رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632201

لشگرزینبیون عامل نامهربانی پاکستان در حق ایران

ساعت 24 - روز 10 فروردین سال جاری، اداره ملی ضدتروریسم پاکستان با انتشار فهرستی از سازمان‌هایی که توسط وزارت داخله پاکستان سازمان تروریستی تشخیص داده‌شده‌اند، لشکر زنبیون را به‌عنوان گروه تروریستی اعلام کرد. لشکر زینبیون یکی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عضو محور مقاومت و نزدیک به ایران محسوب می‌شود و این اقدام دولت پاکستان از نگاه ناظران، اقدامی غیردوستانه در قبال ایران تلقی شد که به روابط دو کشور آسیب وارد می‌کند

.چند روز پس از اقدام وزارت داخله پاکستان، سیدابراهیم رئیسی و آصف علی‌زرداری، روسای‌جمهور دو کشور در تماسی تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند، اما در اخبار رسمی منتشرشده از این گفت‌وگو هیچ اشاره‌ای به موضوع تروریستی اعلام شدن لشکر زینبیون توسط پاکستان نشده‌بود. براساس خبر منتشرشده توسط دفتر ریاست‌جمهوری پاکستان در این گفت‌وگوی تلفنی، رئیس‌جمهور پاکستان «بر ضرورت افزایش تبادل اطلاعات برای غلبه بر چالش‌های امنیتی دو کشور» تاکید کرد و از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به اسلام‌آباد دعوت کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستان این سفر هفته آینده انجام خواهد شد. حضور نیروهای داوطلب شیعه پاکستان در سوریه و ایجاد یک گروه منسجم شبه‌نظامی توسط شیعیان پاکستانی از ابتدا باعث حساسیت دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی پاکستان شد. اقلیت بزرگ شیعیان پاکستان، همواره در این کشور با تبعیض مواجه بوده‌اند و حکومت این کشور دیدگاهی بدبینانه نسبت به آن‌ها داشته‌است.برقراری روابط سازماندهی‌شده میان شیعیان پاکستان با حکومت جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی نیز باعث نگرانی حکومت پاکستان می‌شد که روابط بسیار نزدیکی با ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی دارد.

به نظر می‌رسد اسلام‌آباد معتقد است که با توجه به سابقه درگیری‌های گسترده فرقه‌ای در این کشور، از جمله چندین موج کشتار شیعیان و درگیری‌های متعاقب آن، سازماندهی شیعیان پاکستانی توسط ایران در قالب گروهی شبه‌نظامی می‌تواند باعث دامن زدن به فرقه‌گرایی در پاکستان و آسیب به امنیت ملی این کشور شود. در عین حال تنش کوتاه‌مدت زمستان سال گذشته در روابط تهران و اسلام‌آباد هم به اعتقاد کارشناسان آثار جبران‌ناپذیری بر روابط دو کشور بر جای گذاشت که ممکن است تا مدت‌ها قابل ترمیم نباشد. از زمستان گذشته تاکنون تحولات زیادی در پاکستان رخ داده‌است، بعد از توفیق هواداران عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین و برکنارشده پاکستان در انتخابات سراسری، دو حزب بزرگ رقیب مسلم لیگ شاخه نواز و مردم برای جلوگیری از به قدرت بازگشتن عمران‌خان یا نزدیکان او، ائتلافی تشکیل دادند که به نخست‌وزیری شهباز شریف منجر شد. شهباز شریف رابطه نزدیک‌تری با ارتش پاکستان دارد که قدرت اصلی سیاسی در کشور محسوب می‌شود. سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (ISI) از همان ابتدای تشکیل تیپ زینبیون، خواهان برخورد با این گروه بود و به نظر می‌رسد که با روی کار آمدن دولت جدید این آرزوی ارتش پاکستان جامه عمل پوشیده‌است.

لشکر زینبیون از جمله واحدهای شبه‌نظامی داوطلبانه منطقه‌ای است که در کنار نیروهای ایرانی و لبنانی در سوریه علیه داعش مبارزه می‌کرد. این واحد نظامی عمدتاً از داوطلبان شیعه پاکستانی تشکیل شده‌بود که از طریق ایران برای مبارزه با داعش و در حمایت از حکومت بشار اسد به سوریه اعزام شده‌بودند.

هم میهن

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها