رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631630

رییس بانک مرکزی زیر تیغ رسانه حکومتی

ساعت 24 -رسانه حکومتی تسنیم با انتقاداز رییس بانک مرکزی سخنان وی در گفت وگو با تلویزیون که شب گذشت انجام شد را از اعتبار انداخت و تصریح کرد معافیت‌های مالیاتی راهرانت ارزی را باز کرده است. این رسانه نوشته است با تداوم غفلت از اصلاح رویه واردات از محل صادرات که منجر به قیمت‌گذاری کالاها براساس ارز بازار آزاد و غیر رسمی شده است، شاهد اثرگذاری دلار تلگرامی در قیمت‌گذاری کالاهایی هستیم که هم زمان بخشی از آن صادر و بخشی در بازار داخل عرضه می‌شود.
ر

ئیس کل بانک مرکزی در اظهارات خود اشاره کرده است که هیچ کالایی نیست که با دلار 60 هزار تومانی تامین شده باشد در نتیجه نباید شاهد افزایش قیمت در حوزه کالاهای مختلف باشیم. این در حالی است که با وجود هشدارهای متعدد، رئیس بانک مرکزی توجه نکرده که به واسطه  برخی رویه‌های تجاری و معافیت‌هایی که در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات داده شده در عمل طیفی از کالاهای که در داخل عرضه میشوند ناگریز با قیمت ارز در بازار ازاد هماهنگ میشوند.

لازم به ذکر است، در این زمینه شاهد معافیت‌های متعددی هستیم. به طور مثال واردات موبایل بالای 600 دلار، شمش طلا و همچنین رویه‌های واردات در برابر صادرات خود و واردات در برابر صادرات غیر از الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات معاف هستند. این کالاها مستقیما با دلار بازار ازاد هماهنگ هستند. از سوی دیگر کالاهای صادراتی مانند فلزات، محصولات پتروشیمی یا کشاورزی که در داخل نیز عرضه میشوند به واسطه همین رویه‌ها به ناچار قیمت کالای مخصوص عرضه داخل با قیمت کالایی که با ارز بازار ازاد ارز رفع تعهد شده هماهنگ خواهد شد.

پیش از این هشدارهای متعددی در خصوص رویه واردات در برابر صادرات خود یا غیر داده شده بود اما عملا بخشی از دولت با سکوت خود از این رویه حمایت کرد. بنابراین اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تامین ارز تمامی کالاهای وارداتی براساس نرخ حدود 40 هزار تومان بازار مبادله چندان کامل  به نظر نمی‌رسد. این انتظار از بانک مرکزی وجود داشت تا به عنوان متولی ارزی کشور در برابر چنین رویه‌هایی قرار بگیرد اما در عمل شاهد واکنش مشخصی نبودیم.

با تداوم غفلت از اصلاح رویه واردات از محل صادرات که منجر به قیمت‌گذاری کالاها براساس ارز بازار آزاد و غیر رسمی شده است، شاهد اثرگذاری دلار تلگرامی در قیمت‌گذاری کالاهایی هستیم که هم زمان بخشی از آن صادر و بخشی در بازار داخل عرضه می‌شود. نکته قابل توجه اینکه این مکانیزم در میان مدت از طریق ساز و کار بورس کالا و در کوتاه مدت در ساز و کارهای غیر بورسی پیاده می‌شود. تمایل واردکنندگان برای واردات با ارز حاصل از صادرات با نرخ بازار آزاد/ چگونه نرخ غیر رسمی رسمیت پیدا کرد؟

در همین خصوص مهدی عبقری  در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی واردات کالا براساس دلار بازار آزاد گفت: زمانی میتوانیم ادعا کنیم که همه کالاها براساس نرخ بازار مبادله وارد کشور می‌شوند که کالاهای وارداتی که ارز مورد نیاز واردات آن‌ها، از ارز حاصل از صادرات تامین می‌شود نیز با نرخ مصوب وارد چرخه اقتصادی کشور شود.

وی افزود: تا وقتی کالای وارداتی با ارز حاصل از صادرات با نرخ تلگرامی و کانال‌های غیررسمی وارد کشور می‌شود، عملا نام آن تغییر کرده است. در حقیقت نرخ بازار آزاد دیگر یک نرخ رسمی است. درست است که باید از تولید و صادرات دفاع کنیم اما صادرکننده از تمامی مزایای قانونی بهره مند می‌شود، بنابراین چه دلیلی دارد با نرخ ارز غیررسمی کالا وارد و عرضه کند. آنقدر زنجیره تامین ارز قانونی سخت و زمانبر شده که عملا شرکت‌های واردکننده تلفن همراه بجای دو تا سه ماه معطلی در زمان تخصیص و از بین رفتن سابقه شان تمایل به واردات کالا با بهره مندی از ارز حاصل از صادرات پیدا کردند.  

عبقری گفت: نکته مهمتر آن که صادرکننده بهجای عرضه ارز که با نرخهایی بهینه‌ای که توسط مرکز مبادله تعیین شده اقدام به واردات تلفن همراهی می‌کند که با ارز غیررسمی عرضه شود، در همین راستا  افزایش قیمت بی رویه تلفن همراه بالای 600 دلار ، انقدر تاثیر گذار شده که برخی از مردم هم نرخ آن را محور سنجش تورم و افزایش قیمت‌ها قرار می‌دهد. طی دوسه ماه گذشته افزایش قیمت موبایل زیر 600 دلار به جهت استفاده از ارز سامانه‌ای بسیار کم و ناچیزبوده که با بررسی بیشتر تنها به تفاوت چنددرصدی نرخ نیما می‌رسیم ولی در کالای بالای 600 دلار این تفاوت دقیقا براساس نرخ غیررسمی صورت گرفته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها