رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591548

صدر خواستار تظاهرات میلیونی شد

ساعت24-ایرنا نوشت: رهبر جریان صدر از طریق شخصیت مجازی موسوم به وزیر قائد (صالح محمد العراقی) خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی یکپارچه طرفداران خود در بغداد شد.

html>

صالح محمد العراقی در توییتی نوشت: این ندای آخر من است. و پس از تقسیم شدن اعتراضات به دو اردوگاه، ذمه خود را در برابر پروردگارم، پدرم و ملتم پاک کرده‌ام. بر من واجب شد که بررسی کنم کدام یک از اردوگاه‌ها تعدادشان بیشتر است و ملت نسبت به آن همراهتر است صرف نظر از وابستگی هایشان.

او مشخص نکرده است که این تظاهرات چه زمانی قرار است انجام شود.

وی در این توییت از ملت عراق اعم از «عشایر و طیف ها و طوایف و زن و مرد و پیر و جوان و کودک» خواست تا به یاری عراق «برای اصلاحات و نجات آنچه از آن باقی مانده است» بیایند تا به گفته او «لقمه آسانی برای فساد، ظلم، شبه نظامیان، تبعیت کنندگان از خارج و هواهای احزاب فاسد و حاکم نشوند.»

او این دعوت را «پایان فرصت آخر» از طریق «تظاهرات مسالمت آمیز میلیونی یکپارچه از همه استان های عراق و مناطق و روستاها، کوچه ها و منازل با روی آوردن به بغداد و میدان التحریر» و پس از آن به سوی تحصن کنندگان (در منطقه سبز) خواند.

این دعوت صدر به تظاهرات پس از آن انجام می شود که کمیته سازماندهی تظاهرات حمایت از مشروعیت در بغداد نیز اقدام به «تحصن باز» در کنار منطقه سبز کرد و نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون نیز گفت که «خیابان های عراق در احتکار یک جریان سیاسی نیست.»

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی هفته های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد اما جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد، نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها