رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507410

سراغ دانه‌درشت‌ها هم بروید!

ساعت 24-دقیقا سه ماه بعد از درخواست وزیر ورزش از وزارت اطلاعات برای مقابله با دلال‌ها به‌ویژه در حوزه فوتبال، حالا خبر رسیده که وزارت اطلاعات یکی از مدیران رده‌میانی باشگاه پرسپولیس را بازداشت کرده است؛ اتفاقی که در ظاهر نشان می‌دهد عزمی جدی برای برخورد با فساد و رانت در حوزه فوتبال آن هم در بخش باشگاهی‌اش وجود دارد. پانزدهم اردیبهشت بود که مسعود سلطانی‌فر در نامه به وزیر اطلاعات خواستار ورود و برخورد جدی این نهاد با واسطه‌ها و دلالان غیررسمی ورزش و به‌خصوص فوتبال شد.

خبر
در بخشی از نامه وزیر ورزش و جوانان خطاب به سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، این‌طور آمده بود: «از آنجایی که مدتی است عوامل نامشخص و غیررسمی تحت عنوان واسطه در انتقال ورزشکاران خارجی به کشور روابط ناسالمی را ایجاد کرده و موجب بروز مشکلات زیاد و فعالیت غیرقانونی و عوارض حقوقی و مالی برای باشگاه‌های مختلف ورزشی و به‌ویژه فوتبال شده‌اند از جنابعالی و مجموعه خدوم و پرتلاش وزارت اطلاعات درخواست می‌نمایم مانند همیشه یاور مردم و ورزش کشور بوده و دستورات لازم را به عوامل ذی‌ربط صادر نماید تا سریعا با اقدامات غیرقانونی و بحران‌آفرین دلالان در ورزش (به‌ویژه رشته فوتبال) که موجب خدشه به اعتبار و پیکره ورزش کشور شده است برخورد لازم و قانونی صورت گیرد و ریشه این کار خشکانده شود».
این نامه در شرایطی آن روز بازتاب زیادی در فضای رسانه‌ای کشور داشت که به نظر می‌رسید اتخاد تصمیمی این‌چنینی جدی است؛ هرچند نگرانی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه نکند در این میان چند نفر از افراد رده‌پایین، قربانی نفرات اصلی شوند. حالا در شرایطی که چند روزی شایعه بازداشت یکی از مدیران باشگاه پرسپولیس به گوش می‌رسید، وزارت ورزش، دوباره بیانیه‌ای روی خروجی سایتش گذاشته و بدون اینکه از فرد یا باشگاهی نام ببرد، از بازداشت یکی از مدیران در راستای مبارزه با فساد خبر داده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «با عرض تبریک ایام مبارک دهه ولایت به اطلاع هواداران فهیم و پرشور فوتبال می‌رساند ضمن تکذیب موارد مطرح‌شده در برخی از رسانه‌های معاند و در راستای مبارزه با فساد در ورزش با پیگیری‌های این وزارتخانه و اقدام سربازان گمنام امام زمان‌( عج ) در وزارت اطلاعات، یکی از مدیران میانی یک باشگاه ورزشی پایتخت با حکم مقامات قضائی بازداشت شد. بدیهی است اقدامات لازم برای مبارزه با فساد در ورزش با قوت و قدرت و با هماهنگی مسئولین دو وزارت ورزش و جوانان و اطلاعات تداوم خواهد داشت». بدیهی است در امر مبارزه با فساد از هرجا که شروع شود نیکو و پسندیده است ولی به این شرط که هم این مبارزه ادامه داشته باشد و هم آدم‌های دانه‌درشتی بابت مدیریت بحث‌برانگیزشان به‌ویژه در حوزه مالی پاسخ‌گو باشند.
فوتبال ایران در شرایطی سال‌های پرالتهابی را سپری می‌کند که قاعدتا از فساد موجود در این رشته مبرا نیست ولی چندین سؤال ذهن را آزار می‌دهد که چرا چنین اقدامی زودتر صورت نگرفته و چرا پای افراد دانه‌درشت‌تر به این پرونده‌ها باز نشده است؟ آیا مسئولان و مدیران ورزشی ایران خاصه در حوزه فوتبال از «سپ بلاتر» و «میشل پلاتینی»، رؤسای سابق فیفا و یوفا، گردن‌کلفت‌تر هستند؟ پاسخ به این سؤال قطعا منفی است ولی شاید دلیل اصلی این موضوع که تا الان افراد متخلف زیادی از مهلکه جان سالم به در برده‌اند، دقیقا همین باشد که عزمی جدی و البته طولانی‌مدت برای برخورد با فساد در ورزش و فوتبال وجود نداشته است.
همین حالا که وزارت ورزش در کنار وزارت اطلاعات برای مبارزه با فساد و دلالی کارشان را از یکی، دو باشگاه بزرگ پایتخت شروع کرده‌اند، بد نیست به روشنگری بیشتری در این زمینه پرداخته شود تا ضمن معرفی این افراد، از ادامه همکاری‌شان در آینده کوتاه‌مدت در حوزه مدیریت هم جلوگیری شود. حالا که آنها کار را از همین تهران شروع کرده‌اند، بهتر است در رسیدگی به پرونده‌ها عجله بیشتری خرج داده و سری هم به فدراسیون فوتبال و معماهای موجود در این فدراسیون به‌ویژه در موضوع پرونده قرارداد مارک ویلموتس بزنند؛ سرمربی بلژیکی و سابق تیم ملی فوتبال ایران که بابت حضور نصفه‌ونیمه شش‌ماهه‌اش در ایران، دو میلیون یورو به جیب زده و چندماهی هم می‌شود درخواست غرامت شش‌میلیون‌یورویی دارد. همکاری این دو نهاد می‌تواند به شایعاتی که چندین چهره ورزشی ازجمله علی دایی به آن دامن زده‌اند، رسیدگی کرده و «آقازاده‌ای» را که در این پرونده نقش داشته، زیر ذره‌بین ببرد. بد نیست سری هم به نقش «ب.ز»هایی زده شود که زمان حصول توافق با مارک ویلموتس، دوشادوش رئیس فدراسیون وقت فوتبال حضور داشته است. از آن مهم‌تر شایسته است به این موضوع رسیدگی جدی شود که چطور و با چه متر و معیاری، رقم قرارداد این مربی به‌ناگاه سه برابر شده و چه افرادی از چنین قراردادی نفع برده‌اند. پرواضح است که وزارت ورزش و وزارت اطلاعات همه این شایعات و ابهامات را می‌دانند ولی پسندیده‌تر آن است که در پرونده مبارزه با فساد از دانه‌درشت‌ترها شروع شود تا اگر مدیر میانه و متوسطی هم اندکی دچار لغزش شده به خودش بیاید و به همکاری در روکردن پرونده‌های بیشتر و احتمالا گسترده‌تر راغب شود. شاید با رفتن سراغ همین دانه‌درشت‌ها، زودتر به این ابهامات پاسخ داده شود که چرا آقازاده‌ها در حوزه ورزش پرکار و فعال شده‌اند؟ نقش عده‌ای که بازیکنان و مربیان خارجی بی‌کیفیت به فوتبال ایران تزریق می‌کنند، چقدر است و سهم آنهایی که بازیکنان و مربیان باکیفیت خارجی را هوایی و تشویق به شکایت از طرف ایرانی می‌کنند، چقدر؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها