رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 347657

ضربه به مغز و خطر پارکینسون

ساعت 24-مطالعات جدید با بررسی سیصد هزار نفر به این نتیجه دست یافت حتی ضربه کوچک به مغز می تواند تا 56 درصد احتمال بروز بیما ری پارکینسون را بیشتر کند

بیماری پارکینسن
a href="http://www.saat24.news/news/347657/%D8%B6%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%BA%D8%B2-%D9%88%D8%AE%D8%B7%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%86%D8%B3%D9%88%D9%86" target="_blank">پژوهشگران می گویند البته این به آن معنی نیست که هرکس ضربه ای بر مغزش وارد شود اختلال حرکتی پیدا می کند .

پروفسور "راکول گاردنر " از دانشگاه کالیفرنیا در امریکا می گوید :بیش از 40 درصد افراد بزرگسال دچار ضربه بر مغزبوده اند و قطعا باید این موضوع مورد بررسی دقیق قرار گیرد .

محققان می گویند در طول زندگی خطر احتمال به پارکینسون یک تا دو درصد است اما در بیش از 50 درصد افزایش این بیماری آن طور که ترسناک به نظر می آید نیست .

نتایج یافته ها نشان می دهد ، بیماری پارکینسون در برخی ورزشکاران حرفه ای به دلیل رشته ورزشی در آنها دیده می شود که می توان محمد علی کلی بوکسور معروف را نام برد .

برخی افراد مبتلا به پارکینسون می گویند به دلیل ضربه مغزی مبتلا به این مشکل شده اند اما این یک احتمال است و ما دقیقا نمی دانیم و نمی توانیم با اطمینان رابطه ضربه مغزی و ابتلا به بیماری را بیان کنیم .

برخی نظریه های علمی باور نکردنی نشان می دهند چگونه بیماری پارکینسون بر اثر ضربات مغزی حتی کوچک رخ می دهد .

دراین مطالعه بیش از 325،000 نفرانتخاب شدند که نیمی از این افراد ضربه به سر خود را تجربه کرده بودند .ضربه مغزی دراین افراد خفیف ، متوسط و شدید بوده است و نیمی دیگر هرگز ضربه ای بر سرشان وارد نشده بود . برخی افراد براثر درگیری ، برخی بر اثر تصادفات موتور سیکلت ضربه بر مغزشان وارد شده بود افراد مورد بررسی در این مطالعه 31 تا 65 ساله بودند و به مدت 12 سال این بررسی انجام شده است .

در شروع مطالعه هیچ کدام از شرکت کنندگان بیماری پارکینسون را نداشتند در طول مطالعه تقریبا هزارو پانصد نفر مبتلا به پارکینسون تشخیص داده شد که از این تعداد 945 نفر دراین مدت دچار ضربه به مغز شده بودند.

نتایج نشان داد به طور کلی خطر بروز پارکینسون در گروهی که دچار جراحت مغزی شدند کمی بیش از نصف یک درصد بوده است در حالی که بقیه که جراحت مغزی نداشتند کمتر از یک سوم از یک درصد مبتلا به پارکینسون مشاهده شده است .

محققان با در نظر گرفتن سن ، جنسیت ، مسابقه ، تحصیلات ، افرادی که صدمه مغزی نداشتند را با افرادی که جراحت مغزی داشتند مقایسه کردند . بطور کلی خطر ابتلا به بیماری پارکینسون 71 درصد در افرادی که صدمه مغزی داشتند بیشتر بوده است .

نتایج بررسی نشان می دهد خطر بیماری پارکینسون در افرادی که صدمات خفیف به مغز داشتند 56 درصد و افرادی که صدمات بیشتر و شدیدتر داشتند 83 درصد بوده است .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها