رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 329934

خواص کنگر فرنگی | مهمترین ویژگی های کنگرفرنگی برای لاغری

کنگر فرنگی یکی از سبزیهای کمتر شناخته شده است که به تازگی فواید آن برای لاغری برای ما روشن شده است در این مطلب برخی از این فواید را برا شما گرد آوری نمودیم که در ادامه میخوانید.

کنگر فرنگی
html>

خواص کنگر

آرتیشو یا کنگر فرنگی اگر چه بومی سرزمین های نزدیک به دریای مدیترانه و اروپاست اما در ایران نیز به وفور یافت می شود و با آمدن بهار رویشی آن در طبیعت آغاز می شود. این سبزی که از آن با نام مغذی ترین سبزی بهاری یاد می شود خواص درمانی متنوعی دارد. کافی است متون طب سنتی و مکمل را ورق بزنید تا با کاربردها و مصارف درمانی کنگر و نسخه های درمانگران طب سنتی و مکمل به ویژه درمانگران شیوه های درمان شرق آشنا شوید؛ گیاهی که به عنوان یک سبزی پر خاصیت در سبد غذایی بسیاری از مردم در کشورهای مصر، یونان، ایران، ایالات متحده، سواحل مدیترانه و چین کاربرد دارد و سالادها، خورش ها و سوپ های متنوعی به وسیله آن تهیه می شود. گونه ای از این گیاه در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام کنگر فرنگی یا آرتیشو می روید که به لحاظ خواص دارویی و غذایی مشابه گیاه کنگر است که در کشورمان می روید و امروز در برخی از بازار روزها در تهران و برخی از شهرستان ها دیده می شود.

تحقیقات پزشکی نشان می دهد که گیاه کنگر می تواند از بروز سرطان در انسان پیشگیری کند. کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به‌صورت خام در سالاد استفاده می‌کنند. البته باتوجه به اینکه برگ‌های آن تیغ‌های ریز و تیزی دارند، هنگام پاک‌کردن مراقب دستان خود باشید؛ پس بهتر است از دستکش استفاده کنید.

کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می‌خورند و در ضمن برای آن دسته از افرادی که گرم‌مزاج هستند، خوردن آن توصیه می‌شود. علاوه بر این، کنگر منبع غنی پتاسیم است.

برخی فواید کنگر فرنگی:

ضدعفونی‌کننده ادرارآور
اشتهاآور نیروبخش
تب‌بر درمان یرقان
هضم‌کننده غذا نارسایی کبد و کم‌خونی

خواص درمانی کنگر

این گیاه، طبع گرمی دارد و بسیار نیروبخش و مقوی قلب است. برخی خواص دارویی کنگر کوهی عبارتند از:

برگ‌های این سبزی، موجب کاهش چربی خون شده و به دلیل فیبر نامحلول، بسیار ملین و برای پایین آوردن قند خون سودمند است.

سینارین موجود در عصاره برگ کنگر، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون می‌شود و استفاده از عصاره برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید است.

از خواص کنگر کوهی، پیشگیری از سرطان روده باریک به علت وجود اینولین (ماده‌ای که باعث افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌شود) در آن است.

آنتی اکسیدان‌های موجود در کنگر کوهی، پوست را در برابر سرطان محافظت می‌کند.

از دیگر خواص کنگر کوهی، افزایش نیروی جنسی بوده، این گیاه به دلیل دارا بودن هورمون‌های گیاهی، ترشحات غدد را تقویت می‌کند.

خواص کنگر برای پوست و مو

برای درمان اگزما و دیگر مشکلات پوستی بکار می‌رود.

در درمان اکثر بیماری‌های پوستی اثر مفید دارد.

برای جلوگیری از ریزش مو ار برگ‌های آرتیشو پماد تهیه کرده و به سر بمالید.

برای برطرف کردن بوی بد زیر بغل عصاره برگ آرتیشو را به زیر بغل بمالید.

عصاره آرتیشو را اگر به بدن بمالید خارش را برطرف می‌کند.

خواص کنگر+ماست

یکی از موثرترین نسخه های طبیعی برای درمان بی خوابی و بهبود کیفیت خواب مصرف ترکیبی از ماست و کنگر است. کافی است قطعه کوچکی از کنگر را درون یک کاسه ماست رنده کرده و این ترکیب را یک ساعت پیش از خواب میل کنید. خوردن ماستی که کنگر درون آن قرار دارد همان طور که از ضرب المثل «کنگر خوردن و لنگر انداختن» بر می آید موجب سنگینی پلک ها و افزایش آرامش پیش از خواب فرد می شود. البته باید توجه داشت مصرف این ترکیب در ساعات اولیه روز به ویژه برای افرادی که باید حین کار هوشیاری داشته باشند یا برای رسیدن به محل کارشان رانندگی کنند، توصیه نمی شود.

خواص کنگر

خواص کنگر برای لاغری

آیا می‌دانستید که مصرف آرتیشو یا کنگرفرنگی به افزایش میزان سوخت کالری غذا کمک کرده و موجب کاهش وزن و لاغری می‌شود. در حقیقت افرادی که از کنگرفرنگی در یکی از وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنند می‌توانند از خواص درمانی این گیاه به‌منظور کاهش وزن استفاده کنند. بهترین روش برای مصرف روزانه آرتیشو یا کنگر فرنگی استفاده از آن برای تهیه انواع سالادهاست. به این ترتیب می‌توانید هر روز با تهیه سالادهای متنوع از میوه‌ها و سبزی‌های مختلف و اضافه کردن مقداری آرتیشوی خرد یا رنده شده به کاهش وزن خود کمک کنید.

خواص کنگر برای قلب

یکی دیگر از خواص کنگر ویژگی های آن برای سلامت قلب است طبق بررسی های کارشناسان سلامت با بالا رفتن سطح کلسترول بد بیماری های قلبی برای بدن به وجود می آید زیرا با جمع شدن کلسترول جریان خونی که به سمت قلب می رود کاهش می یابد لذا باعث حمله قلبی می گردددر ضمن با بالا رفتن کلسترول خون فشار خون بالا می رود و موجب سکته می گردد پس باید سطح کلسترول خون همیشه منظم و پایین باشد شما با مصرف کنگر کلسترول بد خون را پایین می آورید و سلامت قلب را تضمین می نمائید.

مضرات کنگر

بهتر است زنان باردار، کودکان، بیماران مبتلا به بیماری شدید کبدی یا کلیوی از مصرف برگ کنگر کوهی پرهیز کنند

همچنین کنگر یکی از گیاهان دارویی است که موجب بروز انقباضاتی در کیسه صفرا می شود. از این رو مصرف این گیاه به افرادی که دچار التهاب کیسه صفرا یا مبتلا به سنگ کیسه صفرا هستند، توصیه نمی شود. این افراد بهتر است با مشاوره متخصص طب سنتی یا پزشک معالج شان از این گیاه دارویی استفاده کنند.
خانم های باردار و شیرده نیز بهتر است در این دوران از کنگر یا کنگر فرنگی استفاده نکنند زیرا این گیاه بر کیفیت و میزان شیر مادر تاثیر می گذارد.
برگ ها و میوه گیاه کنگر به دلیل داشتن ماده ای به نام سینارین، ممکن است در برخی از افراد مبتلا یا مستعد به آلرژی ها ایجاد حساسیت کند یا شدت حساسیت آنها را افزایش دهد بنابراین افرادی که مبتلا به انواع آلرژی هستند یا احتمال بروز این بیماری در آنها وجود دارد، بهتر است پیش از مصرف با پزشک مشاور یا متخصص شان مشورت کنند.

مادران شیرده آرتیشو نخورند : یکی از موارد منع مصرف آرتیشو در خانم‌هایی است که به نوزاد خود شیر می‌دهند. از آنجا که مصرف آرتیشو و برگ‌های آن تاثیر زیادی در کیفیت، بو و مزه شیر مادر می‌گذارد ممکن است موجب بروز عکس‌العمل نوزاد شده و او شیر مادر را نخورد. بنابراین درمانگران به مادران شیرده و خانم‌های باردار توصیه می‌کنند که در طول دوران بارداری و دورانی که به فرزند خود شیر می‌دهند از خوردن موادغذایی و سالادهایی که حاوی این گیاه است، پرهیز کنند.

آرتیشو چون گرم است ممکن است در بعضی از اشخاص تولید سودا کند لذا بهتر است با سرکه خورده شود .

ضمناً افرادی که طعم آرتیشو را دوست ندارند؛ اگر بخواهند از مزایای آرتیشو استفاده کننده تنطور قرص یا کپسول آرتیشو مصرف نمایند.

قدرت بهبودی کنگر فرنگی چیست؟

کنگر فرنگی (Cynara scolymus) باعث تولید و توزیع صفرا می شود و بنابراین هضم چربی را بهبود می بخشد. کنگر فرنگی همچنین سطح کلسترول و سطح کلی چربی خون را کاهش می دهد . رسوبات کلسترول موجود در دیواره رگ های خونی نیز می تواند حل شود.

علاوه بر این ، مواد تشکیل دهنده کنگر فرنگی از طریق مکانیسم های مختلف از کبد محافظت می کنند و دارای اثر سم زدایی هستند. آخرین و نه مهمترین ، آنها فعالیت عضلات روده را تحریک می کنند ، که همچنین باعث هضم غذا می شود.

ترکیبات برگها روی هم تأثیر بسیار مثبتی بر هضم غذا و کبد دارند. عصاره برگ ها برای درمان معده تحریک پذیر مفید است خصوصاً اگر اینها به دلیل اختلالات سیستم کیسه صفراوی کبد ایجاد شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها