رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 121464

مادر بیماری های دیگر

img alt="مادر بیماری های دیگر" src="http://vista.ir/include/articles/images/04ccec39f336dde307e22f555c30e3b9.jpg" />

آنفلوآنزا عفونت دستگاه تنفس است همراه با نشانه هایی که شدیداً شبیه به نشانه های سرماخوردگی است به طوری که فرد را دچار اشتباه می کند. تب، خستگی، گلودرد، بدن درد، سرفه های خشک و تهوع نشانه های مشابه هر دو بیماری هستند.
سرماخوردگی به خودی خود خطرناک یا کشنده نیست اما سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند که در نتیجه بدن آماده ابتلا به بیماری های دیگر می شود. هر سال در ایالات متحده حدوداً ۲۰۰ هزار نفر در بیمارستان بستری و ۳۶ هزار نفر بر اثر بیماری آنفلوآنزا یا عوارض آن جان خود را از دست می دهند. جهت پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا می توان از راهکارهای زیر استفاده کرد؛
۱) دستان خود را چند بار در روز بشویید و بهتر است هر دفعه دو بار آنها را بشویید.
۲) سرماخوردگی یا آنفلوآنزا فقط از راه سرفه یا بوسیدن منتقل نمی شود بلکه با دست دادن یا دست زدن به اشیا نیز منتقل می شود.
۳) با بند انگشت چشم هایتان را بمالید زیرا بند انگشت بسیار کمتر از نوک انگشتان احتمال آلودگی به ویروس ها را دارد.
۴) به مدت ۱۰ثانیه مسواک تان را در مایکروویو بگذارید، با این کار میکروب های ناقل سرماخوردگی یا دیگر بیماری ها کشته می شوند. هنگامی که مسواک می زنید، دندان هایتان تمیز می شود ولی مسواک تان محل پرورش میکروب ها می شود.
با استریلیزه کردن مسواک یعنی با قرار دادن آن در مایکروویو به مدت ۱۰ ثانیه یا شستن کامل آن با آب، قبل از استفاده میکروب های آن را از بین ببرید، در غیر این صورت بهتر است ماهی یک بار مسواک تان را عوض کنید.
۵) هر پاییز، واکسن آنفلوآنزا بزنید. مرکز کنترل بیماری های امریکا توصیه می کند که همه افراد بالای پنجاه سال، افرادی با مشکلات سلامتی نظیر بیماری های قلبی، ریه، دیابت و...، زنان حامله و افرادی که سیستم ایمنی بدن شان ضعیف شده است (کسانی که سرطان یا ایدز دارند) و افرادی که در مراکز درمانی مستقیماً با بیماران سروکار دارند، واکسن آنفلوآنزا بزنند.
۶) اگر مشکل کاری برایتان پیش آمد، خود را سرزنش نکنید. شاید باور نکنید اما سرزنش خود و خودخوری احتمال ابتلا به سرماخوردگی را بیشتر می کند. محققان معتقدند که بروز مشکل در کار یا شغل، سبب استرس می شود که استرس نیز سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.
۷) درجه حرارت خانه را پنج درجه کم کنید.
هوای خشک خانه هایی که بیش از حد گرم هستند، فضای مناسبی برای رشد میکروب سرماخوردگی فراهم می کند و همچنین غشای مخاطی (دهان، لوزه ها و بینی) خشک شده و نمی تواند جلوی ورود میکروب ها را بگیرد. بنابراین بهتر است درجه حرارت را پایین بیاورید و از یک دستگاه بخور یا هر وسیله مرطوب ساز دیگر در خانه استفاده کنید.
۸) هفته یی یک بار در سونا بنشینید. طبق تحقیقات دانشمندان استرالیایی که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد، میزان سرماخوردگی افرادی که طی شش ماه دوره تحقیقات مرتباً از سونا استفاده می کردند، نصف میزان سرماخوردگی آنهایی بود که از سونا استفاده نکرده بودند. این احتمال وجود دارد که تنفس هوای داغ میکروب های سرماخوردگی را از بین می برد.
۹) هر روز یک فنجان ماست بخورید. طبق تحقیقات اخیر انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا، افرادی که هر روز یک فنجان ماست می خورند بیست و پنج درصد کمتر از افرادی که ماست نمی خورند، به سرماخوردگی مبتلا می شوند.
۱۰) حوله مخصوص خشک کردن دست ها را سه ،چهار روز یک بار عوض کنید و برای شستن حوله از آب داغ استفاده کنید تا میکروب های آن کشته شود.
۱۱) زیر ناخن ها را هر روز تمیز کنید زیرا زیر ناخن یکی از محل های تجمع میکروب است.
۱۲) سیر بخورید، خوردن سیر هم در پیشگیری از سرماخوردگی کمک می کند و هم در صورت ابتلا بهبود را تسریع می سازد.
۱۳) هنگام عطسه یا سرفه حتماً جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید تا از پخش میکروب در فضا جلوگیری شود.
۱۴) آب پرتقال بخورید. ویتامین C دوره سرماخوردگی را کوتاه تر می کند و در بهبودی موثر است.
۱۵) بلغور، موز، مرغ، ماهی و بوقلمون بخورید زیرا به حفظ سلامت ارگان های سازنده گلبول سفید (که با عفونت های بدن می جنگند) کمک می کند.
۱۶) سیب، زغال اخته و سس گوجه فرنگی نیز مفید است زیرا حاوی فلاونوئید و مواد ضدالتهابی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
۱۷) اصرار به تجویز آنتی بیوتیک نکنید. سرماخوردگی و آنفلوآنزا (و اکثر بیماری های عفونی) عامل ویروسی دارند. بنابراین آنتی بیوتیک هایی که برای از بین بردن باکتری ها ساخته شده اند، نه تنها اثری روی این بیماری ها ندارند بلکه مضر نیز هستند زیرا سبب از بین رفتن باکتری های مفید بدن (که خود بخشی از دفاع ایمنی بدن هستند) می شوند.

www.ReadersDigest.com
ترجمه؛ فرانک باجلان

منبع : روزنامه اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها