رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 113329

وزن مناسب شما

img alt="وزن مناسب شما" src="http://vista.ir/include/lifestyle/images/64c658033357baff5f8388ba49005c2e.jpg" />

شاخص توده بدنی (BMI ) فرمول نه چندان جدیدی است كه وزن مناسب افراد بالای ۱۶ سال را نشان می‌دهد . طبق این فرمول وزن به كیلو گرم تقسیم بر – قد به متربه توان تو BMI اگر نسبت BMI شما بین ۲۰ تا ۲۵ باشد مناسب است . اگر ۱۹ باشد كم‌وزن و اگر بین ۲۵ تا ۳۰ باشد اضافه وزن دارید و چنانچه بیش از ۳۰ باشد ، بسیار چاق می‌باشید .
شاید این سؤال برایتان پیش بیاید كه چرا دراین روش از نسبت وزنی استفاده می‌شود و یك وزن خاص تعیین نمی‌گردد ؟ پاسخ این سؤال این است كه از نظر متخصصان افراد با یكدیگر متفاوت هستند و هر یك شرایط بدنی خاص خود را دارد . یك نفر ممكن است اندام ورزشكاری داشته باشد و فرد دیگر جثه‌ای ریز و ظریف داشته باشد . اما اگر سن شما زیر ۱۶ سال باشد چطور ؟
علت اینكه هیچ نسبت وزن خاصی برای این سنین وجود ندارد ،‌این است كه دراین زمان بدن مرتب درحال رشد است و رژیم غذایی ممكن است به سلامتی شما آسیب برساند یا برایتان دشوار باشد اما اگر نگران این موضوع هستید با متخصص تغذیه مشورت كنید .
● چنانچه كم‌وزن هستید
اكثر افراد به چاقی فكر می‌كنند . اگر شمادچار كم‌وزنی هستید (یعنی BMI ۱۹ یا كمتر دارید ) مشكلی نیست . البته افرادی كه كم‌وزن هستند نیز دچار سختی می‌باشند به ویژه اگر كسی آنها را همراهی نكند . شما می‌توانید با خیال راحت روزی ۱۰ وعده غذا بخورید و چاق نشوید .
البته برای افرادی كه كاهش وزن زیادی دارند علاوه بر فشار روحی مشكلات جسمانی هم ایجاد می‌شود ، زیرا كم‌وزن بودن به این معناست كه مواد غذایی به اندازه كافی مصرف نمی‌كنید و همین مسأله سلامتی شما را نیز تهدید می‌كند . در ضمن ممكن است دچار كمبود چربی باشید و از آن جایی كه چربی بدن شما را گرم نگاه می‌دارد و ذخیره انرژی محسوب می‌شود ، ممكن است با كمبود آن دچار عوارض جانبی دیگری بشوید و احتمال ابتلا به پوكی استخوان و كم‌خونی نیز به همراه خشكی پوست ، ریزش مو ، احساس خستگی ، ضعف در سیستم ایمنی بدن در شما افزایش یابد .اقدام كنید .
•بیش از حد ، خوراكی‌های كم‌ارزش را مصرف نكنید از راه‌های سالم نیز می‌توان وزن خود را افزایش داد .
•تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهید . فقط ۳ وعده غذا در روز نخورید و علاوه بر صبحانه ، ناهار و شام یك میان وعده بین صبح و ظهر و یك میان وعده هم عصر بخورید .
•اطلاعات خود را در باره غذاها افزایش دهید ، اطلاعات بیشتری در مورد تغذیه كسب كنید ، برای مثال به جای اینكه به عنوان میان وعده از شكلات استفاده كنید می‌توانید یك مشت بادام و كشمش میل كنید .
• از تغییرات جزیی استفاده كنید . شما می‌توانید با انتخاب مواد غذایی سالم به اضافه وزن خود كمك كنید ، از شیرپرچرب به جای كم‌چرب از كره یا مارگارین در غذا استفاده كرده و به جای نوشابه‌‌های رژیم از آب میوه استفاده كنید .
•از میوه‌ها و سبزیجات غافل نشوید . اینگونه مواد علاوه بر دارا بودن مواد مغذی آنقدرها كه فكر می‌كنید نیز كم‌كالری نیستند ،‌انگور ، موز ، میوه‌های خشك ، سیب‌زمینی و آوو كادو بسیار مناسب هستند .
سعی كنید حداقل روزی پنج وعده از آنها مصرف كنید . كمك بگیرید . چنانچه وزن شما ناراحتتان می‌كند با پزشك یا متخصص تغذیه مشورت كنید .

منبع : سایت زنان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها