رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631983

کسری بودجه از نیمه دوم سال نمایان‌تر می‌شود

ساعت 24 - بخش دوم لایحه بودجه 1403 در حالی به مجلس ارسال شده است که انتقادات بسیاری بر پیش‌نویس آن بود و بسیاری از کارشناسان احتمال کسری بودجه می‌دادند. با مشاهده بودجه 1403 می‌توان دریافت که این بودجه 300 همت کسری دارد. در واقع درآمدهای دولت 15,233,000 همت پیش‌بینی شده است و هزینه‌های آن، 18,787,400 همت.

از آنجا که کسری بودجه همواره یکی از چالش‌های جدی اقتصاد ایران بوده پرسش این است که این 300 همت در سطح فعلی می‌ماند یا تشدید می‌شود؟ همچنین نظر به اینکه قیمت نفت هم با پاسخ نظامی ایران به اسرائیل افزایش یافته و به 92 دلار در هر بشکه رسیده است، آیا این افزایش قیمت به کمک دولت می‌آید؟

مرتضی افقه اقتصاددان درگفت وگو با توسعه ایرانی گفت: تصریح کرد: انتظار می‌رود امسال برخلاف آنچه که گفته شده، تورم بیشتر هم شود زیرا مشکلات داخلی همچنان پابرجاست و متاسفانه دستگاه‌های ذی‌ربط مدیریت اقتصاد اعم از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد، توانایی آن را ندارند که منابع را تامین کنند. افقه درباره عوامل موثر بر کسری بودجه گفت: بسترهای افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش هزینه‌های دولت فراهم است. دولت یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان است و هزینه‌های آن زمینه افزایش دارد زیرا فارغ از تنش‌های اخیر، انتخابات آمریکا پیش‌رو است و تاثیر مستقیمی بر نرخ ارز می‌گذارد.

او افزود: در داخل هم مجلس جدید در کنار دولت اصولگرا وجود دارد که اولویت آن‌ها اصولاً حل مشـکلات مردم نیست و به مسائل ایدئولوژیک توجه می‌کنند. برای نمونه در اوج بی‌تدبیری و در زمانی که ایران دچار اضطراب و نگرانی از حمله متقابل اسرائیل است، با بحث حجاب یک تنش جدید در جامعه ایجاد می‌کنند. این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: تمام این عوامل به این معنی است که سرمایه‌گذار بخش خصوصی با این بی‌ثباتی‌ها، زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری ندارد و بنابراین توان پرداخت مالیات ندارد.

او ادامه داد: در دولت بایدن زمینه‌های خوبی برای یک توافق دوباره بود اما اکنون همین مختصر روزنه هم در حال محو شدن است. بین بایدن و ایران یک توافق نانوشته بود که ایران بتواند به صورت غیرمستقیم نفت به چین بفروشد. اگر تحریم‌ها تشدید ‌شود، همین مقدار فروش نفت هم از دست می‌دهیم و بنابراین فکر می‌کنم در نیمه دوم سال، تشدید کسری بودجه نمایان‌تر می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها