رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 408007

اوشین الگویی با کمی تغییر!

ساعت24-فروشگاه‌های لباس‌های دست دوم، نام تاناکورا را از نام فامیل اوشین تانوکورا که در سریال صاحب و گرداننده فروشگاه‌های زنجیره‌ای تانوکورا بود، وام گرفتند.

خبر
هارو آکاگی یکی از بازیگران سریال «سال‌های دور از خانه» در سن ۹۴ سالگی درگذشت و همین بهانه‌ای شد تا نگاهی به این سریال جذاب ژاپنی در دهه شصت در ایران داشته باشیم.

«سال‌های دور از خانه» با عنوان اصلی «اوشین» نام یک سریال تلویزیونی صبحگاهی در ژاپنی است که در سال ۱۹۸۳ توسط ان‌اچ‌کی ساخته است.

نقش اول آن خانمی است که «اوشین تانوکورا» نام دارد و در سنین پیری خاطرات زندگی سختش از زمان کودکی تا بزرگسالی را تعریف می‌کند.

این سریال از سال ۱۳۶۵ شنبه شب‌ها در ایران پخش می‌شد و تأثیر فرهنگی زیادی در جامعه آن روز ایران بر جای گذاشت.

فروشگاه‌های لباس‌های دست دوم، نام تاناکورا را از نام فامیل اوشین تانوکورا که در سریال صاحب و گرداننده فروشگاه‌های زنجیره‌ای تانوکورا بود، وام گرفتند.

به نظر نمی‌رسد که این سریال چندان سانسورهای تأثیرگذاری داشت اما تغییر نام «گیشا» به «آرایشگاه» سبب شد تا بعدها این الگوسازی زیر سؤال برود.

گِیشا که به ژاپنی «گیگی» هم گفته می‌شود به زنانی اطلاق می‌شد که برای رقص و آواز، سرگرمی، حاضرجوابی و پذیرایی تربیت می‌شدند و هنرهای آنها شامل هنرهای مختلف ژاپنی می‌شود، مانند رقص و موسیقی کلاسیک.

در رابطه با تغییرات سریال اوشین «ژاله علو» سرپرست گویندگان و راوی این مجموعه سانسورهای گسترده در این سریال را رد می‌کند و تنها تحریف‌های انجام‌شده در سریال را در خصوص دیدگاه‌های سیاسی و ضدجنگ اوشین معرفی کرده که بنابر مقتضیات دهه ۶۰ ایران، تحریف شدند.

اما «مریم شیرزاد » صداپیشه اوشین در این ارتباط می‌گوید: من تا جایی که اطلاع دارم خیلی تغییر نکرده است. یک مکان بود که اسمش عوض شده بود. مهم آدم‌ها و دیالوگ‌ها و احساسات بود که سرجایش مانده. به همین علت خیلی به بافت کلی داستان فیلم صدمه نخورد و آن جذابیتش حفظ شد. یک مقدار هم با فرهنگ ما سازگارتر شد. شاید اگر قرار بود آنطوری باشد که بوده خیلی‌ها دیگر دوست نداشتند، ببینند.

به هر روی اوشین خاطرات دوران قحطی و نداری و برای ما ایرانی‌ها جنگ و تلویزیون‌های سیاه و سفید و برفکی را به خوبی تداعی می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها