رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 118272

سایر علل کمردرد و پشت درد

گرچه اكثر كمردردها در نتیجه اختلالات مكانیكی كه ذكر شد ایجاد می‌گردند، اما در درصد كمی از افراد، این دردها نشانه‌ای از ابتلاء به بعضی بیماریها می‌باشد. به همین خاطر شما همیشه باید بطور كامل توسط پزشك معاینه شوید، بخصوص وقتی كه برای اولین بار دچار این دردها میشوید. سایر علل پشت درد یا كمردرد در اینجا ذكر خواهند شد.
عفونت
خوشبختانه عفونتی كه باعث این دردها بشود شایع نیست اما گاهی اوقات دیده شده است كه افرادی كه دچار دردهای شدید هستند دارای عفونت مزمن دیسك‌ها یا جاهای دیگر بدن می‌باشند.
اسپوندیلیت آنكیلوزان
اسپوندیلیت آنكیلوزان، یك شكل التهابی از آرتریت (التهاب مفاصل) می‌باشد كه اثرات آن در پشت بدن متمركز میشود. گاهی اوقات این بیماری می‌تواند به مفصل‌های بازوها و پاها حمله كرده و گاهی نیز سایر بافتهای بدن را درگیر می‌سازد. اغلب‌، این بیماری در جوانان و معمولاً در مردان دیده میشود. با اینحال، خانمها نیز ممكن است به این بیماری دچار شوند و همچنین در هر سنی نیز می‌تواند این بیماری، افراد را مبتلا سازد. مشكلات اولیه در بین استخوان خاجی و استخوان لگن (مفصل‌های ساكروایلیاك) ظاهر می‌شوند و سپس ممكن است به سمت بالا كشیده شود. همچنان كه این بیماری پیشرفت می‌كند، می‌تواند سبب سفتی و خشكی پشت شود و در موارد شدید، ستون فقرات ممكن است كاملاً خشك، سفت و بی‌حركت شود.
برخلاف افرادی كه به پشت دردها و كمردردهای مكانیكی مبتلا هستند، بیماران دچار اسپوندیلیت آنكیلوزان اظهار می‌دارند كه با استراحت، درد و خشكی بدن آنها بیشتر میشود و وقتی نرمش یا حركت می‌كنند، درد آنها تسكین یافته و وضعیت بهتری پیدا می‌كنند. آنها اغلب در بستر غلت زده و می‌چرخند و صبح كه از خواب بیدار می‌شوند دچار خشكی بدن و درد هستند. بسیاری از آنها شبها از خواب بیدار شده و برای نرم شدن بدن و تسكین درد، اقدام به انجام تمرینات ورزشی می‌كنند. همچنان كه بیماری پیشرفت می‌كند، درد و خشكی بدن ممكن است در ساعات بیشتری از روز طول بكشد. پزشك شما معاینه دقیقی از شما بعمل خواهد آورد و برای تایید تشخیص این بیماری، درخواست آزمایش خون و عكس رادیوگرافی خواهد كرد.
اختلالات استخوان‌ها
اسكلت بدن، تشكیل داربستی را می‌دهد كه از بافت نرم بدن محافظت می‌كند. برخلاف یك داربست فلزی، استخوان یك ماده زنده است كه مواد آن بطور پیوسته در حال نو شدن و عوض شدن هستند. چندین نوع بیماری استخوانی وجود دارد كه منجر به ضعیف شدن و تغییر شكل استخوانها شده وممكن است شما را مستعد شكستگی كنند:
پوكی استخوان (استئوپوروز): یك بیماری شایع استخوانی می‌باشد. پوكی استخوان اغلب در خانمها و در سنین بعد از یائسگی دیده میشود، یعنی وقتی كه تغییرات هورمونی منجر به ضعف ساختمان استخوان می‌شوند. با اینحال مردها نیز ممكن است دچار پوكی استخوان شوند. همچنین در بعضی بیماریهای هورمونی مثل بیماری كوشینگ و نیز در كسانی كه داروهای كورتون‌دار مصرف می‌كنند ممكن است پوكی استخوان دیده شود.
وقتی استخوان ضعیف میشود، شكستگی‌های خیلی ریز بسیاری رخ می‌دهند و مهرها درچار فشردگی و له شدگی میشوند. بعضی از افراد دچار دردهای شدید پشت می‌شوند و به تدریج پشت آنها قوز می‌كند.
كوتاه شدن قد و خمیدگی به جلو كه اغلب در خانمهای پیر دیده میشود، معمولاً بعلت پوكی استخوان است.
نرمی استخوان (استئومالاسی): افراد مبتلا به نرمی استخوان، دچار كمبود كلسیم و ویتامین D هستند. این وضعیت می‌تواند به علل رژیم غذایی فاقد محصولات لبنی، عدم جذب كلسیم از روده‌ها یا عدم مواجهه با نور خورشید باشد. استخوان آنها بتدریج ضعیف میشود، بطوریكه مستعد ایجاد شكستگی و درد میشوند.
بیماری پاژه: این بیماری باعث میشود كه استخوان بطور ناگهانی و خیلی سریع شروع به رشد كند و معمولاً در افراد پیر دیده میشود. استخوان جدیدی كه ساخته میشود، غیرطبیعی و نرم بوده و ممكن است به آسانی شكسته شده یا بر روی اعصاب و لیگامانها فشار وارد آورد و باعث درد و حساس شدن استخوان شود.
تومورها
گاهی اوقات پشت درد یا كمردرد ممكن است بعلت وجود تومور باشد. گرچه این یك علت نادر پشت درد می‌باشد، اما پزشك برای احتمال وجود آن، باید اقدام به معاینات دقیق و انجام آزمایشاتی نماید.
دردهای ارجاعی
دردهای ارجاعی، اصطلاحی است كه پزشكان برای بیان دردهایی در پشت كه منشاء آنها، جای دیگری است اطلاق می‌كنند. مثلاً‌ ممكن است بعلت اختلالی در شكم یا لگن، پشت درد ایجاد شود. زخم‌های معده، بیماریهای زنانگی و تعداد دیگری از بیماریها، می‌توانند بر روی اعصاب فشار وارد آورده و پشت درد یا كمر درد ایجاد نمایند.

منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها