رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595437

پیشنهاد روسیه برای کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک پلاس

ساعت24-روسیه احتمالا کاهش تولید حدود یک میلیون بشکه در روز تولید نفت اوپک پلاس را در دیدار اکتبر وزیران این گروه پیشنهاد خواهد کرد.

html>

چهار منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز اعلام کردند مذاکرات میان وزیران این گروه در آستانه دیدار هفته آینده، هنوز آغاز نشده است.

اوپک پلاس که شامل کشورهای عضو اوپک و متحدانشان نظیر روسیه است، با وجود فشار مصرف کنندگان بزرگی نظیر آمریکا، حاضر به افزایش بیشتر تولید برای پایین‌تر بردن قیمت‌ها نشده است. با این حال، قیمت‌ها ماه میلادی جاری تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود اقتصاد جهانی و صعود ارزش دلار آمریکا که پس از اقدام فدرال رزرو در افزایش نرخ‌های بهره روی داد، افت چشمگیری پیدا کردند.

با این حال، تاثیر هر گونه توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید به دلیل ناتوانی بسیاری از اعضای این گروه برای تولید بالاتر، محدود خواهد بود. تحریم‌ها و عدم سرمایه گذاری بعضی از اعضای این گروه، باعث شد تولید نفت اوپک پلاس در اوت ۳.۵۸ میلیون بشکه در روز پایین‌تر از اهداف تعیین شده باشد.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق، روز دوشنبه اظهار کرد: اوپک پلاس سرگرم رصد وضعیت قیمت نفت است و می‌خواهد بازارها متوازن باشند.

تحلیلگران بانک جی پی مورگان اوایل ماه میلادی جاری اعلام کردند بر این باورند که ممکن است لازم باشد اوپک پلاس با کاهش یک میلیون بشکه در روز تولید، برای مهار روند نزولی قیمت‌ها و هم‌تراز کردن بازارهای معاملات فیزیکی و کاغذی، مداخله کند.

جیووانی استانوو و وین گوردون، تحلیلگران موسسه مالی "یو بی اس" اظهار کردند: تنها کاهش تولید اوپک پلاس می‌تواند روند نزولی منفی را در کوتاه مدت متوقف کند.

روسیه به دلیل تحریم‌های غربی علیه بخشهای انرژی و مالی این کشور که بر سر جنگ در اوکراین وضع شده‌اند، با چالش‌هایی برای حفظ تولید نفت روبروست.

عربستان سعودی در بحبوحه روابط تیره با دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اقدامات مسکو را محکوم نکرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی هفته گذشته در یک مکالمه تلفنی، تلاشهای انجام شده در چارچوب اوپک پلاس را تمجید کردند.

قیمت‌های نفت از ابتدای اوت به دلیل نگرانی‌های پیرامون اقتصاد جهانی، ۳۱ درصد سقوط کرده اند. افت قیمت‌ها، درآمدهای هنگفتی که سعودی‌ها و متحدانشان امسال برخوردار شده بودند را به خطر انداخته است.

وزیران اوپک پلاس در دیداری که اوایل سپتامبر داشتند، کاهش تولید نمادین ۱۰۰ هزار بشکه در روز را از اول اکتبر تصویب کردند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی وعده داده است برای پاسخ پیشگیرانه، آماده می‌ماند. تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه هم هفته گذشته اظهار کرد: اگر روند کاهش قیمتهای نفت ادامه پیدا کند، اوپک پلاس ممکن است مجبور شود تولیدش را به میزان بیشتری کاهش دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک پلاس می‌گویند قیمت خاصی را هدف گذاری نمی‌کنند اما برای اصلاح ناترازی‌ها در بازار جهانی، مداخله می‌کنند. نمایندگان اوپک پلاس محرمانه گفتند همچنان سرگرم بررسی گزینه‌های موجود هستند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها