها و رقبای ایران در منطقه با شتاب اربه اقتصاد خود را در جاده پیشرفت می رانند ایران در موقعیت نامناسیب قراردارد. به طور مثال می توان به رشد بالا و منظم و کم نوسان اقتصاد کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس مثل امارات و نیز قطر توجه کرد .رشد تولید و ظرفیت سازی نفت از سوی عراق وعربستان نیز جلوه دیگری از این داستان است.

امارات
html>

یک گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی به نقل از انکتاد آمده است : آمریکا همچنان به عنوان جذاب ترین مقصد سرمایه گذاران مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۱ باقی مانده است. چین نیز همچنان موقعیت دوم خود را حفظ کرده است. در محیط همسایگی ایران، موقعیت امارات و اسرائیل قابل توجه است. اسرائیل با جذب سرمایه ۳۰ میلیارد دلاری در جایگاه ۱۲ قرار گرفته است و امارات عربی متحده با جذب ۲۰ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی در ۲۰۲۱ در رده نوزدهم قرار گرفته است. موفقیت هند به عنوان دیگر قدرت در حال ظهور نیز قابل توجه است. این کشور با جذب ۶۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در رده هفتم قرار گرفته است. جذب 20 میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی در امارات متحده عربی در حالی صورت پذیرفته است که گزارش های مربوط به سرمایه گذاری خارجی ها درایران نگران کننده است و در حقیقت چیزی نیست.

از سوی دیگر به رغم اینکه رهبران حرب کمونیست چین به ایران وعده سرمایه گذاری می دهند و آماری هم نمی دهند اما مشاور نخست وزیر عراق از نهایی شدن مکانیسم مالی برای اجرایی شدن پروژه هایی که در قالب توافق ۲۰ ساله همکاری راهبردی چین و عراق مورد توافق قرار گرفته است خبرمی دهد. . در قالب این مکانیسم بانک مرکزی عراق حسابی را که توسط یک شرکت حسابرسی بین المللی نظارت می شود برای تامین مالی پروژه های تعریف شده ایجاد کرده است. در قالب توافق ۲۰ ساله چین و عراق، بغداد روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به چین تحویل می دهد پول نفت صادراتی در این حساب واریز می شود و به تناسب پیشرفت پروژه های مورد توافق، هزینه ها از این حساب به شرکتهای چینی پرداخت می شود. این روند توسط یک شرکت حسابرسی بین المللی نظارت می شود توافق راهبردی چین و عراق چند سال پیش به امضا رسید اما فرایند اجرای آن اخیرا آغاز شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها