رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 627571

اطلاع رسانی ناقص رییس صندوق توسعه ملی

ساعت 24-مهدی غضنفری در گفت‌وگو با ایلنا اطلاغ رسانی ناقصی دباره وضعیت این نهادارزی ارایه کرده است که می‌تواند به ابهام ها بیفزاید. اطلاع رسانی ناقص از سوی نهادی که باید بیشترین شفافیت را در نگهبانی از دارایی‌های بین نسلس ایرانیان نشان دهد کارا سخت می‌کند.

به طورمثال او گفته است "میزان معوقات صندوق توسعه ملی به حدود 6 الی 7 میلیارد دلار می‌رسد " کارشناسان باوردارند بین 6 میلیارد تا 7 میلیارد یک نزدیک 20 رصد اختلاف است که رقم بالایی است. که این معوقات از ابتدای تولد صندوق ایجاد شده‌ است. همچنین وی نگفته است این میزان معوقه ارزی از طرف بخش خصوصی نسبت به کل وامهای دریافتی بخش خصوصی چقدر است.

وی همچنین ترجیح داده است نامی از هیچ بدهکار بزرگ بخش خصوصی به اطلاع افکار عمومی نرسد. غضنفری همچنین گفته است : " این بدهی‌ها به تدریج تسویه می‌شوند. در این مدت یا از سهام این شرکت‌های بدهکار دریافت کرده‌ایم و برای تسویه، مابه‌ازای بدهی‌ها، دارایی هم تهاتر می‌شود. ". به این ترتیب وی به طور ضمنی پذیرفته است که این صندوق را وارد بنگاهداری کرده است که نباید کند. آیا قراراست صندوق توسعه ملی به شرکت سزمایه گذاری تامین اجتماعی یا همان شستا تبدیل شود.

ابهام دیگر اما این است که آیا تفاوتی بین بنگاه‌هایی که بهنگام وسروقت وامهای خودرا پرداخت کرده ان با بنگاه‌های پیمان شکن وجود داردو نرخ جریمه چقدراست؟ اما ابهام بزرگ این است که بدهکاران این بدهی‌ها را با چه نرخی تسویه می‌کنند؟ وی گفته است : "بدهی‌ها با همان نرخ ذکر شده در قرارداد که 6 تا 7 درصد است، پرداخت می‌شود". که ابهام دارد ومعلوم نیست اشاره غضنفری به چیست؟  از سوی دیگر وی می‌گوید" ساز و کار پرداخت بدهی به صندوق توسعه ملی معمولا این گونه است که بدهکاران ریال به بانک مرکزی تحویل می‌دهند و ریال تبدیل به دلار نیمایی می‌شود و از محل دلار نیمایی بدهی‌ها تسویه می‌شود. " این سخن رییس صندوق توسعه نیز ناروشن است. هنگامی که بخشی از اعتبارات پرداخته می شد نرخ نیمایی وجود نداشت. نرخ نیمایی از نرخ آزادارزها حدود 25 درصد پایین تراست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها