رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 375318

کمیابی دارو و نگرانی مردم

ساعت24 -بیماران خاص، نادر و صعب العلاج این روزها به غیر از بیماری دغدغه تهیه دارو را هم دارند چه از آن جهت که قیمت ها در وانفسای بالا و پایین رفتن قیمت ارز، افزایش یا کاهش پیدا می کند و چه از آن رو که برخی از داروهای حیاتی وارد نمی شود یا تولید داخل آن ها با مشکل مواجه شده است.

دارو
در این بین کم نیستند سودجویانی که حتی به بیماران هم رحم نمی کنند آن قدر که بیماران می گویند همان داروهایی را که در داروخانه ها پیدا نکرده اند در بازار سیاه و با قیمتی بسیار بالا خریده اند. در برخی شهرها نیز بیماران از نبود تجهیزات و امکانات لازم برای درمان گلایه دارند . حتی خبر می رسد در بعضی شهرها داروهای اصلی بیماران عرضه نمی شود و عملا بیماران بلاتکلیف هستند. یکی از بیماران تبریزی که مبتلا به سرطان است، می گوید: بعد از جراحی موفقیت آمیزی که داشتم الان گرفتار انجام پرتو درمانی شده ام آن هم در حالی که دستگاه پرتو درمانی تنها در دو مرکز درمانی شهرمان وجود دارد که همان ها هم گاهی با مشکلات فنی یا خرابی مواجه هستند. یکی دیگر از بیماران مبتلا به سرطان هم مدعی است تهیه داروهای بیماران سرطانی طی روزهای اخیر بیش از گذشته سخت شده است و کمتر داروخانه ای این داروها را دارد. به گفته این بیمار همان داروهایی که در داروخانه ها یافت نمی شود در بساط دارو فروش ها به قیمت های گزاف پیدا می شود. آن هم در حالی که داروهای مورد استفاده بیماران خاص بسیار حساس است و حتی در برخی موارد ممکن است یک داروی تولیدی توسط شرکت های مختلف روی بیمار جواب ندهد.

"کاتتر" در آذربایجان شرقی یافت نمی شود
این اظهارات در حالی است که به گزارش ایرنا، رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان شرقی از نایاب شدن داروی «کاتتر» به عنوان داروی اصلی بیماران دیالیزی گلایه می کند و می گوید: این دارو هم اکنون در هیچ یک از شرکت های تجهیزات پزشکی آذربایجان شرقی وجود ندارد و بر اساس اعلام آن ها، دارو تا یک هفته آینده به بازار خواهد آمد و هنوز قیمت آن مشخص نیست. عادل فیروزی ادامه می دهد: بیماران دیالیزی جزو بیماران خاص هستند، ولی آن طور که باید به صورت کامل تحت پوشش بیمه درمانی نیستند.وی اظهار کرد: در صورت وجود داروهای مشابه ایرانی، داروهای خارجی تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد و به صورت آزاد هزینه آن دریافت می شود. فیروزی می گوید: بیماران کلیوی و دیالیزی از وضعیت داروهای خارجی که مشابه ایرانی آن وجود ندارد، نگران هستند. یکی دیگر از بیماران نیز با اشاره به نبود داروی اصلی بیماری تالاسمی اظهار می کند: بسیاری از داروخانه ها را گشته ام اما متاسفانه خبری از دارو نیست و اکنون نه تنها نگران بیماری هستم بلکه از نبود دارو هم گرفتار استرس شده ام. وی افزود: حتی از اقوامی که در شهرهای دیگر هستند خواسته ام پیگیر این دارو باشند اما آن ها هم به نتیجه نرسیده اند.

رئیس سازمان غذا و دارو: مشکلی وجود ندارد
نگرانی های بیماران از نبود دارو یا هزینه های بالای آن در بازار آزاد در حالی است که به گفته رئیس سازمان غذا و دارو مشکلی درخصوص تهیه داروی این بیماران وجود ندارد . غلامرضا اصغری البته توضیح بیشتری در این خصوص نداد و پاسخ گویی به سوالات ما را به سخنگوی سازمان غذا و دارو محول کرد. کیانوش جهان پور نیز در گفت وگو با خراسان ضمن آن که تاکید کرد در خصوص داروهای بیماران خاص مشکلی نداریم، اظهار کرد: هم اکنون ما کمتر از 52 قلم دارویی در فهرست کمبود دارویی داریم. این فهرست قبلا هم همین حدود بوده و فقط متغیر است. به عبارتی داروهایی تهیه شده و از فهرست خارج شده اند و داروهایی هم به این فهرست اضافه شده اند که ممکن است در بعضی موارد داروهای بیماران صعب العلاج هم در این فهرست دیده شود. وی ادامه داد: در مجموع از میان بیش از 2800 قلم داروی مورد نیاز کشور که در داخل کشور به صورت فعال است در خصوص حدود 50 قلم دارو، کمبود دارویی داریم . از این 50 قلم تعداد کمی برای بیماران خاص، بخشی مربوط به بیماران صعب العلاج و برخی هم داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به بیماری های نادر است و البته داروهای عمومی هم در بین آن ها وجود دارد. این عدد در برخی ماه ها به 60 قلم دارو هم رسیده است. البته در چند سال گذشته و در نقطه بحرانی تحریم های سال 90-91، 400 قلم دارو در فهرست داروهای کمیاب بوده اند.

فهرست داروهای کمیاب در مرداد
سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی کشور و باتوجه به تهدیدهای ارزی و کمبودهای بین المللی ایران، کمبود در 50 قلم دارو عددی نرمال برای بازار دارویی است. البته تلاش ما این است که کمبود این 50 قلم هم رفع شود. وی وعده داد: تلاش می کنیم این عدد را در مرداد به کمتر از 35 قلم دارو برسانیم که نقطه بهینه ای در همه سال های اخیر خواهد بود.
ضمن آن که می خواهیم به نقطه ای برسیم که ذخیره سازی داروها که قبلا بین سه تا هشت ماه بود طی ماه های آینده به یک تا 1.5 سال برسد تا آرامش حاکم بر بازار دارو حفظ شود.جهان پور تاکید کرد: در شرایط کنونی اتفاق بحرانی جدید در حوزه دارو نداریم.سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین تصریح کرد: برای کاهش نگرانی بیماران، پیگیر وارد کردن داروهای مورد نیاز آن ها به صورت فوری هستیم و حتی برخی از آن ها وارد شده ا ند و در برخی موارد هم بحث تسهیلات گمرکی را پیگیری می کنیم که بخشی مورد توافق گمرک واقع شده تا در ترخیص این محموله ها تسریع و ظرفیت های خالی جبران شود.

منبع:خراسان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها