رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379600

مرغ همسایه سیمرغ است

ساعت24-این بار مرغ همسایه غاز نیست، مرغ همسایه مثل مرغ‌های ماست اما رفتاری می‌کند معادل سی‌مرغ! آمریکا ترکیه را به تحریم تهدید می‌کند و مردم ترکیه در اعتراض تلاش می‌کنند تا ارزش پول ملی‌شان حفظ شود.

شروع ماجرا ساده‌تر از آن چیزی است که برای ما اتفاق افتاد، ترامپ طبق معمول یک شبه، ترکیه را به تحریم‌های شدید اقتصادی تهدید کرد.

ریشه این تهدید به یک کشیش آمریکایی برمی‌گردد،‌‌‌‌برونسون 50 ساله از کارولینای شمالی،کشیشی که در شب کودتای 15 ژوئیه 2016 به اتهام همکاری با جریان گولن و جاسوسی و نیز همکاری با پ.ک.ک. بازداشت شد، حالا آمریکا خواهان آزادی اوست و ترکیه نیز نسبت به این موضوع مقاومت می‌کند.
با شروع تهدیدهای ترامپ به ترکیه،‌ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بر مواضع قبلی کشورش تاکید کرد و درحالی که ارزش لیر دچار نوسان شده بود،‌از مردم ترکیه خواست که برای افزایش قدرت پول ملی‌شان طلاها و دلارهای خود را در صرافی‌ها به لیر تبدیل کنند.

واکنش اولیه مردم ترکیه کمی از جنس هیجان بود، تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد مردم دلارها را آتش می‌زنند اما با گذشت چند روز موضوع شکل درست و جالبی به خود گرفت.
برخی از شهروندان ترکیه در پی این درخواست اردوغان، به این دعوت پاسخ مثبت داده و با حضور در صرافی‌ها و طلافروشی‌ها، دلارها و طلاهای خود را به لیر تبدیل کردند.


تصاویری که از حضور و صف‌های به نسبت شلوغ مردم ترکیه منتشرشده نشان می‌دهد حرکت آنها خیلی بیشتر از یک اقدام نمایشی باشد.
حالا بیاییم سراغ خودمان، ما طی ماه‌های اخیر که دستور ترامپ برای شروع تحریم‌ها علیه ایران صادر شد چه کردیم؟
بر اساس اعلام مسئولان بانک مرکزی، مردم ایران از آذرماه گذشته تاکنون از طریق طرح پیش‌فروش سکه بیش از هفت میلیون قطعه سکه تمام بهار آزادی خریده‌اند که معادل ٦٠ تن شمش طلاست.فقط در یک مورد، دو نفر 59هزار سکه خریدند. از بازار ارز هم که آمار و عدد رسمی ندارد،‌خبرها از همین جنس است، هرکس توانسته، هر میزان که نباید، دلار و یورو و ... خریده است. اوج تلاش‌هایمان برای همبستگی در برابر گرانی‌ها هم راه‌اندازی هشتگی بود برای نخریدن که آن را هم با شوخی و جوک و خنده رساندیم به هیچ!
آنچه که در همه جای دنیا در موارد بحران مردم را به هم نزدیک می‌کند، ظاهرا ما را نسبت به همدیگر و سرنوشت کشورمان بی‌تفاوت و حتی بی رحم می‌کند.
حالا فروش طلا و ارز پیش‌کش کاش تصاویر منتشر شده از راننده بخت‌برگشته‌ای که تریلی‌اش چپ شده بود، واقعی نبود. وقتی که مردم هجوم آورده بودند و بار تریلی را بی‌هیچ اجازه و شرمندگی جلوی چشم راننده می بردند.کاش مرغ ما هم مثل مرغ همسایه بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها