رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 550629

رهبر کره‌شمالی بار دیگر به نیروهای مسلح کشورش دستور تقویت توان دفاعی داد

کیم، کم‌ وزن‌تر اما مصمم‌تر

ساعت 24-رهبر کره‌شمالی، بار دیگر در جمع سران نظامی کشورش، دستور داد تا توان دفاعی کره‌شمالی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. در حالی که رسانه‌های بین‌المللی در روزهای گذشته به مسائلی مانند کاهش وزن رهبر کره‌شمالی توجه کرده‌اند، به نظر می‌رسد که پیونگ‌یانگ بعد از یک دوره تلاش برای نشان دادن حسن‌نیت به طرف‌های غربی برای کاهش محاصره اقتصادی و رفع تحریم‌ها بار دیگر در جست‌وجوی تقویت هر چه بیشتر توان نظامی خود برای مقابله با تهدیدهای خارجی یا حتی استفاده از اهرم توان نظامی برای تهدید قدرت‌های خارجی به کاهش فشارهای اقتصادی است.

خبر
کیم جونگ اون که سه سال پیش در یک نشست بی‌سابقه با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا به توافقی برای توقف توسعه برنامه توسعه موشک‌های قاره‌پیما و بمب‌های هسته‌ای به‌ازای کاهش فشارهای اقتصادی دست پیدا کرده ‌بود، حالا بعد از اجرای تعهداتش در این زمینه، هیچ گام مثبتی از سوی طرف مقابل ندیده است. دولت جدید امریکا هم که اخیرا مدعی شده تلاش‌هایی برای مذاکره با کره‌شمالی انجام داده و استراتژی جدیدی برای تعامل با پیونگ‌یانگ تدوین کرده است، با درهای بسته برخورد کرد، چراکه مقام‌های کره‌شمالی معتقدند واشنگتن به جای شعار و درخواست گفت‌وگوهای بی‌نتیجه، باید گام‌های عملی جهت کاهش محاصره اقتصادی و خارج کردن سلاح‌های تهاجمی و هسته‌ای‌شان از مرزهای کره‌شمالی بردارند. از زمستان سال گذشته، کیم جونگ اون در رژه سالانه نظامی، مجموعه‌ای از تازه‌ترین دستاوردهای نظامی کشورش را به نمایش گذاشت که نشان از پیشرفت عمده صنایع نظامی پیونگ‌یانگ فارغ از تسلیحات هسته‌ای بود. تجهیزاتی مانند تفنگ‌های تک‌تیرانداز برد بلند دقیق و نارنجک‌اندازهای نیمه‌خودکار برای نیروی زمینی، موشک‌های ضدتانک و راکت‌اندازهای متحرک و موشک‌های بالستیک با قابلیت شلیک از زیردریایی از جمله جدیدترین دستاوردهای نظامی بودند که در رژه نظامی سال گذشته به نمایش گذاشته شدند. همزمان گزارش‌های متعددی نیز از تلاش‌های کره‌شمالی برای ازسرگیری آزمایش موشک‌های قاره‌پیما با قابلیت هدف قرار دادن خاک امریکا و توسعه کلاهک‌های هسته‌ای جدید منتشر شده است.

وضعیت آماده‌باش هشدار
کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی روز جمعه در جلسه کمیسیون مرکزی نیروهای مسلح جمهوری دموکراتیک خلق کره بار دیگر بر تقویت توان نظامی این کشور تاکید کرد. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی KCNA روز شنبه در گزارشی نوشت که رهبر کره‌شمالی در این نشست با اشاره به «تغییرات سریع در شرایط شبه جزیره کره» از نیروهای مسلح این کشور خواست تا در وضعیت «آرایش آماده‌باش هشدار» قرار بگیرند. در این نشست همچنین کیم تعدادی از مقام‌های نظامی پیشین این کشور را از کار برکنار کرد و افراد جدیدی را به جای آنها برگزید یا برخی مقام‌ها را جابه‌جا کرد. کیم در این جلسه در مورد «مسوولیت‌های مهم برای یک چرخش جدید در مجموعه فعالیت‌های دفاعی کشور» برای فرماندهان نظامی‌اش سخن گفت. در خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، جزییات دقیقی از این مسوولیت‌ها و چرخش جدید موردنظر رهبر کره‌شمالی ذکر نشده است. قرار است تا دو هفته دیگر، کیم میزبان یک جلسه کمیته مرکزی حزب کارگر جمهوری خلق کره نیز باشد. این نخستین‌بار نیست که کیم جونگ اون، از تقویت توان نظامی کشور سخن می‌گوید. برخی از این اظهارات همزمان با رونمایی از محصولات جدید دفاعی کره‌شمالی از جمله موشک‌های قاره‌پیمای غول‌پیکری که از آنها با عنوان «بزرگ‌ترین موشک‌های بالستیک جهان» یاد می‌شود یا رونمایی از موشک‌هایی با قابلیت پرتاب از زیردریایی همراه می‌شود. با این حال در طول سه سال و نیم گذشته، کیم جونگ اون که به صورت یک‌طرفه اعلام کرده‌ بود برای نشان دادن حسن‌نیت از آزمایش موشک‌های قاره‌پیما و آزمایش هسته‌ای خودداری می‌کند، به وعده خود وفادار مانده است. اما به تازگی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به شورای حکام این سازمان بین‌المللی گفته‌ بود که تصور می‌کند کره‌شمالی فرآیند بازفرآوری پلوتونیوم قابل استفاده در سلاح‌های هسته‌ای را بار دیگر در تاسیسات نظامی‌اش ازسر گرفته است. هر چند با خروج کره‌شمالی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازرسان آژانس به صورت مستقیم به تاسیسات نظامی کره‌شمالی دسترسی ندارند، اما مدیرکل آژانس این اطلاعات را از طریق بررسی اطلاعات در مرزهای دو کره و همچنین تصاویر ماهواره‌ای به دست آورده است.

شایعات تازه در مورد سلامت کیم جونگ اون
ناظرانی که پیوسته روزدادهای جاری در کره‌شمالی را دنبال می‌کنند، هفته گذشته زمانی که کیم جونگ اون رهبر این کشور برای حضور در جلسه دفتر سیاسی حزب کارگر کره‌شمالی از مقابل دوربین‌ها عبور کرد با یک تغییر عمده مواجه شدند. به نوشته شبکه خبری ای‌بی‌سی استرالیا، رهبر کره‌ای که به پرخوری و علاقه‌اش به پنیرهای فرانسوی، نوشیدنی کونیاک و سیگار مشهور است، نسبت به همیشه لاغراندام‌تر بود. بعد از یک ماه غیبت از انظار عمومی این نخستین‌بار بود که کیم جونگ اون در مقابل دوربین‌های تلویزیونی ظاهر می‌شد. تحلیلگران مسائل شبه جزیره کره بلافاصله بعد از مشاهده این تصاویر به شبکه‌های اجتماعی هجوم آوردند تا در مورد دلایل این کاهش وزن و مقایسه تصاویر جدید کیم با تصاویر گذشته‌اش، گمانه‌زنی کنند. تحلیل‌ها به اندازه‌ای ریزبینانه بود که تنگ‌تر بسته شدن ساعت 15 هزارو 500 دلاری سوییس رهبر کره‌شمالی هم از دید تحلیلگران پنهان نماند که متوجه شدند زبانه بند چرمی ساعت، نسبت به گذشته خیلی بیشتر از سگک بیرون آمده است. کارینگتون کلارک، خبرنگار ای‌بی‌سی در سئول می‌نویسد: «واقعیت این است که کاهش وزن لزوما معنای خاصی ندارد و اعداد روی ترازو ضرورتا به معنای سلامتی یا بیماری نیستند، اما وضعیت جسمانی کیم مدت‌هاست که سوژه رسانه‌ها در کره‌جنوبی و دیگر نقاط جهان است.» دکتر بانگ یونگ شیک، پژوهشگر مطالعات کره‌شمالی در دانشگاه یونسی کره‌جنوبی می‌گوید: «وضعیت سلامتی کیم جونگ اون یک مساله کلیدی در مورد سرنوشت و آینده این سلطنت منزوی و بسته است. کیم جونگ اون یعنی همه حاکمیت و یعنی همه ملت. در نتیجه وضعیت سلامتی او یک موضوع بسیار اساسی در مورد وضعیت آینده این کشور محسوب می‌شود.» کیم که تنها 37 سال دارد، مقرر بود دهه‌ها رهبر کره‌شمالی باقی بماند و بعد از پدر و پدربزرگش سومین رهبر این کشور باشد، اما سبک زندگی ناسالم او از جمله مصرف مداوم سیگار، شرب خمر و گزارش‌های مختلف در مورد بیماری‌های جسمی‌اش از جمله نقرس پیشرفته باعث شده تا گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد توانایی بلندمدت او برای اداره کشور به وجود بیاید. سال 2014 کیم به مدت 40 روز کاملا از انظار عمومی پنهان بود و حتی در جلسات مهمی ازجمله در جلسه مجمع عمومی حزب هم حاضر نشد. بعد از این مدت غیبت، زمانی که کیم جلوی دوربین‌ها بازگشت با عصا راه می‌رفت. سال 2018 زمانی که جلسه مهمی میان او و رییس‌جمهور کره‌جنوبی در نوار مرزی میان دو کشور برگزار شد، رسانه‌ها از وضعیت بد تنفس او سخن گفتند و نوشتند که موقع حرف زدن به سختی می‌توانست تنفس کند.
دکتر بانگ یونگ شیک می‌گوید که نشست دو جانبه کیم جونگ اون با دونالد ترامپ، سال 2019 اطلاعات ارزشمندی درخصوص وضعیت جسمی و سلامتی کیم جونگ اون دراختیار متخصصان گذاشت و تحلیلگران و کارشناسان سلامتی و بهداشت می‌گویند که بعید است کیم بتواند بیش از 15 سال دیگر زنده بماند. کیم بار دیگر سال گذشته به مدت سه هفته از انظار عمومی غایب بود. در حالی که شایعاتی درخصوص وضعیت وخیم سلامتی او منتشر شده ‌بود، اما تحلیلگران مسائل کره‌شمالی معتقد بودند که دلیل غیبت او از محل‌های شلوغ و حضور در محل‌هایی که دیگران حضور دارند، نگرانی از ابتلایش به کووید19 است. وقتی که او مجددا مقابل دوربین‌ها قرار گرفت نشانه‌هایی از جای زخم روی دست او وجود داشت که نشان می‌داد احتمالا در این سه هفته جراحی قلبی- عروقی انجام داده است. در کنار گمانه‌زنی‌ها در مورد وضعیت سلامتی کیم جونگ اون، برخی معتقدند که کاهش وزن او و کاهش قطر مچش، یک اقدام مختارانه برای کاهش وزن است تا بتواند مدت بیشتر سالم بماند و برای دوران طولانی‌ترین به حاکمیت کشور بدون مشکلات عمده سلامتی ادامه دهد. دکتر دانگ معتقد است که اظهارنظر در مورد وضعیت سلامتی کیم بسیار مشکل است، چراکه او پنهان‌کارترین و محافظت‌شده‌ترین دیکتاتور در سراسر جهان محسوب می‌شود.

جنگ فرهنگی کیم علیه سئول
همزمان با گمانه‌زنی‌ها در مورد سلامتی کیم جونگ اون و دستورات جدید او در مورد افزایش توان نظامی کشور، رسانه‌های بین‌المللی از دستورات جدید او برای سانسور و ممنوعیت محصولات فرهنگی تولیدی در همسایه جنوبی می‌نویسند. کیم جونگ اون که به تازگی اعلام کرده است پوشیدن شلوارهای جین تنگ و با طرح‌ها پاره در این کشور ممنوع و مشمول مجازات است، حالا به تازگی به محصولات فرهنگی همسایه جنوبی یعنی گروه‌های موسیقی مورد علاقه جوانان موسوم به کی‌پاپ و سریال‌های تلویزیونی کره‌ای موسوم به کی‌دراما حمله کرده است. رهبر کره‌شمالی سبک زندگی تولیدی توسط همسایه جنوبی را ضدسوسیالیستی و غیرسوسیالیستی توصیف می‌کند و از سبک موسیقی جوان‌پسند کی‌پاپ با عنوان «سرطان شریر» یاد کرده است. رسانه‌های رسمی کره‌شمالی، معمولا وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کره‌جنوبی را به‌ شدت خراب و فاسد توصیف می‌کنند. رسانه‌های حکومتی پیونگ‌یانگ، سئول را شهری مملو از متکدیان با وضعیت فرهنگی و اقتصادی وخیم تشریح می‌کنند، اما از زمانی که سریال‌های تلویزیونی کره‌ای به صورت سی‌دی‌های قاچاق به خانه‌های شهروندان کره‌شمالی راه پیدا کرده است، تصور شهروندان کره‌شمالی نسبت به همسایگان جنوبی تغییر کرده است. نیویورک تایمز می‌نویسد: «این روزها جوانان کره‌شمالی می‌بینند که در حالی که آنها در دوران قحطی دنبال یک قطعه نان هستند، همتایان‌شان در جنوب نه تنها به اندازه کافی غذا برای خوردن دارند بلکه دنبال فعالیت‌هایی برای کاهش وزن هستند.» محصولات فرهنگی کره‌جنوبی از جمله موزیک‌ویدیوها، آلبوم‌های موسیقی، سریال‌ها و فیلم‌های کره‌جنوبی، معمولا از طریق فلش درایوها و ابزارهای ذخیره اطلاعات از خاک چین به دست شهروندان کره‌شمالی می‌رسد. قوانین جدید برای مبارزه با نفوذ فرهنگی کره‌جنوبی به پیونگ‌یانگ از زمستان سال گذشته تصویب شده است. براساس اطلاعاتی که آگاهان از مسائل کره‌شمالی در سئول به نیویورک تایمز داده‌اند یک فرد به دلیل دراختیار داشتن فایل‌ها یا ابزارهای ذخیره اطلاعاتی که روی آنها محصولات سرگرمی کره‌جنوبی باشد تا سقف 15 سال زندگی در اردوگاه کار اجباری محکوم می‌شود. سقف پیشین محکومیت برای این جرم قبلا 5 سال بود. برای قاچاقچیانی که این محصولات را به کره‌شمالی وارد می‌کنند، مجازات‌های سنگین‌تری هم درنظر گرفته ‌شده است و ممکن است حتی به اعدام محکوم شوند. اما به نوشته نیویورک تایمز این تمام مجازات نیست، چراکه ممکن است یک شهروند کره‌شمالی فقط به دلیل «صحبت کردن، نوشتن یا آواز خواندن به سبک کره‌جنوبی» تا سقف دو سال به اردوگاه کار اجباری اعزام شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها