رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 178220

کبد چرب الکلی و کبد چرب غیره الکلی

ساعت24-همانطور که چربی در کبد رسوب می­کند می­تواند در جداره عروق دیگر بدن از جمله عروق قلبی ، مغزی و کلیوی هم رسوب کند و باعث آسیب به این اعضاء شود.

style="text-align: justify;">1-چنانچه عامل اصلی به وجود آورنده این بیماری مصرف الکل باشد به آن بیماری کبد چرب الکلی (alcoholic fatiy liver)گویند.

2- و در صورتی که بدون مصرف الکل بوجود آمده باشد به آن بیماری کبد چرب غیره الکلیNon alcoholic fatiy) liver)می­گویند.

همانطور که چربی در کبد رسوب می­کند می­تواند در جداره عروق دیگر بدن از جمله عروق قلبی ، مغزی و کلیوی هم رسوب کند و باعث آسیب به این اعضاء شود.

علائم بیماری کبد چرب :

در بیشتر موارد این عارضه بدون علامت است و پزشک در بررسی آزمایشگاهی یا سونوگرافی یا سی­تی ­اسکن بطور اتفاقی آن کشف می­کند.فرد به ندرت از ضعف و بیحالی ، خستگی دائمی و احساس فشار و درد مبهم در ناحیه فوقانی و راست شکم شاکی است . بخصوص این علائم در مواردی که کبد چرب سریع ایجاد شده باشد بیشتر بروز می­کند.

اقدامات تشخیص :

اگر چه در خیلی از موارد علائم قابل توجهی در این بیماری وجود ندارد ، با مشاهده بالا بودن آنزیم­ های کبدی(ALT) (SGPT) یا گاما گلو تأمین ترانس پیتیداز((GGT))و نیز تصاویر سونوگرافی تشخیص این بیماری ثابت می­گردد.

اختلالات آزمایشی در کبد چرب معمولاً ضعیف است و در اکثر موارد افزایش خفیفی درآمینـو ترانسفـرازهای سـرمـی((AST))((ALT))یـا گاما گولو تأمین ترانسـی پیپتدار((GGT))دیده می­شود.

آمینوترانسفرازهای سرمی((AST))((ALT))معیارهای جهت ارزیابی آسیب سلول های کبدی به شمارمی­روند و به علت آنکه میزان آنزیم((ALT))به بالاترین مقدار در کبد وجود دارد اختصاص­ ترین آزمایش دال برضایعه کبدی است .

در کبد چرب الکلی به طور اختصاصی میزان افزایش آنزیم((AST))بیش از آنزیم((ALT))است ولی در کبـد چـرب غیـره الکلی میزان افزایش((ALT)) بیش از((AST))است .

انفیلتراسیون چربی در کبد با سونوگرافی یا سی­تی ­اسکن تشخیص داده می­شود. در سونوگرافی میزان اکو پارانشیم کبد افزایش می­یابد ، میزان حساسیت سونوگرافی حـدود (70) درصد است .

لازم به ذکراست طبق تحقیقات انجام شده در 20 درصد افراد مبتلا به کبد چرب آنزیم های کبد ، نرمال بوده ، که این امر انجام سونوگرافی از کبد را در مورد مشکوک توصیه می­نماید.

شیوع بیماری :

کبد چرب با افزایش سن سیرصعودی می­یابد ، شیوع این بیماری در آقایان دو برابر خانم های می­باشد که با افزایش سن میزان شیوع در خانم ها به آقایان نزدیک می­شود ، به ویژه پس از یائسگی ؛ بیماری کبد چرب در خانم ها سیرفزاینده­ای دارد.

در بررسی ­های انجام شده روی بیش از 120 بیمار مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مهمترین عوامل بروز این بیماری به ترتیب عبارتنداز:

1-عادات بد غذائی (( مصرف غذاهای دارای مواد نگهدارنده و عدم رعایت موازین بهداشتی در غذا خوردن ))

2- استرس ((اضطراب یا افسردگی ))

3-عدم تحرک کافی ((نداشتن فعالیت بدنی مناسب همانند ورزش روزانه ))

سیر بیماری :

از آنجایی که این بیماری سیرپیش رونده دارد می­تواند در مراحله اولیه بدون علامت باشد که با پیشرفت بیماری و درگیری بیشتر کبد تأثیرات منفی برعملکرد کبد بصورت احساس ضعف خستگی و کاهش وزن بروز می­کند. در30 درصد موارد افراد مبتلا به کبد چرب دچار التهاب دربافت کبد(NASH)

(NON ALCOHOLIC Steatohepatits)می­شوند که 15درصد ازاین افراد دچار سیروز کبدی (sirros)شده و منجر به از کارافتادن کبد می­شود.

نکته:اگر کبد چرب همراه با افزایش آهن سرم ، سن بالای 45 ، چاقی ، دیابت ، فشارخون باشد نشانه شدت بیماری است .

افرادی که دارای کبد چرب هستند ممکن است 10 سال قبل از بروز این بیماری دچار عـوارض قلبی عروقی و کلیـوی آن شوند. درصد ابتلا به سکته­ های قلبی و مغزی و بیماری­ های همچون دیابت قندی ، هیپرلیپیدمی (( افزایش چربی خون )) و ... دراین گروه از افراد بیشتر است .

همانطور که چربی در کبد رسوب می­کند می­تواند در جداره عروق دیگر بدن از جمله عروق قلبی ، مغزی ، و کلیوی رسوب کرده و باعث آسیب به این عضو شود.

کبد چرب و بیماری های همراه آن :

الکل و کبد چرب :

کبد جرب به طور شایع به دنبال مصرف مقادیر اندک یا زیاد الکل حتی برای مدت زمان کوتاهی دیده می­شود، انفیلتراسیون (( تجمع )) شدید چربی می­تواند با خستگی ، ضعف ، بی اشتهایی ، تهوع ، احساس ناخوشی در شکم و هپاتومگالی دردناک همراه باشد. اولین قدم در درمان کبد چرب الکلی حذف کامل مصرف مشروبات الکلی میباشد.

چاقی و کبد چرب :

کبد چرب در افراد چاق شایع است و به شدت چاقی ارتباط دارد، بویژه چاقی شکمی نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به کبد چرب دارد.
دیابت قندی ، هیپرتری گلیسیریدمی((افزایشTGخون ))در افراد چاق شایع است .

دیابت و کبد چرب:

کبد چرب در نیمی از مبتلایان به دیابت قندی نوع دو دیده می شود ممکن یکی از علل آن افزایش اسیدهای چرب با منشاء غذائی و متابولیسم کربو هیدرات ها و تبدیل آن به اسیدهای چرب باشد.

نکتـه :

بیماری استئاتوهپاتیت غیره الکلی((NASH))((تجمع چربی و سلول های التهابی در سلول های کبد ))که نشان دهند پیشرفت بیماری کبد چرب به سمت سیروز و نارسایی کبدی است ؛ بطور شایع با چاقی دیابت قندی و هیپرلیپیدمی همراه است ، این مراحله از بیماری در خانم ها شایعتر و اغلب بدون علامت است

داروها و کبد :

آمیودارون ، نیفیدیپین ، دیلتیازوم ، کلوروکین ، ترکیبات کورتیکو استروئیدی، تتراساکلین داروهای هستند که مصرف آن می­توان با ایجاد کبد چرب همراه شود.

درمان بیماری

روش کلاسیک

برای درمان و بهبود کبد چرب باید اختلالات زمینه ساز درمان شوند.در حال حاضر درمان بر روی مهار مشکلات طبی واختلالاتی که زمینه ساز کبد چرب هستند متمرکز است.داروهای جدید مختلفی مانند متفورمین برای درمان کبد چرب عرضه شده‌اند که تاثیر قطعی آنها ثابت نشده‌است

طول درمان در طب جدید

گرید 1 شش ماه تا یک سال

گرید 2 یک سال تا 2 سال

گرید 3 غیر قابل درمان

به علت درمان های نادرست بعضی پزشکان در اکثر افرادی که مبتلا به کبد چرب گرید 2 بودند درصد سکته های قلبی و مغزی به شدت افزایش پیدا میکند و در گرید 3 معمولا به سیروز کبد یا فیبروز کبد مبتلا میشوند.

طول درمان درروش طب سنتی

گرید 1 زیر دو ماه

گرید 2 زیر چهار ماه

گرید 3 زیر شش ماه

عوامل ایجاد کننده کبد چرب

1. تغذیه نادرست :

آب خوردن بین غذا(خوردن غذا بلافاصله بعد از غذای هضم نشده قبلی زیانبارترین چیزها برای کبد است و خوردن آب بلافاصله بعد از غذا مخصوصا بعد از نهار آن هم به طور یک دفعه سر کشیدن آزار دهنده کبد است .ابن سینا)

مصرف غذا ها ی فست فودی ( سوسیس ، کالباس ، سس، پیتزا و..) و کنسرو شده

مصرف روغن های جامد و ...

مصرف غذاهای سرخ کردنی بخصوص باروغن های غیر استاندارد

2. استرس درونی و نهفته و فشارعصبی

3. داروی تقویت جنسی خود سرانه

4. مصرف دارو بیش از حد معمول –مصرف لووستاتین ها

5. عدم تحرک روزانه

اصلاح

* به هیچ وجه وسط غذا آب نخورید این مورد خیلی مهم است به هیچ وجه .

* همه روغنها ممنوع میباشند بغیر از روغن کنجد ، زیتون، روغن محلی

* در غذا های سرخ کردنی از روغن کنجد استفاده کنید و حتی یکبار هم غذایی را که با غیر روغن های ذکر شده تهیه شده باشد استفاده نکنید

*از آبی که به وسیله یخ خنک شود استفاده نکنید برای سرد شدن آب پارچ را در یخچال قرار دهید

*خوردن مقداری نمک دریا قبل و بعد از غذا

*سیگار کم یا ترک شود

درمان

1. رعایت نکات تغذیه ای گفته شده

2. کاهش فشارعصبی و استرس ها

3. سرکه انگبین روزی یک لیوان

4. حجامت عام دو تا سه نوبت در ایام پر فشار

5. سالادی مخلوط از :

- کلم - هویج- روغن زیتون بودار- آبغوره

4. میوه سیب با پوست - صبح ناشتا و شب

منبع : برداشتی از صحبتهای دکتر اسلامی پور + سایت

اگر دوست داشتین دستورات زیر جهت تسریع در درمان توصیه میشود اگر هم مصرف نشود ، درمان حاصل میشود:

5. عرق کاسنی و شاطره یک لیوان با عسل

6. یک قاشق خاکشیر + یک قاشق ترنجبین در آب گرم یک لیوان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها